Flatt batteri og startvansker

Slik unngår du startvansker i kulda

Sjekk batteriet på bilen. Det kan spare deg for masse bryderi.

FLATT: Vintersesongen 2010/2011 rykket NAF ut over 27 000 ganger for å starte biler med flatt batteri.
FLATT: Vintersesongen 2010/2011 rykket NAF ut over 27 000 ganger for å starte biler med flatt batteri. Foto: Bratlie, Espen
Sist oppdatert

- Flatt batteri er den vanligste årsaken til at folk trenger starthjelp til bilen, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver I NAF.

I vintersesongen 2010/2011 utførte NAF totalt 181 892 assistanser til sine medlemmer. Over 27 000 av utrykningene omhandlet flatt batteri.

Viking Redningstjeneste på sin side har rundt 120 000 assistanser i vintermånedene fra desember til mars.

- Flatt batteri og startvansker står for 34 prosent av alle assistanser i vintermånedene, forteller Ingvill Refsnes i Viking Redningstjeneste AS

Derfor tømmes batteriet

- Den vanligste årsaken til flatt batteri er selvforskylt. Man glemmer å slå av kupelyset, for eksempel, sier Engebretsen.

- Det man da skal være oppmerksom på er at dynamoen på bilen aldri greier å lade batteriet 100 prosent igjen. Det betyr at dersom du fikk stans med bilen i sommer på grunn av flatt batteri, så møter du kulda med et batteri med begrenset kapasitet. Og kulde svekker batteriet, forteller Engebretsen.

Husk også batterier er selvutladende. Står bilen din mye i ro, så påvirker det selvutladingen. Mye småkjøring i kulda - i kombinasjon med varmeapparater på full guffe, varme i seter, DVD-spillere og andre installasjoner som trekker strøm, hjelper heller ikke på batterikapasiteten.

- Ta derfor en vedlikeholdslading av batteriet med en batterilader, hvis du har det, eller oppsøk et verksted. Da reduserer du sjansene for å ende langs veikanten med flatt batteri i kulda, sier NAF-eksperten.

Vask batteriet

Kulde og snø er ensbetydende med salting av veiene. Bra for veifestet, men ikke for bil og batteri.

- Veisaltet er noe herk for bilen. Salt binder og er strømførende. Det forsterker selvutladningen av batteriet, sier Engebretsen som anbefaler av skikkelig vask av batteriet med jevne mellomrom

- Ta en bøtte med lunkent såpevann, en børste eller svamp og vask batteriet. Det er ikke farlig, du får ikke strøm i deg. Skyll batteriet med rent vann etterpå, sier Engebretsen.

Dette kan du gjøre for å vedlikeholde batteriet:

EKSPERT: - Ta en vedlikeholdslading av batteriet. Det reduserer du sjansene for å ende langs veikanten med flatt batteri i kulda, sier Jan Ivar Engebretsen.
EKSPERT: - Ta en vedlikeholdslading av batteriet. Det reduserer du sjansene for å ende langs veikanten med flatt batteri i kulda, sier Jan Ivar Engebretsen. Foto: NAF

1. Vedlikeholdslading.

Vanlige årsaker til startproblemer:

* Gammelt batteri

* Glemt å skru av lys eller andre strømforbrukere

* Irr på batteripolene som lager dårlig kontakt eller gjør at klemmene ryker

* Løse batteripoler

* Batteriet har ikke blitt ladet med hjemmelader eller på verksted etter at batteriet har vært flatt. (Det holder ikke å bare kjøre en langtur for å lade batteriet ved hjelp av bilens dynamo.)

* Skitten motor og batteri og salt som spruter inn i motorrommet. (Salt binder og er strømførende - batteriet blir sin egen forbruker og får da en selvutlading når bilen står rolig - ekstra god hjelp får batteriet til selvutlading hvis det er fuktig i været)

* Museproblemer i motorrom - gnager på ledninger slik at det blir kortsluttning

Dette gjør du hjemme med en hjemmelader - som er en god investering - eller du oppsøker en bensinstasjon eller et verksted for å få det gjort. Har du mye småkjøring vil hyppigere vedlikeholdslading være en fordel.

2. Sjekk lading på bilen

Oppsøk NAF eller bilverksted for å måle om dynamoen lader godt nok - i Nordiske forhold bør ladingen være min. 14,4 Volt. Det er særlig smart å få sjekket dette hvis man har en bil som er noen år gammel.

3. Renhold

Vask batteriet med såpevann, skyll og tørk godt av etterpå, (til info; det finnes ingen fare for å få strøm i seg ved denne handlingen). På et rent batteri vil det ikke bli krypstrøm. Smør vaselin eller syrefritt fett over batteripolskoene for å forhindre irr og krypstrøm.

4. Sjekk kontakter

Batteripolskoer og ledningsforbindelser til batteriet må være gode - det holder ikke bare med nok strøm på batteriet. Etter vask av batteriet er det viktig å sjekke bl.a. om batteripolskoene er hele og ikke irret av, og at disse er skrudd godt nok fast.

5. Nivå på batterivæske

På batterier som ikke er vedlikeholdsfrie må du sjekke mengden væske i hver battericelle. Væsken skal stå over batteriplatene som du ser nede i cellen, se instruksjonsboka. Ved etterfylling av vann på batteriet skal det helst skje med destillert vann.

6 Gammelt batteri

Er batteriet fem-syv år gammelt, tåler det neppe en tøff vinter, hvis bilen ikke brukes daglig. Kontroller ladespenningen på et bilverksted eller hos NAF.

Les også

Vinterbiler: 14 supre bruktbiler med 4x4

Her er fotoboksene som kniper flest råkjørere

I løpet av fire dager bestilte 150 nordmenn denne bilen

Starthjelp til bil

1. Ved påkobling av startkabler hvor en bil har et tomt batteri vil det oppstå gnister når siste kabelklemme nr. 4 blir satt på (se skissetegning). I dette gnistøyeblikket kan det oppstå opp i mot 3000 Volt overspenning (transienter) som igjen er en fare for elektronikken i bilen.

2. Ved påkobling av startkabler skal for sikkerhets skyld tenningsnøklene til begge bilene fjernes fra tenningslåsen. Dette for å være sikker på at nøklene ikke er i en slik posisjon som gjør at tenningssystemet "står åpent".

3. Ved påkobling skal siste kabelklemme nr. 4 (se skissetegning) kobles til gods, dette punktet må være av god metallisk kontakt, så langt unna batteriet som mulig. Grunnlaget for dette er at i et utladet batteri kan det ha dannet seg knallgass som igjen kan være med på å lage en eksplosjon hvis det gnistrer når kabelklemme nr. 4 blir satt på og kabelklemma er for nær batteriet.

4. Når startkablene er montert på begge bilene skal den hjelpende bilen startes først for så å starte den bilen som trenger hjelp.

5. NB! Den største faren for å skade elektronikken på bilene ved starthjelp er når startkablene skal kobles fra bilene igjen.

Når bilen med tomt batteri har startet, skal startkablene fortsatt være tilkoblet en stund til for å utligne spenningsforskjellen mellom det tomme batteriet og det hjelpende batteriet. Dette for at det ikke skal oppstå gnister/overspenning ved demontering når det elektriske systemet "står åpent" etter at den trengende bilen har fått startet.

Denne saken ble første gang publisert 01/02 2012, og sist oppdatert 11/01 2024.

Les også