Test: Peugeot 308 CC 2,0 HDi aut., 2009-modell

Er dette en ny folke-cab?

Peugeot 308 CC glimter til med mange gode egenskaper, men mangler det lille ekstra for toppscore i vår test.

Sist oppdatert

CC-bilene, eller coupé-kabrioletene om du vil, eller utviklet for deg som vil ha litt av begge verdener; vind i håret når værgudene spiller på lag - tak og bagasjeplass når hverdagsutfordringene kaller.

Det er mange om beinet, men Peugeot har forbedret sin nye CC på en rekke områder sammenlignet med forgjengeren 307 CC. Blant annet er både kjøreegenskapene og komforten bedre enn før, noe som på mange måter gjør 308 CC svært attraktiv - hvis du liker CC-biler vel å merke.

Les testen av konkurrenten Ford Focus CC

Kjøreegenskaper: 4

Tidligere har kabrioleter hatt et frynsete rykte om dårlige kjøreegenskaper, og det ikke uten grunn. Den takløse konstruksjonen har ført til høy vekt og dårlig vridningsstivhet i karosseriet, og svingegenskapene har derfor vært altfor lite presise. Også CC-bilene, til tross for forholdsvis moderne konstruksjoner, har slitt med dette.

Slik er det ikke nødvendigvis lenger, og 308 CC er et godt eksempel på det. Riktignok må man se langt etter hvasse sportsbilegenskaper, men generelt overrasker Peugeoten med både presis styring og et understell som absolutt er med på notene.

For ikke å snakke om forutsigbar og sporty balanse.

Peugeot kan lage artigere kjøremaskiner også

MOMENTSTERK MOTOR: Turbodieselen, som mange ikke forbinder med kabriolet, byr på masse krefter uten at støy sjenerer opplevelsen.
MOMENTSTERK MOTOR: Turbodieselen, som mange ikke forbinder med kabriolet, byr på masse krefter uten at støy sjenerer opplevelsen. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Motor: 4

Tekniske data

MOTOR, CCM: R4 / 1997

EFFEKT, HK VED O/MIN: 136/ 4000

DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 320 (340)*/ 2000

EGENVEKT, KG: 1620

LENGDE x BREDDE x HØYDE, CM: 440 x 182 x 143

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,70

CO2-UTSLIPP, G/KM: 185

0-100 KM/T, FABRIKK, SEK: 11,8

TOPPFART, KM/T: 202

PRIS FRA, KR: 342 900

PRIS TESTBIL, KR: 469 000

Hva? Diesel i en kabriolet?

I manges øyne er dette som å banne i kirken, og slettes ikke godtatt. Undertegnede velger å se på det med litt andre øyne. Kanskje litt dieselknatring kan tilgis når man disponerer inntil 340 Nm i dreiemoment?

Den velkjente toliteren har nemlig et behagelig støybilde, og leverer godt med krefter uanstrengt. Derfor trenger man ikke piske bilen for å ha godt med krefter, bare kjøre avslappet rundt på lavt turtall og nyte momentet.

Automatkassen som vår bil var utrustet med er ikke lett å bli klok på. Den er greit med ved akselerasjon, men jobber tregt både ved nedsjalting og ved igangkjøring. Det blir litt irriterende i lengden.

Ytelser: 4

En dieselmotor gir sjelden den samme følelsen av villighet og fart som en sprek bensinmotor. Likevel er det selvsagt herlig å kjenne hvordan 340 råsterke Nm jobber, selv om det er i kortere perioder av gangen enn i bensindrevne konkurrenter.

Bilen når 100 km/t på 11,8 sekunder. Det er ikke skremmende fort for det som skal være en sporty bil, men det føles likevel tilstrekkelig. Spesielt i mellompartier, noe man kan takke momentkurven for.

Eksteriør: 3

PÅKOSTET OG KOMFORTABEL: Men pass hodet for A-stolpen når du går inn eller ut av 308 CC.
PÅKOSTET OG KOMFORTABEL: Men pass hodet for A-stolpen når du går inn eller ut av 308 CC. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Peugeots nye designspråk, dominert av haikjeft-inntaket i fronten og lykter i XXXXL-format, har vært heftig diskutert siden lanseringen av familiebilen 407.

Noen elsker det, andre kan ikke fordra det, undertegnede befinner seg et sted midt imellom. For selv om alle elementene ved det noe spesielle utseendet ikke appellerer voldsomt til oss, er det gøy at noen tør å lage biler som skiller seg fra "røkla".

Og om den såpestykke-aktige CC-formen ikke appellerer voldsomt, skal det hardt gjøres å ikke sjarmeres av detaljene rundt om - blant annet diffusoren under bakfangeren.

Interiør: 4

Interiøret i 308 CC er langt mindre "sært" enn det utvendige designet, og et sted det er lett å finne seg godt til rette. Det er forseggjort, luksuriøst og faktisk ganske praktisk til kabriolet å være.

Plassen er absolutt godkjent, både i baksetet og i bagasjerommet, men inn- og utstigningen vanskelig. A-stolpen er nemlig trukket så langt tilbake at vi flere ganger i løpet av testperioden opplevde å stange hodene våre i den, og sikten ut til sidene er også begrenset på grunn av dette.

Ellers er det ingenting å utsette på verken materialvalgene eller den opplevde kvalitetsfølelsen på innsiden av 308 CC.

Hva slags familiebil bør du velge? Les vår test av forskjellige varianter her

Komfort: 5

Det CC taper på ren sportslighet, tar den igjen på herlig fransk komfort - i hvert fall nesten. For mens den på noen underlag framstår som litt stiv i hjulopphenget, sluker franskmannen på andre underlag ujevnheter og humper mesterlig.

KJØRER BEDRE: 308 CC er langt friskere i svingene enn sin forgjenger. Likevel egner den seg fortsatt best som en cruiser.
KJØRER BEDRE: 308 CC er langt friskere i svingene enn sin forgjenger. Likevel egner den seg fortsatt best som en cruiser. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Når det gjelder støy er det veldig lite som forplanter seg inn i coupeen. Vindsus er det lite av selv i høye hastigheter, og dieselmotoren hører man generelt lite til ved avslappet kjøring.

Dårlig lårstøtte: Sittekomforten er god, men kunne vært perfekt med bedre mulighet for støtte under lårene.
Dårlig lårstøtte: Sittekomforten er god, men kunne vært perfekt med bedre mulighet for støtte under lårene. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Sittekomforten er stort sett det eneste som kunne vært litt forbedret. Setene i seg selv er fantastiske å se på og støtter perfekt i ryggen og i sidene. Derimot savnes muligheten for å justere sitteputen opp i forkant, for støtten under lårene er tilnærmet fraværende.

Har du husket å sette på de nye oblatene?

Sikkerhet: 5

308 CC fikk nylig full pott hos EuroNCAP med fem stjerner for passasjersikkerheten til voksne, noe som egentlig ikke er noe selvfølge for toppløse biler. For henholdsvis barne- og fotgjengersikkerheten fikk CC tildelt tre av fem, og to av fire stjerner.

Det er akseptabelt, uten å imponere voldsomt.

Til sammenligning klarte Renault dette med sin Megane CC i 2004. 308 CC har alt forventet sikkerhetsutstyr på plass som standard. På grunn av den noe begrensede sikten ut, anbefales det å krysse av for parkeringshjelp på ekstrautstyrslista.

Pris/ utstyr: 4

Klarer du deg med en 120-hesters 1,6-liters motor har 308 CC en hyggelig innstegspris på 342 900 kroner, der et godt utstyrsnivå er inkludert. Med en gang man ønsker seg en større motor, klatrer man selvfølgelig fort oppover på prislistene.

Noe skyldes nok utslippet av CO2 - som ligger godt over det eksempelvis Volkswagen Eos slipper ut med 2,0 TDI-motor og DSG-girkasse.

Vår bil med toliters HDi-dieselmotor og automatgir, koster fra 418 900, men lander på ikke fullt så overkommelige 469 000 kroner, riktignok inkludert det meste av tilgjengelig snadder fra ekstrautstyrslisten.

GODT UTSTYRT: Vår bil hadde det meste av snadder fra ekstrautstyrslista, og blir derfor en nokså kostbar affære.
GODT UTSTYRT: Vår bil hadde det meste av snadder fra ekstrautstyrslista, og blir derfor en nokså kostbar affære. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 23/08 2009, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også