Prøvekjørt: Skoda Superb 2008

Stolt storebror

Med sin helt nye Superb tar Skoda lite hensyn til VW-gruppens andre modeller. Her er det full gass, i fullt alvor.

Sist oppdatert

Tekniske data: Skoda Superb 2.0 TDI DSG

  • Motor:R4, 1968 ccm
  • Ytelse, hk ved o/min: 140 v/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min:320 v/1800
  • Egenvekt, kg:1512
  • Bagasjerom, l:565 - 1670
  • Forbruk EU-mix, l/mil:0,68
  • CO2-utslipp, g/km:177
  • 0-100 km/t, sek:10,2
  • Toppfart, km/t:205
  • Dekkdimensjon:205/55 R16
  • Pris fra, kr:356 400

Mer info finner du her.

Dette er andre generasjon Skoda Superb, og den kommer til en forhandler nær deg til høsten. Vi har prøvekjørt bilen, og den leverer absolutt varene. I tillegg får du et hav av alternativer å velge blant, både med tanke på utstyr og motorer.

Kjøreegenskaper: 3

Med en akselavstand på vel 2,7 meter, ligger det i kortene at bilen byr på komfort. Dette er ikke bilen du slenger inn i en sving og gir bånn jern, for så å bli dratt ut av svingen igjen. Ikke engang med V6'eren under panseret. Den har likevel et harmonisk chassis som er fast og fint, og som tar imot underlaget på en tilfredsstillende måte. Demperne sliter litt med retur i de kvasseste traversene, men dette er et problem de fleste biler i dag sliter med.

Motor: 4

Det blir flust av motorer å velge blant, men i Norge er det klart at den 1,4 liters bensinmotoren vil sjarmere mange. 125 lekne hestekrefter passer bilen godt, for selv om bilen er stor, så er den ikke nevneverdig tung. VW-gruppens kjente 1,9 TDi blir selvfølgelig et av alternativene, og da er utslippet nede på 136 g/km. Slikt passer norske avgifter godt. Begge motorene fungerer helt fint i Superb. Du kan velge manuell eller DSG automatgir. Sistnevnte er 7-trinnsversjonen som ble lansert for ikke lenge siden.

Ytelse: 4

I og med at Superb er bestykket med gruppens nyeste motoralternativer, så har den også motorer som er svært kultiverte, og med dreiemoment fra lavt turtall uansett hvilken du velger.

1,4-literen byr på maksimalt moment allerede fra 1500 o/min. Det ligger der til 4000 omdreininger, hvor effekttoppen tar over. Dermed blir det ingen hull, og nettopp dette gjør de små motorene så kjørevillige. Skulle du trenge mer krefter enn folk flest, så blir også 160-hesteren fra 1,8-literen å finne i Superb. Da har du flust å ta av.

1,4-literen gjør unna 0-100 km/t på 10,5 sekunder, og har en toppfart på 201 km/t. Om du velger diesel og 1,9 Tdi-motoren, blir tallene henholdsvis 12,5 sekunder og 190 km/t.

Interiør: 4

Det første som slår oss, er at dette interiøret er hentet fra Passat, men etter hvert ser vi at det er mer raffinert. De store plastflatene i Passat er her noe mer tildekket og ser mer innbydende ut. Og blanke kromringer rundt instrumentene er også delikat. Og velger du en godt utstyrt modell, så oser det mye og eksklusiv bil ut av nye Superb. Detaljene er heller ikke fraværende, som egen justering for varmen i baksetet, og medfølgende paraply i en egen lomme i bakdøren.

Plassen er et kapittel for seg. Bak har du beinplass som selv den mest langbente diva skal få problemer med å bruke opp, selv med platåsko. Hvem trenger en meter beinplass? Sikkert drosjenæringen.

Eksteriør: 4

Superb er ny, og ser også ny ut. Det forundrer oss litt at Skoda har fått lov å lage et såpass eksklusivt design på et merke de fleste tror skal være familiens billigste. For nye Superb er både pen og helhetlig. En skikkelig bonus finner vi i bakluken, som er todelt. Du kan velge om du vil åpne den som et lokk eller om du vil åpne den som en stor luke, hvor hattehyllen også løftes; da får du en gigantisk stor lasteåpning, og du kommer til det gigantiske bagasjerommet på en lett måte.

Komfort: 3

Som nevnt gir den lange akselavstanden svært god komfort på landeveien. Alt utstyret innvendig, og ikke minst plassen, er med på å gjøre Superb til en langtraver. Du har det bra, og støynivået er nær upåklagelig så lenge du ikke velger Greenline; denne er lettet for dempemasse, noe som gjør at støy fra hjulhus og vei slipper lettere igjennom. Til gjengjeld kjører du noe billigere.

Understellet er dessverre noe stumpete ved kryssing av traverser og hull i veibanen. Dette skyldes delvis kort fjæringsvei, som igjen er en nødvendighet på grunn av lang akselavstand.

I baksetet snakker vi virkelig komfort, spesielt dersom du plukker godis fra utstyrslisten. Da kan du få det så godt du bare vil. Hva med å ansette sjåfør?

Sikkerhet: 4

Du får inntil ni kollisjonsputer, hvorav én sitter under rattet; den skal beskytte knærne dersom uhellet er ute.

Alle modeller har det du trenger av elektroniske hjelpemidler som standard. Du kan deaktivere kollisjonsputen på passasjersiden dersom du ønsker det. Bak har du selvfølgelig ISO-fix, og barnesikring på dørene.

Av tilbehør kan du få utstyr som Bi-Xenon, lykter med hjørnebelysning, dekktrykksmåler og mye mer. Alt i alt har Superb en tilfredsstillende liste med sikkerhetsdetaljer. Så gjenstår det bare å se hva Euro NCAP sier, for den har ennå ikke vært kollisjonstestet av dem.

Pris/Utstyr: 5

Du kan i grunnen sy sammen den bilen du vil ha, og få de prisene du ønsker. Et ferdig sammensatt regnestykke er ennå ikke tilgjengelig, men importøren lover oss en startpris på under 300 000 kroner. Det kan se ut til å være en god deal, litt avhengig av hva startpakken inneholder.

Denne saken ble første gang publisert 26/05 2008, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også