TESLA-POLITIBILER:

Politimann fikk rekkeviddeangst under utrykning

Politi-Tesla fikk trøbbel, men politiet har full tiltro til kjøretøyet.

Pluss ikon
FULL TILTRO DENNE: Politiet i den amerikanske byen Fremont har full tiltro til elektrisk utrykningskjøretøy, til tross for at de nylig fikk et problem under utrykning.
FULL TILTRO DENNE: Politiet i den amerikanske byen Fremont har full tiltro til elektrisk utrykningskjøretøy, til tross for at de nylig fikk et problem under utrykning. Foto: Fremont Police Department
Sist oppdatert

Tidligere i år ble det kjent at politiet i Fremont i San Fransisco skulle teste el-bilen Tesla i sin bilpark med utrykningskjøretøy.

Politistasjonen ligger like ved Teslas hovedkvarter, og har patruljert bygatene med en Tesla Model S 85 2014-modell. Bilen ble kjøpt inn etter at de fikk i oppdrag av bystyret om å teste om hvorvidt et elektrisk kjøretøy kunne fungere som et utrykningskjøretøy. Den har vært i tjeneste siden mars i år.

Politiet konkluderte med at Tesla var det eneste merket på markedet som tilfredsstilte deres krav, og anslo at de kunne spare over 30.000 dollar i bensinutgifter i løpet av fem år, skriver Electrek.

Trøbbel under biljakt

Prøveprosjektet har så langt vært en suksess, men under en biljakt i forrige uke oppsto el-bil-eieres største frykt: Batterinivået var faretruende lavt.

En politimann med rekkeviddeangst meldte over sambandet at de kunne bli tvunget til å avbryte biljakten fordi de bare hadde om lag 48 km rekkevidde igjen.

– Jeg er nede i 48 kilometer rekkevidde, så jeg kan miste henne snart, sa politimann Jesse Hartman ifølge Mercury News og ba om at en annen bil skulle overta hans posisjon.

Saken er senere blitt plukket opp av en rekke av de store amerikanske mediene, deriblant NBC News.

Les også: Slik kjenner du igjen en sivil politibil

Full tiltro til bilen

En talsperson for politiet i Fremont, Geneva Bosques avdramatiserer det hele og forklarer at bilen ikke var helt fulladet da skiftet startet, og at bilen hadde vært på gatene fra klokken 14 den dagen. Biljakten oppsto rundt klokken 23.00.

– Denne hendelsen endrer på ingen måte våre følelser rundt kjøretøyets ytelse og egnethet til utrykning, sier Bosques.

Ifølge talsmannen lå Politi-Teslaen på hjul i rundt 16 kilometer, men hadde andre politibiler bak seg som kunne ta over biljakten.

Biljakten ble til slutt avblåst av sikkerhetshensyn fordi mistenkte begynte å kjøre på veiskulderen i tett trafikk, skriver Mercury News.

Mistenktes bil ble senere funnet forlatt i San Jose.

Bosquets forteller videre at dette var andre gang en Politi-Tesla har vært involvert i en biljakt i løpet av de seks månedene prøveprosjektet har pågått, og at bilen så langt har «innfridd eller overgått forventningene».

Les også: Her er politiets nye helikopter

Norsk politi avventer

Politiet i Fremont er ikke alene om å teste ut elektrisk uniformerte tjenestebiler.

I den australske delstaten Victoria tester politiet Tesla Model X.

Politiet i den sveitsiske hovedstaden cruiser rundt i sju eksemplarer av Tesla Model X
Politiet i den sveitsiske hovedstaden cruiser rundt i sju eksemplarer av Tesla Model X Foto: Politiet i Basel

London-politiet har BMW i3 i sin bilpark, mens den sveitsiske hovedstaden Basel virkelig har slått på stortromma og erstattet sju bensindrevne kjøretøy med spesiallagde Tesla Model X.

Hos norsk politi er elbilen så langt begrenset til administrative oppgaver, og det kan gå flere år før man får se elektriske politibiler på veiene, skriver Teknisk Ukeblad.

– Som ledd i en strategi for utvikling av kjøretøy i et tre til fem års perspektiv, vil vi også vurdere bruke av elbiler for flere typer polititjenester, sa Nils Erik Skulstad, seksjonsleder ved Politiets Fellestjenester til TU.no tidligere i år.

Norsk politi har for øvrig over 80 forskjellige bilmodeller i porteføljen sin, skriver Politiforum.no, som også har utarbeidet en topp 10-liste.

Denne saken ble første gang publisert 26/09 2019, og sist oppdatert 26/09 2019.

Les også