Prøvekjørt: Bentley Bentayga Hybrid First Edition

Fra øverste hylle

Med ny front og Black-spesifikasjoner ser nye Bentayga Hybrid mer ut som en tysk sports-SUV enn en tradisjonsrik brite. Innvendig er det imidlertid de klassiske grepene som gjelder.

Pluss ikon
<b>MUSKULØS:</b> Større grill og bredere lykter som er løftet opp gir Bentayga en mer muskuløs front. Sorte lister i stedet for krom gjør den enda bryskere. 
MUSKULØS: Større grill og bredere lykter som er løftet opp gir Bentayga en mer muskuløs front. Sorte lister i stedet for krom gjør den enda bryskere.  Foto: Martin Jansen
Publisert

Det er som å plassere seg i salongen på et kostbart hotell. Det eneste som mangler er afternoon tea med små sandwicher og scones servert på et treetasjes fat. Du finner riktignok neppe så mye børstet aluminium og karbon i en klassisk hotellsalong. Men det gjør du i en Bentley.

Det er nå 70 år siden Bentley etablerte en egen designavdeling i Crewe, og hva passer vel da bedre enn å kjøre nye Bentley Bentayga Hybrid, en First Edition-versjon.

Som før dreier det seg om en motorisering hentet fra hyllene til VW-konsernet: En treliters V6-bensin i par med en 94 kW elmotor. Total effekt er 449 hestekrefter og 700 Nm.

Batteriet har en kapasitet på 17,3 kWt og gir en elektrisk rekkevidde på 40 kilometer under gode forhold. Ikke noe spesielt oppsiktsvekkende ved disse tallene, de er de samme som for eksempel Q7. Men innpakningen gjør Bentayga svært minneverdig.

<b>PONDUS:</b> Nesten 5,2 meters lengde, to meters bredde, 22-tommers sorte felger, diger karbonvinge og brede, ellipseformede baklykter gir Bentayga godt med pondus.
PONDUS: Nesten 5,2 meters lengde, to meters bredde, 22-tommers sorte felger, diger karbonvinge og brede, ellipseformede baklykter gir Bentayga godt med pondus. Foto: Martin Jansen

Den har selvfølgelig firehjulstrekk og flere kjøreprogrammer, deriblant «Bentley», hvor demping, styring, gassrespons og stabilitetskontroll er satt opp slik produsenten mener Bentayga skal være.

Forbedret understell

Vi testet forgjengeren i fjor som sto på 21-­tommers vinterhjul. Den er blant de stilleste bilene vi noensinne har testet. Støymåleren viste 63,5 dBA i 100 km/t. Det er toppklasse.

Les også: Test av Bentley Bentayga Hybrid 2020-modell

<b>SPORTS-SUV:</b> En så sporty look har vi ikke sett på Bentayga tidligere. Med Black Specification ser den voldsommere ut en forgjengeren. Noen vil nok foretrekke mer klassiske elementer enn på testbilen, noe som selvsagt er mulig. 
SPORTS-SUV: En så sporty look har vi ikke sett på Bentayga tidligere. Med Black Specification ser den voldsommere ut en forgjengeren. Noen vil nok foretrekke mer klassiske elementer enn på testbilen, noe som selvsagt er mulig.  Foto: Martin Jansen

Stille er det også i den nye versjonen, selv med 22-tommers sommerdekk på ujevn overflate. Vi lot oss ikke helt begeistre av understellet i forgjengeren, men Bentley virker å ha jobbet med dette.

På svingete veier med varierende standard i Indre Østfold er det faktisk ganske imponerende hvor smidig den 2,6 tonn tunge bilen oppfører seg.

Den nærmest svever over ujevnhetene som en Citroën C6, men uten å krenge i svingene. Bentayga balanser komfort og sportslighet på elegant vis, godt hjulpet av luftfjæring med fire kamre.

<b>KLASSISK:</b> Innvendig er det mer klassisk Bentley, selv om treverk er erstattet av børstet aluminium og karbon. 
KLASSISK: Innvendig er det mer klassisk Bentley, selv om treverk er erstattet av børstet aluminium og karbon.  Foto: Martin Jansen

Tradisjon og modernitet

Om Bentayga ligger noen gode komforthakk over andre kostbare SUV-er (Rolls-Royce Cullinan har vi ikke kjørt), så er det interiøret som løfter bilen opp i en divisjon for seg.

Dette er tross alt et selskap som foretrekker skinn fra kyr i Skandinavia og Tyskland. Kyrne der er visst mindre utsatt for insektbitt og piggtråd som perforer huden.

Et bilmerke der du kan få innsiden av dørene kledd med tweed, og som kan levere et Mulliner piknik-sett til bagasjerommet med Havilland-porselen, sølvbestikk, champagnekjøler og krystallglass.

<b>TRADISJON OG MODERNITET:</b> De runde ventilene på toppen av konsollen er erstattet av mer rektangulære former. Legg merke til Breitling-klokken og orgelpipene. Skjermen er krystallklar. 
TRADISJON OG MODERNITET: De runde ventilene på toppen av konsollen er erstattet av mer rektangulære former. Legg merke til Breitling-klokken og orgelpipene. Skjermen er krystallklar.  Foto: Martin Jansen

Mattene på gulvet er dype og myke, og kan antagelig fungere som høvelige liggeunderlag. Rattet er kledd med skinn festet med korssting. Hullene til stingene er prikket med gaffel og stingene er håndsydde. Det som ser ut som karbon, er faktisk karbon.

Her er tradisjon og modernitet side om side i form av en 10,9-tommers berøringsskjerm og de tradisjonsrike orgelpipene som du lukker og åpner luftdysene med.

<b>SETER:</b> Skinnseter med varme, kjøling, massasje og nær utallige justerings­­-<br/>muligheter.
SETER: Skinnseter med varme, kjøling, massasje og nær utallige justerings­­-
muligheter.
Foto: Martin Jansen

Ferdig med Breitling

Med Smoker’s Specification til 6500 kroner følger et askebeger som er en studie i seg selv.

Øverst på midtkonsollen troner en Breitling-klokke til 42 000 kroner. Det er for øvrig siste gang du får se en Breitling-klokke i en ny Bentley. Den sveitsiske klokkeprodusenten og Bentley nå går hver til sitt etter 19 års samarbeid. En lydanlegg fra britiske Naim til rundt 90 000 kroner bringer krystallklar konsertlyd.

Berøringsskjermen er ny og har helt ny navigasjon med 3D-effekt. I elbilkontekst er skjermen bitte liten, men grafikken er krystallklar.

I tillegg har ikke Bentley flyttet alt av funksjoner til skjermen. Vrihjul og plenty av knapper er beholdt til de mest brukte funksjonene.

<b>DETALJER:</b> Dype og myke matter. B-en på pedalen står ikke for brems. 
DETALJER: Dype og myke matter. B-en på pedalen står ikke for brems.  Foto: Martin Jansen
<b>HÅNDVERK:</b> Diamantformet skinn med håndsydde sting. Karbon i stedet for treverk. 
HÅNDVERK: Diamantformet skinn med håndsydde sting. Karbon i stedet for treverk.  Foto: Martin Jansen

Det ser jo også langt mer britisk-klassisk stilig ut enn et minimalistisk førermiljø nesten uten knapper, men med en diger skjerm full av fingermerker.

Trådløs Apple CarPlay er standard og passasjerene i baksete kan glede seg over et større nettbrett, samme som i nye Flying Spur. USB-C-porter er nå på plass og det samme er SIM-kort og trådløs lading av nyere mobiltelefon.

Instrumentene er blitt helt digitale og de runde luftventilene øverste på midtkonsollen er blitt mer rektangulære.

MANUELT: Bilen vi kjørte var en femseter. Rikelig med benplass, men litt overraskende at vinkelen på seterryggen justeres med manuell spak. Bentayga kan også fås som fireseter der det midterste setet bak erstattes av en bred midtkonsoll
MANUELT: Bilen vi kjørte var en femseter. Rikelig med benplass, men litt overraskende at vinkelen på seterryggen justeres med manuell spak. Bentayga kan også fås som fireseter der det midterste setet bak erstattes av en bred midtkonsoll Foto: Martin Jansen

Mer muskuløs

Utvendig har det også skjedd ting. En større og rektangulær grill samt bredere lykter som er løftet tre centimeter gjør at Bentayga ser mer muskuløs ut enn forgjengeren.

<b>SETT FØR:</b> Knappen på bakluken er blant de få elementene som avslører konserntilhørigheten.
SETT FØR: Knappen på bakluken er blant de få elementene som avslører konserntilhørigheten. Foto: Martin Jansen

Bak har Bentley-SUV-en fått smalere, ellipseformede lykter som er i tråd med formspråket som ble introdusert med Continental GT.

Bakluken er i full bredde nedenfor C-stolpen, noe som gir en bredere og mer hensiktsmessig åpning. Registreringsskiltet er flyttet ned og erstattet av Bentley-emblemet på bakluken.

20 høyttalere

Bilen vi kjørte var i tillegg utstyrt med en diger karbonvinge i linje med taket samt 22-tommers sorte felger, sorte enderør og lister (Black Specification, 199 000 kroner ekstra) i stedet for krom, noe vi synes gir et barskere, men kanskje mindre klassisk uttrykk.

<b>FORGJENGEREN:</b> Vi testet forgjengeren i fjor. Foto: Terje Bjørnsen
FORGJENGEREN: Vi testet forgjengeren i fjor. Foto: Terje Bjørnsen Foto: Terje Bjørnsen
BARSKERE: Fronten er blitt strammere.
BARSKERE: Fronten er blitt strammere. Foto: Martin Jansen

Bentley Bentayga Hybrid koster fra 2 282 553 kroner, der engangsavgiften utgjør 212 447 kroner. Det er betydelig mindre enn V8-versjonen.

First Edition-utgaven vi kjørte kommer med en prislapp på 3 366 200 kroner, der First Edition-spesifikasjonene utgjør 370 000 kroner. Det inkluderer imidlertid Naim-anlegget på 1780 watt med 20 høyttalere.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 50 2021

TEKNISKE DATA

Motor, cm³:  2995

Elmotor, kW:  94

Effekt, kW/hk ved o/min:  330/449

Dreiemoment, Nm ved o/min:  700

Lengde/bredde/høyde, cm:  514/200/174

Egenvekt, kg:  2648 

Akselavstand, cm:  300

Bakkeklaring, cm:  23 

Bagasjerom, liter:  479

Standard dekkdimensjon:  285/45-21

Batterikapasitet, kWh:  17,3

Rekkevidde, WLTP km:  39

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil:  0,34

CO₂-utslipp, g/km:  82

0–100 km/t, fabrikk, sek:  5,5

Toppfart, km/t:  254

Pris fra, kr:   2 282 553

Pris, testbil, kr:  3 366 200

Spesialeksos

Nye Continental GT Speed, som har Bentleys etter hvert så berømte seksliters W12-motor, kan nå fås med eksosanlegg i titan opprinnelig utviklet for Pikes Peak Continental GT. Eksosanlegget fra den slovenske eksosspesialisten Akrapovič er ikke bare konstruert for å gi fetere lydbilde, men skal også øke ytelsene og forbedre gassresponsen til modellen som har en toppfart på 335 km/t og som skal greie 0–100 km/t på 3,6 sekunder. Akrapovič-eksosen gir dessuten en vektbesparelse på syv kilo.

Denne saken ble første gang publisert 30/09 2021.

Les også