Tesla skal bygge Model 3 med «utenomjordisk megamaskin»
Mennesker får ikke adgang til produksjonbåndet til Tesla Model 3. De jobber for sakte, mener Elon Musk.

Da teslasjef Elon Musk avduket den nye elbilen Model 3 den 1. april 2016, ante han neppe hvilken respons den skulle få. "Billigbilen" til 35.000 dollar falt i smak hos potensielle elbilkjøpere, og så langt har om lag 400.000 personer forhåndsbestilt bilen.
Det er selvsagt bra for Tesla som er avhengig av å ta skrittet opp fra nisje- til masseprodusent, men samtidig en utfordring. Produksjonen av dagens modellutvalg har vært preget av store utfordringer og forsinkelser, og det er få som tror at Tesla klarer å levere de første 3-modellene i løpet av 2017, slik de hevder.
På bakgrunn av den enorme interessen ble opptrappingsplanen, som i utgangspunktet tilsa en produksjon på 500.000 biler i 2020, gjort om på. Nå er målet å produsere 500.000 biler allerede i 2018.
Men hvordan skal Tesla klare det?
Med en "utenomjordisk megamaskin", hevder Elon Musk.

"Alien dreadnought"
Internasjonal presse har den siste uken besøkt Tesla Gigafactory som bygges i den sol- og energirike Nevada-ørkenen. I den forbindelse forteller Musk at Model 3-fabrikken vil være adskilt fra gigafabrikken, som er forbeholdt produksjon av batteriene som skal inn i elbilene.
Han forteller videre at bilene skal bygges i sin helhet av maskiner, og omtaler fabrikken som en "alien dreadnought" - en utenomjordisk megamaskin.
- Mennesker har ingenting med selve produksjonen å gjøre, da synker farten til menneskenivå, sier Elon Musk til Wired.
Folk kommer til å jobbe på fabrikken, men med andre oppgaver.
- Jobben blir først og fremst å passe på at maskinene fungerer som de skal og på full hastighet, vedlikeholde og oppgradere maskinene og ta seg av uventede situasjoner, sier Elon Musk.

Må lykkes med Tesla Model 3
Teslas Gigafactory skal imidlertid sørge for arbeidsplasser. Musk regner med at fabrikken kan ansette 10.000 mennesker i løpet av de neste tre til fire årene.
Fabrikken reises i rekordfart, og krever enorme investeringer. Tesla har gått med saftige underskudd de siste 13 kvartalene, bare de siste tre månedene med nesten 2,5 milliarder kroner.
De er med andre ord avhengig av at Model 3 blir en suksess.

Screen9v2