Store motorproblemer for Tesla
Stadig flere opplever ulyder og påfølgende havari. Tesla-gründer Elon Musk lover å rydde opp.

Det høres kanskje ut som en bagatell å ha påført for lite fett på en drivaksel under produksjon, men det skal være grunnen til problemene mange norske Tesla-eiere nå opplever med Model S.
Det er den såkalte Drive Unit-en (DU), spesielt i de sterkeste variantene (P85 og P85+), som takker for seg. For lite fett på akselen gjør at tennene gradvis slipes bort, som til slutt fører til havari og full stopp.
Norske Tesla-eiere har rapportert om svake klunkelyder fra drivverket i perioden før havariet inntreffer. Enkelte har også hørt en sirkelsag-lignende lyd, skriver Norsk Elbilforening på sine nettsider.
Problemet skal i hovedsak gjelde en serie biler der en stor andel gikk til det norske markedet, men problemet er ikke ukjent i Teslas største marked, USA.
Det amerikanske bilnettstedet Edmunds byttet Drive Unit hele tre ganger i løpet av deres langtest av Model S. Tre ganger på snaut 50 000 kjørte kilometer.

Ingen tilbakekallingsaksjon
Tesla-gründer Elon Musk lover nå å rydde opp. - Ikke bare flytter vi produksjonen av nye DU-er fra nybil over til dette formålet, men vi lover å fly inn 300 Drive Units til Norge hver uke. Samtidig jobber våre serviceteknikere på spreng fram til bilene det gjelder har blitt utbedret.
Tesla vil i første omgang prioritere de havarerte bilene, for så å utbedre bilene de antar står nærmest havari.
P85D – ingen grunn til bekymring
Espen Pedersen, communications manager i Tesla for det skandinaviske markedet, mener at det omtalte problemet ikke vil få innflytelse på kommende P85D med firehjulsdrift.
– Feilen er funnet og rettet, og vi produserer ikke lenger biler med denne feilen, forsikrer han.
