Mégane R.S. 275 Trophy

En kompromissløs råtass

Neida, Renault leverer ikke bare elbiler.

RÅSKINN: Her hjemme er det lett å glemme at Renault lager noen skikkelig kvasse biler, innimellom elbilene. FOTO: Renault
RÅSKINN: Her hjemme er det lett å glemme at Renault lager noen skikkelig kvasse biler, innimellom elbilene. FOTO: Renault
Publisert Oppdatert

Hva dreier dette seg om?

I juni i år satte Renault en ny rekord for forhjulsdrevne biler på Nürburgring, og kjørte Det grønne helvetet på 7 min og 54 sek.

Og dette er den bilen?

Ikke helt. Renaults rekordbil, som var en Mégane Trophy-R, var en helt nedstrippet metallklump – ingen vindusviskere, ingen radio, ingen støyisolasjon. Denne versjonen av Mégane Trophy er litt mer komfortabel enn som så.

 

Så dette er en standard Megane RS, da?

Nei, ikke helt det heller. Trophy er den oppgraderte versjonen av Renaults 2,0 turbofirer fra Trophy-R, som gir 275 hester ved 5500 o/min – 10 hester mer enn en standard Mégane RS. Den bruker også den samme Akrapovič titan-eksosen, noe som sparer vekt og høres ut som en brann i et artillerilager. Du kan også spesialbestille justerbare Öhlins-dempere, samt banesultne dekk av typen Michelin Pilot Sport Cup.

Andre oppgraderinger?

Mye stæsj. Trophy har eksosrør av karbon, seter med røde stikninger og noen ganske stilige 19-tommers felger. Samt det fineste og slankeste alcantara-kledde rattet i bransjen.

 

Hvordan er den å kjøre?

Testbilen vår hadde verken de ekstra demperne eller valsene, og for å være ærlig slet vi med å finne de ekstra kreftene. Så Trophy er og blir omtrent som Mégane RS var fra før: En kompromissløs råtass og en heit kompaktracer som sluker landeveier med voldsom appetitt, gir blaffen i dumper og gir en flott kjøreopplevelse. Det er en bil som krever mye konsentrasjon for at den skal yte sitt beste, men den belønner deg mye mer enn noen annen kompaktbil.

Tekniske data

Motor: 1998 ccm, 4 sylindre.

HK: 275

Dreiemoment:  361 Nm

Oppgitt forbruk: 0,75 l/mil

Oppgitt CO2-utslipp: 174 g/km

0–100 km/t: 6,0 sek

Toppfart: 254 km/t

Vekt: 1376 kg

fra ca 320 000,- (England)

Er dette den beste og kuleste kompaktbilen man kan kjøpe?

Mégane RS trekker tredørs-formelen veldig langt innen ytelse, og ofrer vennligheten til den daglige handleturen til fordel for rå dynamikk. Det spørs om denne bilen skal klassifiseres som en tradisjonell rå kompaktracer i stedet for en coupé for spesialister. Dersom du ønsker en bil for å transportere ungene til skolen, er kanskje en Golf R med firehjulsdrift og mulighet for fem dører et bedre valg. Men er du en som vil slåss med veien, og vinne, er Megane Ringens herre.

Dommen:

Den mest kompromissløse kompaktbilen blir enda litt mer kompromissløs.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning