Prøvekjørt: Mercedes-AMG GT 53 4Matic+

Når du starter den lurer du på om noe er galt. Men ingenting er galt.

Også fartsfabrikken AMG må justere ned kreftene, men gjør det på forbilledlig vis.

Pluss ikon
<b>ELEMENT:</b> Muskelbil fra Affalterbach i et element som kler den godt: Lite trafikkerte fjelloverganger. 
ELEMENT: Muskelbil fra Affalterbach i et element som kler den godt: Lite trafikkerte fjelloverganger.  Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

Det merkes med en gang man starter bilen. En AMG pleier å starte med et tordenskrall. Men ikke denne. I stedet kommer en lav dur som får en til å lure på om noe er galt. Men ingenting er galt.

Forklaringen er en rekkesekser i stedet for den sedvanlige V8-eren. For heller ikke fartsfabrikken Mercedes-AMG slipper unna utslippskravene, og svaret er mindre motorer.

Det begynte i 2014 da Mercedes-AMG GT hadde verdens­premiere. Den selvpustende 6,2-literen var erstattet med motoren med kode M 178, en 4,0-liters V8 med biturbo. En fantastisk motor som har nådd et foreløpig klimaks med 639 hestekrefter i Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-dørs Coupé som ble lansert i fjor, den første sportsbilen med fire dører fra Affalterbach - hvor hovedkvarteret til AMG ligger.

Vi prøvekjørte 63 S på veier preget av tung vinter. Dersom man synes det er stas med en bil som må stagges og som stadig vil ut med hekken, så er 63 S den perfekte vinterbilen. Men det kan bli litt mye av det gode.

<b>VEIKANTEN:</b> Et lite stopp for å beundre natur og bilens linjer. 
VEIKANTEN: Et lite stopp for å beundre natur og bilens linjer. 

Elektrisk kompressor

Ikke lenge etter lanseringen fikk den brutale og rampete familiebilen selskap av mer motor­svake søsken. Som bilen her, GT 53 4Matic+. 204 færre hestekrefter enn 63 S. Det merkes selvsagt, men så er den også over 600 000 kroner rimeligere. 639 hk og 900 Nm er en overflod. 435 hk og et dreiemoment på 520 Nm er ikke akkurat beskjedent det heller. Og måten kreftene leveres på imponerer.

Den nitrinns autmatiske girkassa (AMG Speedshift TCT 9G) skifter lynraskt og umerkelig, og i tillegg har bilen to turboer i trinn og en elektrisk kompressor som eliminerer alle former for turboforsinkelse. GT 53 4Matic+ har et såkalt mildhybridsystem som innebærer et 48-voltsystem og en elektrisk motor som assisterer forbrenningsmotoren.

Elmotoren bidrar med ytterligere 250 Nm og 22 hk via EQ Boost i kortere perioder. Resultatet er en resolutt respons, men uten det voldsomme lydbildet. Den gjør 0-100 km/t på 4,5 sekunder, 1,3 sekunder tregere enn sin rabiate storebror.

<b>BARSKT:</b> Maskulint førermiljø med mye karbon og lett­metall. Rattet er digert og kledd i Alcantara
BARSKT: Maskulint førermiljø med mye karbon og lett­metall. Rattet er digert og kledd i Alcantara
<b>BRED KONSOLL:</b> Touchpad, hurtigknapper for blant annet eksoslyd og hekkspoiler.
BRED KONSOLL: Touchpad, hurtigknapper for blant annet eksoslyd og hekkspoiler.

Setter CLS i skyggen

I kategorien langdistansecruiser er GT 53 helt uovertruffen. Ok, det justerbare understellet er stramt, men ikke ubehagelig. Litt distinkt må det være, det er tross alt en AMG. Styring på bakakselen (21 060 kroner) og permanent firehjulstrekk gjør den forutsigbar og stabil, samt rask og smidig i selv krappe svinger til tross for sine fem meter og en vekt på 1970 kilo.

Sportssetene med både varme og ventilasjon varter opp med både solid sidestøtte og super komfort. Man føler rett og slett ikke noen grunn til å forlate bilen annet enn når naturlige behov melder seg. Da kan man samtidig benytte anledningen til å beundre bilens linjer. For dette er etter vårt syn den flotteste av de store modellene fra Mercedes-AMG. Den parkerer sågar linjelekre CLS i skyggen.

<b>I SKYGGEN:</b> 53-motoren fra Mercedes-AMG kan også fås i fagre CLS. 
I SKYGGEN: 53-motoren fra Mercedes-AMG kan også fås i fagre CLS. 

Den voluminøse grillen og de svære luftinntakene gir sammen med de smale og langstrakte lyktene bilen en svært muskuløs fremtoning. Den lave taklinjen og de digre hjulbuene, for anledningen mer eller mindre fylt opp med 20-tommers dekk, bidrar også med sitt. Bakfra er den ikke mindre lekker med brede hofter og en svart diffusor med fire enderør. GT 63 S hadde fargen «designo graphite grey magno» (34 680 kroner) som kunne forveksles med foliering, og som gjorde at bilen kunne tatt rollen som batmobile når som helst. GT 53 S derimot har lys «iridium sølv metallic» (12 260 kroner) som gjør den både stilig og innbydende. Den er rett og slett et stilstudie. Etter vår smak, vel og merke.

Litt nedtur

Med Dynamic Select-systemet kan du velge mellom seks kjøreprogrammer som justerer hardheten på styring og demping, gassrespons, hurtigheten til girskiftene, eksoslyden og iveren til stabilitetskontrollen. Dette styres med knapper på den brede midtkonsollen eller med bryteren og hurtigknappene på rattet.

En av de få nedturene i interiøret er knappene på rattet for eksoslyd og understell. De føles litt simple.

Vi ble heller aldri helt komfortable med betjeningssystemet for multimedia som Mercedes-AMG var valgt. Comand-systemet etter vri og klikk-prinsippet har fungert helt utmerket. Det er byttet ut.

Ikke med berøringsskjerm (da måtte man ha svært lange armer for nå frem), men med touchpad. Dette er en betjeningsform som er lite benyttet, og med god grunn. Det er kort og godt utfordrende å navigere rundt i menyene på en rask og effektiv måte. Vi skal ikke se bort ifra at man vil bli mer komfortabel med funksjonaliteten etter mer bruk enn det vi rakk.

HOLDER: GT 53 har 200 færre hestekrefter enn den ekstreme GT 63 S 4MATIC+-modellen. Men 435 hk holder i massevis.
HOLDER: GT 53 har 200 færre hestekrefter enn den ekstreme GT 63 S 4MATIC+-modellen. Men 435 hk holder i massevis.

Bilen vi testet hadde ekstrautstyr for rundt 360 000 kroner, noe som tilsvarer en A-klasse uten ekstrautstyr. Blant utstyret som du må betale ekstra for på GT 53 er styring på bakakselen (21 060 kr), hengerfeste (15 000 kr) og en Premium Plus-pakke til 88 000 kroner som blant annet omfatter head up-display, 360° kamera og aktive multikonturseter med ventilasjon og varme. AMG GT kan også fås som en 43-versjon med 367 hestekrefter.

Prisen for bilen starter fra kr: 1 576 900. Prisen på testbilen var kr: 1 985 900.

Tekniske data

Motor, cm³: 2999

Effekt, hk ved o/min: 435/6100

Dreiemoment, Nm ved o/min: 520/1800

Egenvekt, kg: 1970

Tilhengervekt, kg: 2100

Nyttelast, kg: 470

Lengde/bredde/høyde, cm: 502/195/155

Akselavstand, cm: 295

Bagasjerom, liter: 456

Standard dekkdimensjon: Foran: 255/45R19 Bak: 275/40R19

Forbruk, WLTP l/mil: 0,97

Forbruk, trippteller l/mil (mest landevei): 0,98

CO₂-utslipp, g/km: 224

0-100 km/t, fabrikk, sek.: 4,5

Toppfart, km/t: 285

Pris fra, kr: 1 576 900

Pris testbil, kr: 1 985 900

Denne saken ble første gang publisert 06/05 2020, og sist oppdatert 06/05 2020.

Les også