Test: VW Golf eTSI

Mest solgt ifjor, her er testen av den nyeste

Golf var den mest solgte bilen i 2020 - ny og brukt. Vi har testet Golf ETSI, og det er én liten ting som gjør at den ikke virker helt ferdig.

Pluss ikon
<b>FIN PAKKE:</b> VW Golf er fortsatt målestokk blant kompaktbilene. En kan alt-bil som treffer midt i konseptblinken. 
FIN PAKKE: VW Golf er fortsatt målestokk blant kompaktbilene. En kan alt-bil som treffer midt i konseptblinken. 
Sist oppdatert

NAF har sett på nybilsalget og bruktbilsalget i 2020:

– Bruktmarkedet var rekordhøyt i fjor, med 520 000 bruktbilkjøp. Fire av fem biler som selges i Norge er en bruktbil. Når man legger tallene sammen for brukte og nye biler var det faktisk Volkswagen Golf som ble årets mest solgte bil, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Den ble solgt 18 927 ganger.

Vi har testet Golf ETSI

Det er ikke mye verken brask eller bram over lanseringen av den nye VW Golf. Nå i sin 8. generasjon er det relativt få nordmenn som bryr seg om den nye VW Golf-modellen.

I stedet er det bestilling og utlevering av den elektriske arvtageren ID. 3 som engasjerer VW-kundene i kompaktklassen.

Men hvis det er en batteriløs bil som faktisk betyr noe i 2020, så er det denne.

Golf med grundig «facelift»

Det er symptomatisk for alle endringene i det norske bilmarkedet at en ny Golf ved introduksjon finnes i kun en enkelt versjon ved lansering. Normalt sett ville det ha vært en hærskare av modell- og motorvarianter, men nå er det Golf eTSI som gjelder.

Den har en ryddig og snill 1,5-liters bensinturbo under panseret, med 48V mildhybrid elektrisk anlegg. Det skal gi lavere forbruk ved bedre energigjenvinning ved bremsing, lengre distanse der forbrenningsmotoren kan være avslått og et ekstra skyv under startakselerasjon.

Da VW lanserte 6. generasjon Golf høsten 2008, var det en grundig facelift av forgjengeren. Den samme innfallsvinkelen bruker man nå også.

Golf 8 bruker en videreutviklet versjon av konsernets byggeklossplattform og pøser på med ny betjeningselektronikk, samt flere utstyrs- og assistentmuligheter.

<b>NY VERDEN:</b> Skjermbetjening er den nye standarden, men det nye Golf-systemet lider av noen voksesmerter. 
NY VERDEN: Skjermbetjening er den nye standarden, men det nye Golf-systemet lider av noen voksesmerter. 

Ønsker oss mindre støy

Kjøremessig er det ikke noe å utsette på beslutningen om å bygge på det som var. Golf 7 var en av de beste kompaktklassemodellene med tanke på kombinasjonen av veiegenskaper og komfort.

Den nye modellen følger opp med de samme småinspirerende veiegenskapene og legger en merkbart bedre fjæringskomfort i potten. Om ikke Golf lenger har noen avgjørende ledelse på konkurrentene her, spiller den fortsatt i eliteserien.

Skulle vi ønske oss en forbedring, må det være på demping av veistøy. Vi måler 70 dBA i 100 km/t, det blir slitsomt på norsk motorvei med grov asfalt.

Les også (+): Prøvekjørt: VW ID. 3

<b>GOD STANDARD:</b> Som vanlig lite å utsette på gjennomføringen innvending, seter og sittestilling er av god kvalitet. 
GOD STANDARD: Som vanlig lite å utsette på gjennomføringen innvending, seter og sittestilling er av god kvalitet. 

Automatkasse som gjør en fin jobb

Etter måneder med testing av ladehybrider og rene elbiler er det deilig å kjøre en velfungerende, økonomisk bensinturbo igjen. VWs 7-trinns DSG automatkasse er ingen ungdom lenger, men gjør en fin jobb.

Den sjalter lett og kjapt, finner alltid rett gir i tide og kombinasjonen sørger for et friskt fraspark.

Vi måler 0–100 km/t på 8,2 sekunder og forbikjøringsakselerasjon fra 60–100 km/t på 4,4 sekunder. Det gir en god følelse av kraftoverskudd, dessuten løper motoren harmonisk opp på høye turtall. God, gammeldags forbrenningsmoro med andre ord.

Testforbruket på beskjedne 0,47 liter/mil viser at teknologien sakte, men sikkert kryper riktig vei også for denne motortypen.

Les også: Slik blir Mercedes' «billige» elbil

<b>NYTT FJES:</b> Størst utvendig forskjell ser du i fronten. Juryen er ute til lunsj på resultatet.
NYTT FJES: Størst utvendig forskjell ser du i fronten. Juryen er ute til lunsj på resultatet.

Systemet virker ikke helt ferdig

Hybrid til høsten

De virkelige storselgerne i det nye modellprogrammet må vi vente med til utpå høstparten. Da kommer den nye VW Golf i ladbare hybridversjoner: Begge har 1,4-liters bensinturbo og elmotor. Forskjellen er at det blir en normalutgave med 204 hk og samme effekt som forgjengeren, mens den nye GTE-utgaven har kraftigere elektrisk ytelse og totaleffekt på 245 hk. Dermed blir den like kraftig som VW Golf GTI. Batteripakken er lik den i Passat og kapasiteten er opp fra 8,7 kWh til 13 kWh brutto. Da klarer sannsynligvis bilen opp mot 50 km på ren elektrisk drift.

Den mest merkbare endringen fra forrige modell er utvilsomt det nye dashbord- og førermiljøet.

Det består av to skjermer, en for instrumenter og primærinformasjon foran føreren, samt en på toppen av midtkonsollen der du finner betjening- og sekundærfunksjoner. Systemet krever tilvenning i forhold til forgjengeren, men har heldigvis en god innføringsfunksjon som hjelper deg i gang.

De berøringsfølsomme snarveiknappene under skjermen er det fort gjort å komme borti – full guff på stereoen når du skal styre navigasjonen, vekker oppmerksomhet fra passasjersetet.

I vår testbil virker ikke systemet helt ferdig. I noen tilfeller låser det seg med svart skjerm eller manglende respons som resultat.

Andre ganger har det helt feil fartsgrenser eller oppdager ikke-eksisterende rundkjøringer midt på motorveien. Før jeg fikk skrudd av automatikkfunksjonene i den adaptive cruisekontrollen ble det noen uventede oppbremsinger.

Her er det bare å satse på at VW raskt får på plass nødvendige oppdateringer.

Dommen

Den nye VW Golf byr ikke på de store overraskelsene når det gjelder rene bilegenskaper. Golf er fortsatt Golf, både i konsept og størrelse. Foreløpig er det ren bensinversjon som gjelder her i Norge og drivlinjen er en av de aller beste i sin klasse. Det nye betjeningssystemet har godt potensial, men trenger en finpuss før det fungerer optimalt. 

Les også: Nissans nye "norgesbil"

Denne saken ble første gang publisert 25/05 2020, og sist oppdatert 25/01 2021.

Les også