Bilen din slipper ut dobbelt så mye som du tror
Du må ikke tro et øyeblikk på de offisielle tallene.

I Europa er det innført et felles testsystem for å sertifisere biler i forhold til utslipp og forbruk på nye biler. Resultatene av disse testene legges blant annet til grunn når avgifter på nye biler settes, og brukes ofte aktivt i markedsføring av nye biler.
Systemet har den store fordelen at det er likt for alle bilmodeller, men har samtidig én enorm ulempe: Alle er enige om at resultatene i liten grad faktisk stemmer med virkelige forhold. Blant annet testes bilene i en lab, aircondition er avskrudd, lys er skrudd av, det er matematiske fratrekk for tekniske innovasjoner for start/sopp-teknologi og lignende. Og selv om det ofte er forskjeller mellom utslipp på forskjellige typer modellvarianter, som sedan og stasjonsvogn, er det bare én som faktisk testes. Resten blir det gjort anslag på.
Håpløst for Norge
For norske forhold er testene spesielt misvisende. Testene gjennomføres ved å emulere helt flate veier, og med en lufttemperatur på 25 grader. Ingen av delene er spesielt vanlig her i landet.
Da TØI-forskere Rolf Hagman for halvannet år siden la fram sin rapport som så på hva en dieselbil faktisk slapp ut av partikler og NOx under «nordiske forhold», førte det til at norsk bilpolitikk ble snudd på hodet. Dieselbiler gikk fra å bli sett på som verdens redning, til å bli sett på noe som er direkte helseskadelig.
Les også: Sjokktall for dieselbiler
Bruker mye mer drivstoff
Det britiske bilmagasinet WhatCar? har i lang tid gjort sine egne forbrukstester fordi de ikke mener at EU-testene er relevante. De har laget et eget verktøy på nett der du kan sjekke din bils reelle forbruk ut ifra forskjellig typer kjørestil og kjøremønster.
- Motorer bruker minst 10 minutter på å bli varme, så på korte turer med mye trafikk, som til skolen, er bilen langt mindre effektiv. På majoriteten av skolekjøringen, vil en bil i snitt være 15 prosent mindre effektiv enn de offisielle tallene for bykjøring skulle tilsi, og bilen vil slippe ut 20 prosent mer CO2, sier redaktør Chas Hallet i WhatCar?.
Men nå har bilmagasinet gått enda mer i dybden, og sjekket hvordan utslippet er på biler under virkelig typisk hverdagsbruk for en småbarnsfamilie. Hvor mye bruker egentlig en bil som brukes primært til småkjøring til butikken og for å levere barna på skolen?
Ifølge de offisielle tallene skal en Nissan Qashqai - en meget populær bil i Norge - ha et forbruk på 0,55 liter per mil på småkjøring. Ifølge magasinets testing er det reelle tallet på 0,75. Men hvis en ser på tallene når man tar testen med kald motor, så er resultatet 0,95 liter per mil. Forskjellen er altså utrolige 72 prosent høyere enn de offisielle tallene.
Ser man på selve CO2-utslippet er dette enda verre. Bilen er oppgitt å ha et forbruk på 119 gram per kilometer, mens det reelle tallet er mer enn dobbelt så høyt: 256 gram. Det offisielle tallet er riktignok basert på «blandet kjøring».
Testen er også utført på en Golf BlueMotion, der de offisielle tallene sier 0,47 liter per mil, mens WhatCars test viser 0,68 liter per mil.

Jo kaldere, jo verre
WhatCar sier ingenting om hva slags temperaturer de faktisk tester disse kaldstartskjøringene sine på, men jo kaldere motoren er, jo mindre effektiv er forbrenningen. Det betyr at jo kaldere det er ute, jo mindre effektiv er motoren. Er det skikkelig kaldt, sluker motoren dobbelt så mye drivstoff som vanlig.
Med dieselmotorer anbefales det faktisk å benytte seg av motorvarmer allerede med temperaturer så høye som fem grader.
Les også: Slik kaster du bort mindre penger på drivstoff