Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC

Skal greie 10 mil på bare strøm

Den populære Mercedes-SUVen kommer med dieselmotor i kombinasjon med elektrisk motor.

Pluss ikon
DIESELHYBRID: Mercedes GLE 350 de 4Matic. "de" betyr at den har dieselmotor som jobber sammen med den elektriske motoren. Den kan trekke hengere på 3,5 tonn.
DIESELHYBRID: Mercedes GLE 350 de 4Matic. "de" betyr at den har dieselmotor som jobber sammen med den elektriske motoren. Den kan trekke hengere på 3,5 tonn. Foto: Daimler AG
Sist oppdatert

Mercedes GLE er nå endelig på markedet i Norge. Og det er ikke hvilken som helst SUV som dukker opp i sin 4. versjon, selv om det bare er den andre utgaven med GLE-emblemet på hekken. Det hele startet nemlig for 22 år siden, da den første ML-modellen kom på markedet.

Og siden Mercedes var først ute av samtlige europeiske prestisjeprodusenter med en stor-SUV, må de nesten få en god del av æren for suksessen disse bilene har opplevd de siste 20 årene. Selv om flere av konkurrentene var raske til å følge kjølvannet. De siste par årene har imidlertid markedet for disse bilene endret seg dramatisk.

Det startet i og for seg med forrige generasjon BMW X5 og Mercedes-Benz GLE. Vi snakker selvsagt om ladehybrid-versjonene.

Dieselhybrid

Innstegsmodellen i GLE-serien er en toliters diesel med 245 hestekrefter. Den blir neppe det vanligste synet. Mange av GLE-interessentene venter nok på den kommende ladehybriden GLE 350 de 4Matic som skal ha en WLTP-rekkevidde på rett under 10 mil på bare strøm. I så fall vil den ladbare GLE-modellen være en av denne typen biler med aller lengst elektrisk rekkevidde. Til stor forskjell fra forgjengeren, som kom rundt 20 km på en god dag.

Trekker 3,5 tonn

Den nye ladbare versjonen av GLE skulle i utgangspunktet komme i 2019, men forsinkelser har skjøvet produksjonen til 2020.

I motsetning til erkekonkurrenten X5 plug in-hybrid kommer ikke ladbare GLE med seksylindret bensinmotor, men med en firesylindret dieselmotor.

Ja, du leste riktig, dieselmotor. Den elektriske motoren produserer 100 kW. Batterikapasiteten er på 31.2 kWh. Total systemeffekt er 320 hestekrefter og et dreiemoment på imponerende 700 Nm. Det gjør at bilen tar 0-100 km/t unna på 6.8 sekunder og har en toppfart på 210 km/t (160 km/t på ren elektrisk kraft).

Forbruker er oppgitt til 0,11 l/mil ved blandet kjøring. GLE skal kunne lades fra 10 til 80 prosent på 20 minutter via DC-lading.

Og, den trekker 3,5 tonn på hengerfestet. Ikke helt uvesentlig for enkelte.

FAKTA: GLE 350 de 4MATIC

Motor: Diesel/4-sylindret rekke

Slagvolum: 1950

HK, dieselmotor: 143 ved 800 omdreininger

NM: 400 mellom 1600-2800

Elmotor (kW): 100

Elmotor, NM: 400

Total ytelse (kW/hp): 235/320

Total ytelse (Nm): 700

0-100 km/t: 6,8 sek

Toppfart: 210 km/t

Toppfart, el: 160 km/t

Forbruk kombinert: 0,11 l/mil

CO2-utslipp: 29 g/km

Batterikapasitet: 31.2

Strømforbruk (kWh/100 km): 25,4

Elektrisk rekkevidde, NEDC: 106 km

Elektrisk rekkevidde, WLTP: 90-99

Hengervekt: 3500 kilo

Denne saken ble første gang publisert 09/09 2019, og sist oppdatert 18/09 2019.

Les også