Ladbare hybridbiler 2019-2020

20 viktige ladbare hybrider

I løpet av 2019 og 2020 kommer det mange ladbare hybrider som har det til felles at de alle er svært interessante sett med norske øyne.

Pluss ikon
FAMILIEBIL: Prisene på ladbare Skoda Superb stasjonsvogn iV starter på 411 600 kroner. Den skal ha en elektriske rekkevidde på 55 kilometer (WLTP). Bagasjerommet er litt mindre enn den vanlige modellen på grunn av batteriet - 510 liter i stedet for 660 liter. Men det er fortsatt mye bagasjeplass og plassen i baksetet er enorm.
FAMILIEBIL: Prisene på ladbare Skoda Superb stasjonsvogn iV starter på 411 600 kroner. Den skal ha en elektriske rekkevidde på 55 kilometer (WLTP). Bagasjerommet er litt mindre enn den vanlige modellen på grunn av batteriet - 510 liter i stedet for 660 liter. Men det er fortsatt mye bagasjeplass og plassen i baksetet er enorm. Foto: Skoda
Sist oppdatert

Avgiftssystemet har gjort plug in-hybridene svært populære i Norge. Du kan kjøre noen mil på bare strøm, men slipper uro knyttet til rekkevidde, jakten på ladestasjoner og ladekøer. Vi har plukker ut de heteste kandidatene som nylig er lansert, og som kommer rundt årsskiftet eller i 2020.

Toyota RAV4: Nå kan du lade den hjemme

KRAFTIG: Plug in-versjonen av Toyota RAV4 blir den kraftigste RAV4 noensinne med tanke på ytelser, ifølge Toyota.
KRAFTIG: Plug in-versjonen av Toyota RAV4 blir den kraftigste RAV4 noensinne med tanke på ytelser, ifølge Toyota. Foto: Toyota

Lenge sverget Toyota til selvladende hybrider, men nå kommer en storoffensiv både på elbiler og plug in-hybrider. Den selvladende versjonen er en av Norges mest solgte biler. En RAV4 du kan lade i kontakten hjemme, har enda større potensial. Foreløpig er det bare Prius som kan fås som ladbar hybrid, men det har en stund vært en dårlig skjult hemmelighet at også RAV4 vil komme som plug in-hybrid. Og nå er det bekreftet. I en meget spinkel pressemelding bekrefter Toyota at RAV4 Plug-in kommer neste år, og at den vil bli vist for første gang under Los Angeles Auto Show i november. Ifølge Toyota blir den ladbare versjonen den mest kraftfulle RAV4 noensinne. Fargen, kalt Supersonic Rød, hinter om overraskende ytelser, ifølge Toyota.

– Generelt kan vi bekrefte at Toyota jobber med fremtidige plug in-hybrider og vil lansere en ny modell årlig fra 2020, kommenterer Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Ford Kuga: Endelig ladbar folke-Ford

FORD KUGA: En populær modell fra Ford, som ikke blir mindre populær med elektrisk motor.
FORD KUGA: En populær modell fra Ford, som ikke blir mindre populær med elektrisk motor. Foto: Produsent

Med en ladbar modell i den populære kompakt-SUV-klassen, har Ford endelig fått på plass en brennhet kandidat. Den fås ikke med firehjulstrekk, men med en elektrisk rekkevidde på opptil 56 km og raus bagasjeplass, er Ford Kuga mer aktuelle enn noensinne.
Motor: 2,5 bensin
HK: 225
Dreiemoment: Ikke oppgitt
Elmotor: Ikke oppgitt
Batteri: 14,4 kWh
Rekkevidde, el: 56 km
Oppgitt forbruk: 0,14 l/mil
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris, fra: 415 000 kroner

Kia Xceed: Prisgunstig plug-in

<b>CROSSOVER: </b>I november kommer Kia Xceed til Norge med diesel og bensin. I februar kommer den som plug in-hybrid.
CROSSOVER: I november kommer Kia Xceed til Norge med diesel og bensin. I februar kommer den som plug in-hybrid. Foto: Martin Jansen

I november kommer cross­overen Kia Xceed til Norge med diesel og bensin. I februar kommer den som plug in-hybrid.

Motor: 1,6 bensin
HK: 141
Dreiemoment: 265 Nm
Elmotor: 44,5 kW
Batteri: 8,9 kWh
Rekkevidde, el: 48–50 km
Oppgitt forbruk: Ikke oppgitt
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris, fra: ca. 330 000 kroner

LES OGSÅ: Kia Xceed Plug In Hybrid - har det meste som nordmenn liker

BMW X5 xDrive 45e: Tredobler rekkevidden

<b>BMW X5 XDRIVE 45E:</b> Med en rekkesekser og tredoblet elektrisk rekkevidde er 45e en kjærkommen oppgradering fra forgjengeren 40e.
BMW X5 XDRIVE 45E: Med en rekkesekser og tredoblet elektrisk rekkevidde er 45e en kjærkommen oppgradering fra forgjengeren 40e.

Ladbare BMW X5 xDrive 45e kommer til plug in-konkurransen med rekkesekser og gjør 0–100 på under seks sekunder. Rekkevidden er tredoblet sammenlignet med forgjengeren 40e.
Motor: 3,0 rekkesekser
HK: 394
Dreiemoment: 600 Nm
Elmotor: 83 kW
Batteri: 24 kWh
Rekkevidde, el: 67–87 km
Oppgitt forbruk: 0,17 l/mil
Tilhengerfeste/hengervekt: Ja, 2700 kg
Pris, fra: 858 800 kroner

LES OGSÅ: BMW X5 XDRIVE 45E - tredobler rekkevidden

Mercedes GLE 350 de 4Matic: Dieselhybrid

<b>MERCEDES GLE 350 de 4MATIC:</b> Dieselhybrid fra Mercedes med elektrisk rekkevidde på inntil 10 mil.
MERCEDES GLE 350 de 4MATIC: Dieselhybrid fra Mercedes med elektrisk rekkevidde på inntil 10 mil. Foto: Produsent

I motsetning til erkekonkurrenten X5 plug in-hybrid kommer ikke ladbare Mercedes GLE 350 de 4Matic med sekssylindret bensinmotor, men med en firesylindret dieselmotor.

Ja, du leste riktig, dieselmotor. Den elektriske rekkevidden skal ligge i underkant av 10 mil.
Motor: 2,0 diesel
HK: 320
Dreiemoment: 700 Nm
Elmotor: 100 kW
Batteri: 31,2 kwh
Rekkevidde, el: 90–99 km
Oppgitt forbruk: 0,11 l/mil
Hengervekt: 3500 kg
Pris, fra: Ikke oppgitt

Peugeot 3008, Opel Grandland og DS7: Ladbar 4x4-trio:

<b>TRIO: </b>Peogeot 3008 GT Hybrid 4 er en av tre ladbare hybrider fra PSA-konsernet.
TRIO: Peogeot 3008 GT Hybrid 4 er en av tre ladbare hybrider fra PSA-konsernet. Foto: Produsent

Peugeot 3008 GT Hybrid 4, Opel Grandland X Hybrid 4 og DS 7 Crossback E-Tense 4x4 er en trio fra PSA-gruppen (Peugeot Société Anonyme), og alle kommer i løpet av året eller rett over nyttår med plug in-hybrider med samme drivlinje. Både Peugeot 3008 GT Hybrid 4, Opel Grandland X Hybrid 4 og DS 7 Crossback E-Tense 4x4 kommer med 1,6-liters bensinmotor, åttetrinns automatgir og elmotor på både for- og bakaksel og dermed 4x4. Alle kan leveres med hengerfeste. Prisen på DS-versjonen er klar. Det koster fra 570 000 kroner. De to andre vil ventelig bli rimeligere, Peugeoten vil antagelig koste rundt 500 000 kroner.
Motor: 1,6 bensin
HK: 300
Dreiemoment: 450 Nm
Elmotor: 2x80 kW
Batteri: 13,2 kwh
Rekkevidde, el: 50–59 km
Oppgitt forbruk: 0,13 – 0,22 l/mil
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris fra: 492 000 kroner

DS 7 Crossback E-Tense 4x4.
DS 7 Crossback E-Tense 4x4.
<b>OPEL GRANDLAND X HYBRID 4: </b>Fra rundt 500.000 kroner for du en mellomstor til stor Opel-hybrid.
OPEL GRANDLAND X HYBRID 4: Fra rundt 500.000 kroner for du en mellomstor til stor Opel-hybrid. Foto: Produsent

LES OGSÅ: Spennende hybrid fra Opel

Porsche Turbo S E-Hybrid: 680 hestekrefter

<b>PORSCHE TURBO S E-HYBRID:</b> 680 hestekrefter kommer godt med når tilhengeren på 3.000 kilo skal dras opp de bratteste bakkene.
PORSCHE TURBO S E-HYBRID: 680 hestekrefter kommer godt med når tilhengeren på 3.000 kilo skal dras opp de bratteste bakkene. Foto: Produsent

Med et totalt antall hestekrefter på 680 tar Turbo S E-Hybrid-versjonen av Porsches store SUV mer form som en ytelseshybrid enn en sparehybrid. Det ladbare Cayenne-hurtigtoget skal greie 0–100 på 3,8 sekunder.
Motor: 4,0 V8
HK: 680
Dreiemoment: 900 Nm
Elmotor: 100 kW
Batteri: 14,1 kWh
Rekkevidde, el: 40 km
Oppgitt forbruk: 0,39 l/mil
Hengervekt: 3000 kilo
Pris, fra: 2 052 900 kroner

AUDI A7 55 TFSI e quatro: Enda mer i vente

<b>AUDI A7 55 TFSI E QUATRO: </b>Lekre linjer på Audi A7, som nå snart kommer i en ladbar utgave.
AUDI A7 55 TFSI E QUATRO: Lekre linjer på Audi A7, som nå snart kommer i en ladbar utgave. Foto: Produsent
<b>DELER DRIVLINJE:</b> A7 og Audi Q5 55 TFSI e Quattro vil dele drivlinje.
DELER DRIVLINJE: A7 og Audi Q5 55 TFSI e Quattro vil dele drivlinje. Foto: Produsent

Store og linjelekre A7 kommer på markedet snart som plug in-hybrid, 55 TFSI e quattro. Denne drivlinjen finnes allerede i ladbare Audi Q5 55 TFSI e quatro som er på markedet i Norge nå. Samme drivlinje blir også å finne i A6.

En akselerasjon fra 0–100 km/t på 5,7 sekunder forteller at A7 55 TFSI e quattro ikke blir noen sinke. Mer interessant enn A7 er det nok at den store SUV-en Q7 kommer som plug in-hybrid neste år. Tallene her gjelder ladbare A7.
Motor: 2,0 bensin
HK: 367
Dreiemoment: 500
Elmotor: 105 kW
Batteri: 14,1 kWh
Rekkevidde, el: 40 km
Oppgitt forbruk: 0,21 l/mil
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris, fra: Ikke klar

LES OGSÅ: Audi Q5 viser frem lademusklene

Seat Terraco: Stor hybrid

<b>SEAT TERRACO: </b>Seat ble relansert i Norge i 2018, med en forretningsmodell uten bilselgere - kun kjøp og leie via nettet.
SEAT TERRACO: Seat ble relansert i Norge i 2018, med en forretningsmodell uten bilselgere - kun kjøp og leie via nettet. Foto: Produsent

SEATs store plug in-versjon, iSEAT, ble relansert som merke i Norge i fjor med en forretningsmodell uten bilselgerleddet, men ved kjøp og leasing via nettet. Det har ikke tatt av for SEAT, noe som kan skyldes mangelen på markedstilpassede modeller.

Men det kan plug in-versjonen av den røslige SUV-en Tarraco gjør noe med. Produksjonen starter i 2020.
Motor: 1,4 bensin
HK: 245
Dreiemoment: 400
Elmotor: 85 kW
Batteri: 13 kWh
Rekkevidde, el: 50 km
Oppgitt forbruk: Ikke oppgitt
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris, fra: Ikke klar

Citroën C5 Aircross: Ladbare uten 4x4

CITROËN C5 AIRCROSS: Ladbar hybrid uten firehjulsdrift. Bygges over samme lest som Peugeot 508 Hybrid.
CITROËN C5 AIRCROSS: Ladbar hybrid uten firehjulsdrift. Bygges over samme lest som Peugeot 508 Hybrid. Foto: CITROËN

Citroën er også en del av PSA-gruppen og snart kommer også C5 Aircross som ladbare hybrid. Men i motsetning til sine slektninger må den nøye seg med én elmotor og har heller ikke firehjulstrekk. Trøsten er at den ventelig blir rimeligere. Den er ventet tidlig neste år.

C5 Aircross kommer med en motorpakke på 225 hestekrefter. Bensinmotoren er en 1,6-liters turbomotor med 180 hestekrefter som er koblet til en 8-trinns automat­kasse. En elektrisk motor med 110 hestekrefter hjelper til med både ytelser og utslippsfri kjøring. Batteriet har en kapasitet på 13,2 kilowatt og lades på under to timer via normalladeinntaket på 7,4 kW. Samme drivlinje blir å finne i stasjonsvognen Peugeot 508 Hybrid. Mye tyder på at det komme en ladbare 508-versjon med firehjuls­trekk og rundt 400 hester neste år som del av programmet Peugeot Sport Engineered.
Motor: 1,6 bensin
HK: 225
Dreiemoment: 380 Nm
Elmotor: 80 kW
Batteri: 13,2 kWh
Rekkevidde, el: 50 km
Oppgitt forbruk: 0,17 l/mil
Hengervekt: 1340 kilo
Pris: Ikke oppgitt

LES OGSÅ: Test av Citroën C5 Aircross 1,6 Puretech

<b>PEUGEOT 508 SW PLUG IN-HYBRID: </b>Stor og romslig stasjonsvogn med lademulighet.
PEUGEOT 508 SW PLUG IN-HYBRID: Stor og romslig stasjonsvogn med lademulighet.

VW Passat GTE og Skoda Super iV:
Populære stasjonsvogner

<b>VW PASSAT GTE OG SKODA SUPER IV:</b> Skoda og VW Passat er to populære stasjonsvogner i Norge. Nå kommer de med økt elektrisk rekkevidde.
VW PASSAT GTE OG SKODA SUPER IV: Skoda og VW Passat er to populære stasjonsvogner i Norge. Nå kommer de med økt elektrisk rekkevidde. Foto: Produsent
<b>ŠKODA SUPERB IV:</b> Blir rimeligere enn Passat, men de deler mange ting - inkludert drivlinjen.
ŠKODA SUPERB IV: Blir rimeligere enn Passat, men de deler mange ting - inkludert drivlinjen. Foto: Produsent

Den ladbare versjonen av VW Passat GTE har vært populær i Norge med mer en 3200 nyregistrerte biler i 2017. Nå er en ny Passat GTE klar for Norge med betydelig bedre elektrisk rekkevidde. Akkurat samme drivlinje kan du imidlertid også få i nye og ladbare Skoda Super iV som både er rimeligere og har større bagasjerom. Bagasjerommet er litt mindre enn den vanlige modellen på grunn av batteriet - 510 liter i stedet for 660 liter. Men det er fortsatt mye bagasjeplass og plassen i baksetet er enorm.
Motor: 1,4 bensin
HK: 218
Dreiemoment: 400
Elmotor: 85 kW
Batteri: 13 kWh
Rekkevidde, el: 55 km
Oppgitt forbruk: 0,15 l/mil
Hengervekt: 1600 kilo
Pris, VW Passat GTE: 465 000 kroner
Pris, Skoda Superb iV: 411 600 kroner

LES OGSÅ: VW Passat GTE - populær familiebil øker rekkevidden

BMW X3 30e: Firehjulstrekk

<b>BMW 330e:</b> BMW kommer med flere ladbare hybrider. Første ute er BMW 330e og BMW 530e, før BWM X3 30e kommer før nyttår. Til neste år kommer BMW X1 i en hybridversjon.
BMW 330e: BMW kommer med flere ladbare hybrider. Første ute er BMW 330e og BMW 530e, før BWM X3 30e kommer før nyttår. Til neste år kommer BMW X1 i en hybridversjon. Foto: Produsent

BMW har flere ladbare nyheter i ermet. En ladbar X3 30e med firehjulstrekk kommer før nyttår, og i løpet av første kvartal 2020 komme X1 som ladbar hybrid. Først ut er imidlertid BMW 330e (testet i Vi Menn nr. 37) og BMW 530e som nå også kan fås med firehjulstrekk. Noen stasjonsvogn er ikke i vente dessverre. Tallene her gjelder 530e xDrive.
Motor: 2,0 bensin
HK: 252
Dreiemoment: 420 Nm
Elmotor: 83 kW
Batteri: 12 kWh
Rekkevidde, el: 45-53 km
Oppgitt forbruk: 0,18-0,24 l/mil
Hengervekt: 750 kilo
Pris, fra: 594 100 kroner

Bentley Bentayga: Absolutt luksus

BENTLEY: Batteriet i Bentayga Hybrid kan fullades på 2,5 timer fra en eksklusiv Philippe Starck-designet vegglader.
BENTLEY: Batteriet i Bentayga Hybrid kan fullades på 2,5 timer fra en eksklusiv Philippe Starck-designet vegglader. Foto: Bentley

Bentley har fått en norsk avdeling som åpnet tidligere i år på Billingstad i Asker. Kort etter åpningen sikret den norske avdelingen seg en liten Europa-premiere på Bentley Bentayga Hybrid - riktignok prototype. Bentayga Hybrid kommer med en 3,0-liters V6 motor som er hentet fra Volkswagen-konsernet som Bentley er en del av. Den kraftige TFSI-motoren jobber sømløst sammen med en elektrisk motor som yter 350 Nm. Bentayga Hybrid vil ha Norgespremiere i midten av oktober. Det er allerede forhåndsolgt over 10 biler, ifølge Bentley Oslo.
Motor: V6 3.0 bensin
HK: 450
Dreiemoment: 700 Nm
Elmotor: 94 kW
Batteri: 17,3 kWh
Rekkevidde, el: 40-50 km
Oppgitt forbruk: Ikke oppgitt
Hengervekt: Ikke oppgitt
Pris, fra: 2,1 millioner kroner

Renault Captur E-TECH Plug-in: Billigst

RENAULT: Captur kommer som plug in-hybrid neste år.
RENAULT: Captur kommer som plug in-hybrid neste år. Foto: Renault

Dersom du synes mange av disse ladbare hybridene er for store eller dyre, så har Renault et ess i ermet: Neste år kommer den vesle crossoveren Captur som plug in-hybrid. Med en 1,6-liters bensinmotor og et batteri på 9,8 kWh, skal den ha en rekkevidde på 65 kilometer, basert på WLTP. Ifølge Renault Norge er Renault den første rimelige modellen i sitt segment som tilbyr en plug-in hybrid drivlinje. Captur med tresylindret motor med 90 hester, koster fra 260 000 kroner i Norge. Det er også ventet at Megane kommer som ladbar hybrid i 2020.

Ford Explorer: 7-seters ladehybrid

FORD EXPLORER: Den ladbare versjonen av Ford Explorer er det nok mange nordmenn som ønsker seg. Masse plass, masse krefter og god trekkevne.
FORD EXPLORER: Den ladbare versjonen av Ford Explorer er det nok mange nordmenn som ønsker seg. Masse plass, masse krefter og god trekkevne. Foto: Ford

Dette er en bil mange venter i spenning på. Under panseret sitter Fords 3.0-liters EcoBoost-motor, som sammen med en 100-hesters elmotor gir en totaleffekt på hele 457 hk og 825 Nm. Kreftene håndteres av en 10-trinns automatgirkasse. Den nye 7-seters ladbare hybrid-SUVen vil ha et estimert drivstofforbruk på 0,31 l/mil og et CO2-utslipp på 71 g/km. Elektrisk rekkevidde er estimert til 42 km, målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden. Et bagasjeromsvolum på opptil 2274 liter er raust. Raust er det også med koppholdere: Det er tolv av dem. At den kan trekke 2500 kilo er garantert noe mange nordmenn vil sette pris på. Ladbare Ford Explorer er ventet til Norge i mars.

Motor: V6 3.0 bensin

HK: 457

Dreiemoment: 825 Nm

Elmotor: 100 hk

Batteri: 13,1 kWh

Rekkevidde, el: 42 km

Oppgitt forbruk: 0,31 l/mil

Hengervekt: 2500 kilo

Pris, fra: 831 800 kroner

Les test av Ford Explorer Plug In-Hybrid her

Denne saken ble første gang publisert 05/11 2019, og sist oppdatert 06/11 2019.

Les også