Hyundai Ioniq

Kaster seg på elbil-bølgen

Det er ikke bare hos Tesla-, Volkswagen- og Nissan-forhandlerne elbiler går som varmt hvetebrød om dagen. Over 1000 nordmenn har forhåndsbestilt Ioniq.

HYUNDAI I FARTA: Hyundai helgarderer og tilbyr tre forskjellige drivlinjer i sin miljøbil, Ioniq. Det har satt fart på salget i Norge.
HYUNDAI I FARTA: Hyundai helgarderer og tilbyr tre forskjellige drivlinjer i sin miljøbil, Ioniq. Det har satt fart på salget i Norge. Foto: Hyundai
Sist oppdatert

Ifølge tall fra registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken var hver femte bil solgt ny i Norge i september en elbil, og hittil i år er det solgt godt over 17 000 elbiler i Norge. Heftige tall, men faktisk en liten nedgang fra året før.

Samtidig går salget av hybrider opp. Kraftig opp. Personbiler med hybriddrift har per september i år en markedsandel på 25 prosent, mot 11,9 prosent på samme tid i fjor.

Det er helt klart; elbiler og hybridbiler går som varmt hvetebrød.

Det er godt nytt for Hyundai. Deres nye miljøbil, Ioniq, kommer med tre drivlinjer; hybrid, ladbar hybrid og el, og forsyner seg således godt av miljøbil-kaka. Den norske importøren melder nå om over 1000 forhåndsbestilte Ioniq Electric og over 200 solgte Ionic Hybrid. 

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

LADBAR I 2017: Hybrid-versjonen av Ioniq er allerede på plass, og i 2017 ankommer de første ladbare hybrid-versjonene.
LADBAR I 2017: Hybrid-versjonen av Ioniq er allerede på plass, og i 2017 ankommer de første ladbare hybrid-versjonene. Foto: Hyundai

Momsfritt ekstrautstyr

I en pressemelding oppfordrer importøren kundene til å handle med seg nødvendig ekstrautstyr før deres nye bil hentes ut fra forhandleren for å slippe unna moms.  

Alt bilrelatert utstyr man kjøper til sin nye elbil er nemlig fritatt for moms hvis man kjøper det samtidig med bilen. Utstyr som for eksempel vinterdekk, takstativ, ladekabler og ladestasjon hjemme. Men det er altså en forutsetning at ekstrautstyret bestilles og kjøpes før bilen hentes ut fra forhandler. Etter det tidspunktet er utstyret momspliktig, skriver importøren.

Avgiftsregelen, som har skapt voldsom debatt, gjelder selvfølgelig ikke kun for Hyundai, men for alle elbiler.  

Pris og rekkevidde

Ioniq Electric har oppgitt rekkevidde på 280 kilometer og koster fra 239 500 kroner. Her har vi sammenlignet den med de viktigste konkurrentene (klikk på modellnavnet for å lese full test).

Merke og modell Oppgitt rekkevidde, km Frapris i kroner
Hyundai Ionic 280 239 950
Nissan Leaf 250 204 900
Mercedes-Benz B Electric Drive 230 259 900
Kia Soul EV 212 216 900
Volkswagen e-Golf 190 281 400
Ford Focus Electric 162 206 200

Denne saken ble første gang publisert 28/10 2016, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også