Med vindusviskere som skapt for norsk møkkavinter

Nye Mercedes SL er blitt lettere og råere - og har vindusviskere som skapt for norske forhold.

Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes-Benz SL 500
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Mercedes Benz 500 SL
Publisert Sist oppdatert

Den nye lekre Mercedes-kabrioleten SL har det Mercedes kaller MAGIC Vision Control er en nytt viskersystem med vannkanaler integrert i viskerne.

Det har man sett før, men i dette systemet åpnes vannkanalene med viskernes retning, noe som skal gi minimalt med vannsprut som reduserer sikten.

For første gang er også oppvarmede viskerblader å finne i en bil, ifølge Mercedes. Det skal hindre at snø og is fester seg til bladet. Varmefunksjon gir også varmt vann i kanalene, som skal fungere selv ved lave temperaturer.

Viskersystemet skulle med andre ord være som skapt for norske forhold, men kommer dessverre i en bil som for øvrig verken er særlig praktisk eller gunstig priset.

VISKER: SL kommer et Magic Vision Control - et nytt og intelligent viskersystem.

Nytt er også et FrontBass-system som utnytter tomrommene i aluminiumskonstruksjonen foran til basshøyttalerne. Dette skal ifølge Mercedes gi konsertsal-lyd - selv med taket nede. Begge nyvinningen er standard på SL.

Nesten bare aluminium

Nye SL er den første serieproduserte bilen i Mercedes-familien som nærmest utelukkende består av aluminium. Kun svært få komponenter består av andre materialer. Blant annet er stålrør integrert i A-stolpene av sikkerhetsmessige grunner.

Det nye aluminiumskarosseriet veier rundt 110 kilo mindre enn stål-forgjengeren, og gir også et langt stivere karosseri enn stål. Det er gunstig for kjøreegenskapene.

- Resultatet er merkbar. Mindre vekt betyr mer dynamikk og mindre forbruk, hevder Dr Thomas Rudlaff, ansvarlig for aluminiumsproduksjonen hos Mercedes-Benz.

Like rask som SL 63 AMG

SL: Lengre, bredere og råere.

Nye SL kommer med BlueDIRECT-motorer. De er kraftigere, men samtidig opptil 29 prosent mer økonomiske enn motorene i utgående generasjon.

Toppmodellen er SL 500 med en 4,6 liters V8-motor. Den yter 435 hk, noe som er 12 prosent mer enn i 5,4 literen hos forgjengeren. Mercedes hevder at drivstofforbruket er redusert med opptil 22 prosent. Samtidig har dreiemomentet økt fra 530 Nm til 700 Nm - en gevinst på 32 prosent. SL 500 gjør 0-100 km/t på 4,6 sekunder. Det er like raskt som SL 63 AMG.

Den nye V6-motoren i SL 350 utvikler 306 hk og et dreiemoment rundt 370 Nm. Et forbruk på 0,68 liter per mil skal i teorien være mulig. 0-100 km/t går unna på 5,9 sekunder.

SL 500 veier rundt 125 kilo mindre enn forgjengeren, mens SL 350 er cirka 140 kilo lettere. SL-nyheten er også fem centimeter lengre enn forgjengeren og hele 5,7 centimeter bredere. Det gir klasseledende plass og komfort, ifølge Mercedes.

Les også:

Se, en helt ny BMW

Se hvem som kaster klærne i Pirelli-kalenderen

10 supre bruktbiler som duger på vinterføre