Test: Hyundai Tucson 2,0 CRDi

Hyundai Tucson er budsjett-SUV

Små-SUV-en Hyundai Tucson tilbyr akseptable egenskaper til en hyggelig pris.

Sist oppdatert

Hyundai Tucson har vært på markedet noen år, og har allerede vært gjennom en midtlivsoppgradering. Bilen er en typisk folke-SUV og konkurrerer med Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, VW Tiguan og nye Ford Kuga.

Det har skjedd mye med egenskapene til bilene i denne klassen bare det siste året. Gamle helter er skjøvet ned av tronen til fordel for nyere og mer avanserte modeller. Og det er vel ikke til å stikke under en stol at det merkes godt bak rattet på Hyundai Tucson. Men selv om ikke egenskapene er helt på topp, er den rimelig og holder fint mål hvis kravene ikke er for avanserte.

Kjøreegenskaper: 3

Det er merkbar avstand mellom de nye SUV-modellene og Hyundai Tucson. Nå er ikke dette biltypen der knivskarpe kjøregenskaper er det viktigste, men du merker at Tucson stritter imot hvis det går litt fort i svingene. Men bilen oppfører seg ordentlig, og sier fra i god tid når den ikke vil være med og leke, så det hele kjennes ganske traust og trygt. Ikke noe for de kjøreglade, men helt fin til husbruk.

Motor: 3

Toliters turbodiesel er bortimot standardvare i denne klassen, med unntak av noen 2,2-litere. Motoren i Hyundai Tucson er ikke av de mest kultiverte. Det gir seg til kjenne gjennom et kort effektregister, brått turboinnslag og en temmelig hørbar gange. Girskiftet er heller ikke blant de beste.

Ytelser: 3

Effekten ligger på 140 hk, og dreiemomentet på 305 Nm mellom 1800 og 2500 o/min. Sistnevnte tall er litt under det som gjelder for mange av konkurrentene, og motoren føles ikke like sterk som de beste i klassen. Hyundai Tucson akselererer bra, så lenge du vet å utnytte det korte effektregisteret. Det er ikke mye å vinne ved å dra motoren på turtall, det er mellom 2000 og 3000 o/min du har mest å hente.

Eksteriør: 3

Det er ikke noe ved Hyundai Tucson som skiller seg vesentlig ut, både på godt og vondt. Den vekker ikke sterke negative reaksjoner, men heller ikke begeistring. Hvorvidt stylingsettet på vår testbil evner å sende inntrykket opp eller ned på skalaen, tror vi har mye med øyet som ser å gjøre. Om det kanskje ikke passer helt til biltypen, er det etter vår mening godt gjennomført.

Interiør: 4

Et litt traust dashborddesign følger opp følelsen av at bilen ikke er blant de nyeste eller mest fancy i klassen. Imidlertid har vi lite å utsette på plassforholdene for folk. Særlig i baksetet har du gode forutsetninger for å trives. Litt verre er det med plassen til saker og ting, bagasjerommet er ikke like imponerende som baksetet.

Komfort: 3

I det omtalte stylingsettet følger det med 18-tommers dekk i dimensjon 235/45. Det kler ikke Hyundai Tucson annet enn utseendemessig, for veiegenskapene er ikke av en slik klasse at de kan utnytte dekkene, og den lave profilen går utover retningsstabilitet og fjæringskomfort. Vi blir ikke helt venner med sittestillingen. Den er litt høy med et lavt plassert ratt uten lengdejustering, dessuten er ikke setene mer enn av middels kvalitet. I tillegg har du en merkbar støyutvikling fra motor og dekk.

Sikkerhet: 4

Hyundai Tucson er godt utstyrt sikkerhetsmessig, og oppnådde akseptable resultater i EuroNCAP-testen i 2006. Den fikk fire av fem stjerner for beskyttelse av voksne, tre av fem stjerner for beskyttelse av barn og en av fire for beskyttelse av fotgjengere. Den fikk full pott i sidekollisjon, men litt kritikk for detaljer som kan skade kne/lår ved frontkollisjon.

Pris/utstyr: 5

Med en pris som starter rundt 350 000-kronersstreken, tar Hyundai Tucson litt av brodden av sine middels egenskaper. Det er rundt 50 000 lavere enn en del av konkurrentene, og gir andre enn de med 400 000-450 000 på bok mulighet til å kjøre SUV. Og om du ikke er veldig avansert i dine krav, utover det at du vil sitte litt høyt og ha drift på alle fire, kan du sikkert bruke 50 000 på noe annet. Annenhåndsverdien er trolig god, om ikke helt i samme klasse som Toyota RAV4 eller Honda CR-V. EU-mixen tilsier et forbruk på 0,71 l/mil og CO2-utslipp på 187 g/km; ikke blant de beste, men heller ikke blant verstingene.

Denne saken ble første gang publisert 30/06 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også