Førsteinntrykk: Toyota Hilux GR Sport II

Hilux breier seg

Toyota lanserer en Hilux som ser ut som den kommer rett fra ombyggingshallen til Arctic Trucks.

På bakrommet: Da vi var hos Toyotas fasiliteter i Brüssel tidligere i år for å ta en eksklusiv titt på nye Land Cruiser, kom vi over denne på «bakrommet». Vi var ikke klar over da at Toyota allerede hadde en andre utgave av Hilux GR Sport i ermet.
På bakrommet: Da vi var hos Toyotas fasiliteter i Brüssel tidligere i år for å ta en eksklusiv titt på nye Land Cruiser, kom vi over denne på «bakrommet». Vi var ikke klar over da at Toyota allerede hadde en andre utgave av Hilux GR Sport i ermet. Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

I fjor lanserte Toyota en spesialversjon av den populære pickupen Hilux, kalt GR Sport.

GR-akronymet står for Gazoo Racing som er Toyotas racing-divisjon, og Hilux GR Sport skiller seg fra standardversjonen med styling-detaljer som hinter om racing-avdelingen.

Men det dreier seg ikke bare om pynt, spesialmodellen kommer også med et nytt fjæringsoppsett.

Nye støtdempere med monotube-design og større diameter på stemplene samt stivere skruefjærer foran gjør at GR Sport-versjonen har noen hakk bedre kjøreegenskaper og mindre vibrasjon enn standardversjonen.

Høyere og bredere

Men Toyota nøyer seg ikke med kun én GR Sport-versjon. Nå er det også klart for GR Sport 2. Den ser ut som den kommer rett ut av ombyggingshallen til Arctic Trucks på Solbergmoen.

Bredere: GR Sport 2 er langt bøsere i utseendet enn den første utgaven.
Bredere: GR Sport 2 er langt bøsere i utseendet enn den første utgaven. Foto: Produsent

Les også: I 1997 kom en islending til Geilo med en Toyota med enorme hjul – det ble starten på et eventyr

Vi oppdaget den tøffe Hilux-en ved en tilfeldighet da vi besøkte Toyotas fasiliteter i Brüssel tidligere i år for å ta en nærmere titt på nye Land Cruiser.

Les også: Her finner du Vi Menn Bils møte med nye Toyota Land Cruiser

Bredere hjulstilling gjør at Hilux GR Sport 2 er utstyrt med noen kraftige skjermbreddere. Sammenlignet med en standard Toyota Hilux har spesialversjonen est ut sideveis med hele 14 centimeter foran og 15,5 centimeter bak. Den er også løftet to centimeter.

Bedre fjæringsoppsett: Hilux GR Sport 1 ble lansert i fjor og kom til Norge på vårparten i år.
Bedre fjæringsoppsett: Hilux GR Sport 1 ble lansert i fjor og kom til Norge på vårparten i år. Foto: Martin Jansen

Mindre krengning

Basert på våre erfaringer med Arctic Trucks-ombygde biler betyr det at GR Sport II vil ligge enda bedre og mer stabilt på veien med mindre krengning i svingene enn standard Hilux.

Les også: Prøvekjørt: Isuzu D-Max AT 35: Med en Arctic Trucks-ombygging er det lett å bli høy og mørk bak rattet.

Utbyggingen sørger også for at den andre GR Sport-versjonen ser tøffere og mer muskuløs ut, godt hjulpet av all terrain-dekk på sortlakkerte 17-tommers felger.

Bremsingen besørges av forstørrede skivebremser: 17 tommer foran, opp fra 16 tommer tidligere, og nye 15-tommers skivebremser bak, som erstatter de tidligere trommelbremsene.

Endringer i fronten, annen plassering av tåkelysene, sidetrinn, speil og dørhåndtak i svart bidrar også til at den skiller seg ut, i tillegg til metallfarget underbeskyttelse foran, svartlakkert støtfanger bak og GR Sport-logoer.

Racing-detaljer: Røde GR Sport-detaljer og mer sporty seter med semsket skinn.
Racing-detaljer: Røde GR Sport-detaljer og mer sporty seter med semsket skinn. Foto: Martin Jansen

Semsket skinn og girhendler

Innvendig fortsetter GR Sport-signalene med røde detaljer. Setene ser sporty ut med ganske solide sidevanger. Setene er trukket med semsket skinn og er utstyrt med sølvdetaljer og GR Sport-logo. Instrumentpanelet prydes også av GR-pynt.

Berøringsskjermen på åtte tommer er den samme som i standard Hilux og multimediasystemet har skybasert navigasjon.

Det finnes også et offline navigasjonssystem for områder uten nettilgang. Foretrekker du Google Maps, kan Apple CarPlay kobles til trådløst, kabel for Android Auto.

Som første versjon av GR Sport er også den andre versjonen utstyrt med girhendler foran rattet som du kan overstyre den sekstrinns automatkassa med.

Bredere: Hilux GR Sport 2 ser langt mer muskuløs ut en standard Hilux.
Bredere: Hilux GR Sport 2 ser langt mer muskuløs ut en standard Hilux. Foto: Martin Jansen

Solid nyttelast

Motoren er den samme som i standard Hilux: 2,8-liters diesel med 204 hestekrefter og 500 Nm. GR Sport 2 kan trekke 3,5 tonn og nyttelasten på ett tonn er i toppklassen.

Salget av denne nye versjonen av Hilux GR Sport er planlagt å starte i første halvdel av 2024, og biler vil bli tilgjengelige hos forhandlere i andre halvdel av samme år. Prisen på bilen er ikke klar.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn nr 57 2023

Denne saken ble første gang publisert 10/11 2023, og sist oppdatert 10/11 2023.

Les også