Prøvekjørt: Ford Explorer Plug in-Hybrid

En Big Mac fra Ford

Ford har en helt ny Explorer på gang. Plug in-utgaven med 450 hestekrefter kommer i salg i Norge.

Pluss ikon
<b>TREKKER:</b> Den ladbare versjonen av Ford Explorer kan trekke 2,5 tonn.  
TREKKER: Den ladbare versjonen av Ford Explorer kan trekke 2,5 tonn.  
Sist oppdatert

Da Ford tidligere i år gjorde det klart at en ladbar versjon av Explorer ville komme på det norske markedet, var det en liten overraskelse.

Interessen var umiddelbar så stor at den nesten overskygget det faktum at Ford kommer med en stor og helt elektrisk SUV med Mustang-linjer.

SUV-feber

Explorer? I dag er det bare gamlekara som husker den. For rundt 20 år siden forsvant den fra Ford-porteføljen i Vest-Europa, og i Norge var den en sjeldenhet. Men i dag hersker SUV-feberen i hele verdensdelen vår – og samtidig er den amerikanske bilen blitt stadig bedre.

Ettersom S-Max og Galaxy ikke har evig liv, skal Fords europeiske avdeling hente den nye utgaven av Explorer hit. Til Norge er den ventet ved årsskiftet.

LES OGSÅ: Vi har testet Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC

Svært bagasjerom

Og det er litt av en kjempe som kommer. Ikke bare er den over fem meter lang og dermed på størrelse med Mercedes GLE, BMW X5 og Audi Q7, den har gode sitteplasser i tre rader også. I USA fås den tredje raden til og med uten tillegg i pris.

Dessuten blir den til en bagasje-konge om du senker tredje rad ned i gulvet (elektrisk), og i tillegg legger setene i andre rad flatt (for hånd). Da kan du boltre deg med bagasjen i et volum på 2274 liter. På toppen av det hele finnes 123 liter ekstra til småting i form av hyller og lommer. Koppholdere har den også nok av: Det er tolv av dem.

<b>STOR SUV:</b> Nye Explorer er sjette generasjon av den svært populære SUV-en. 
STOR SUV: Nye Explorer er sjette generasjon av den svært populære SUV-en. 

Kraftig dreiemoment

På veien er Explorer typisk amerikansk – og det mener vi i aller beste forstand. Forden er akkurat så hyggelig og behagelig som du venter at en gigantisk familiebil skal være. Den gir seg ikke ut for å være noe den ikke er i sportslig retning, men ruller i stedet avslappet over tverrfugene på highwayen.

Samtidig gjør den seg ikke bort på de få skarpe svingene vi finner i landet med de endeløse rettstrekningene. Den beholder roen da også. Det gjør den til en komfortabel langturskamerat.

Hit til oss kommer den kun som ladehybrid.

Motorpakken består av en V6 bensinturbo på 3,0 liter med 350 hestekrefter, og en elmotor med 100 hestekrefter. Kreftene håndteres av en 10-trinns automatkasse.

Batteripakken er på 13,1 kilowattimer, og det skal rekke til inntil 40 kilometer kjøring kun på strøm.

<b>INNHOLDSRIK:</b> Cockpit med to skjermer: Et hel­digitalt instrument­panel på 12,3 tommer og en 10,1 tommers sentralt plassert touchskjerm til navigasjon og tilleggs­funksjoner.
INNHOLDSRIK: Cockpit med to skjermer: Et hel­digitalt instrument­panel på 12,3 tommer og en 10,1 tommers sentralt plassert touchskjerm til navigasjon og tilleggs­funksjoner.

Til sammen byr motoriseringen på 450 hestekrefter og intet mindre enn 840 Newtonmeter dreiemoment, men likevel er oppgitt forbruk kun 0,34 l/mil.

Hva reelt forbruk under norske forhold vil bli, må vi naturlig nok vente med å si noe om til vi får testet den i Norge. Uansett er dette en bil som akter å tilbakevise at en SUV fra USA er tørstere enn en kamel etter en ørkenvandring.

Masse utstyr

På utstyrssiden stiller Explorer sterkt. Amerikanerne har spandert LED-lys, en omfangsrik pakke med assistentsystemer og et selvparkeringssystem som faktisk virker godt, og ellers omtrent alt det Ford har av teknologiske nyvinninger.

Derfor er det synd at mens cockpiten er digital og moderne, så er selve betjeningen litt gammelmodig. Explorer har et terrengstyringssystem med hele syv kjøremoduser som tilpasser bilens kjøreegenskaper til forskjellige kjøreforhold.

Du kan velge mellom «Normal», «Sport», «Terreng», «Glatt», «Tauemodus», «Eco», «Dyp snø» og «Sand». Bilens heldigitale instrumentpanel endrer også visning for de forskjellige kjøremodusene

<b>BAKERSTE RAD:</b> Explorer har også en tredje seterad.
BAKERSTE RAD: Explorer har også en tredje seterad.

Ford Explorer Hybrid: Pris

I Norge vil Explorer bli tilgjengelig i to utstyrsvarianter, ifølge Ford Norge. Begge med firehjulstrekk.

Du kan velge mellom den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line og den luksuriøse Explorer Platinum. Begge variantene har masse utstyr som standard.

Forsetene leveres med både varme og kjøling og 10-veis elektrisk justering. Oppvarmede seter i andre rad, trådløs lading av mobiltelefon, oppvarmet ratt og mørktonet glass er blant komfortfunksjonene som leveres som standard. De leveres også med premium B & O lydsystem som standard

Den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line vil koste fra 819 900 kroner, mens den mer luksuriøse Explorer Platinum vil koste fra 859 900 kroner. Kanskje er tiden kommet for amerikansk SUV igjen. At den kan trekke 2500 kilo er garantert noe mange nordmenn vil sette pris på.

Tekniske data: Ford Explorer Hybrid

Motor: V6 bensinturbo pluss elmotor
Sylindervolum: 3000 cm³
Effekt, totalt: 450 hestekrefter
Dreiemoment, totalt: 850 Nm
Avgassnorm: Euro 6d
Hjuloppheng: Uavhengig, skrufjærer
Dekkdimensjon: 255/50 R 20
Girkasse: 10-trinn automat
Firehjulsdriftssystem: Semipermanent
Kraftfordeling foran/bak: 0:100 – 50:50
L/B/H: 504/200/178 cm
Akselavstand: 321 cm
Bakkeklaring: 21 cm
Bagasjevolum: Inntil 2274 liter
Egenvekt/totalvekt: Ikke fastsatt
Tilhengervekt: 2500/750 kg
Angrepsvinkel: 20 grader
Vadedybde: 45 cm
Forbruk, oppgitt: 0,34 l/mil
CO₂, oppgitt: 78 g/km
Pris: 819 900 kroner

Denne saken ble første gang publisert 24/09 2019, og sist oppdatert 27/02 2020.

Les også