Tesla Model S

Tesla fortsetter priskuttet på Model S 75, 75D og 90D

Tesla Model S 75D er i slutten av mai 85.000 billigere enn den var i begynnelsen av april.

Pluss ikon
PRISKUTT: De rimeligste modellene av Model S - 75, 75D og 90D - har fått saftige priskutt. Samtidig ble det rundt 1. april slutt for gratis lading i Teslas superladere.
PRISKUTT: De rimeligste modellene av Model S - 75, 75D og 90D - har fått saftige priskutt. Samtidig ble det rundt 1. april slutt for gratis lading i Teslas superladere. Foto: Tore Meek (NTB scanpix)
Publisert

Som Side3 skrev i slutten av mars, droppet Tesla den 17. april 2017 modellen med 60 kWh-batteri fra utvalget sitt.

Les: Nå er det slutt for Tesla Model S 60

Prisen på Model S 60 med bakhjulstrekk lå i mars på rundt 630.000 mens den samme bilen med firehjulstrekk, Model S 60D, kostet 670.000 kroner.

Tesla Model S 75 kostet da rett over 680.000 kroner, mens firehjulstrekkeren Model S 75D kostet rett under 725.000 kroner.

Dermed var det duket for et prishopp på rundt 50.000 kroner for den nye innstegsmodellen til Tesla på 75 kWh.

Men slik ble det ikke.

Gunnar Stavrum: Hisser opp de misunnelige

Tesla Model S 75D er nå 85.000 kr billigere

Tesla nedjusterte prisen på de laveste batteripakkene ganske kraftig i midten av april, og i slutten av mai kuttes det igjen.

Model S 75 med bakhjulsdrift fikk i april en kjøpesum inkludert dokumentavgift og vrakpant på 613.650 kroner, mens firehjulstrekkeren Model S 75D fikk en kjøpesum på 654.950 kroner.

I slutten av mai fjernet Tesla ytterligere 16.500 kroner fra de to 75-modellene. Tesla Model S 75 koster nå kr 597.100 mens 75D koster kr 638.400 kroner.

På en måned blir det priskutt på om lag 82.000 kroner for den rimeligste Model S-en, og 85.000 for 75D .

LANSERES SNART: Priskuttene på Model S kommer i forkant av lanseringen av Tesla Model 3. Det blir en langt enklere, men også rimeligere elbil.
LANSERES SNART: Priskuttene på Model S kommer i forkant av lanseringen av Tesla Model 3. Det blir en langt enklere, men også rimeligere elbil.

Også kjøpesummen på Model S 90D har gått ytterligere ned, fra 763.800 til kr 743.150 kroner.

Prisene på toppmodellene 100D og P100D gikk kraftig opp i slutten av april, men også de har nå fått priskutt, på henholdsvis 20.000 og 25.000 kroner.

Dollarkursen har sunket jevnt i forhold til norske kroner siden månedskiftet april/mai.

Det er i alle tilfeller ingen billiger biler det er snakk om. Toppmodellen har en startpris på kr 1.173.400 kroner.

Prisjusteringene kommer i forkant av den endelige lanseringen av Tesla Model 3.

Teslasjef Elon Musk bekrefter at den tredje og siste delen av lanseringen kommer i løpet av juli 2017.

Slutt på helt gratis Tesla-lading

Fram til nå har kjøpere av Teslas elbiler kunnet ubegrenset lade bilene gratis i produsentens nettverk av hurtigladere, men det er det nå slutt på.

Alle biler bestilt etter 15. januar vil få inkludert ladetid på 400 kWh i året  i en av Teslas hurtigladere. Det tilsvarer om lag 160 mil på veien.

Etter det må en i Norge betale 1,40 kr per kWh for å lade.

Summen trekkes direkte fra betalingskortet kunder har registrert i sin My Tesla-konto.

Tesla oppgir at prisen på en tur fra Paris til Roma (1100 km) da i praksis vil koste rundt 550 kroner. Det er omtrent like langt som mellom Oslo og Tromsø.

Med en pris på 1 krone og 40 øre per kWh for lading i en av Teslas superladere, vil en tur på strekningen Paris-Roma komme på rundt 550 kroner.
Med en pris på 1 krone og 40 øre per kWh for lading i en av Teslas superladere, vil en tur på strekningen Paris-Roma komme på rundt 550 kroner.

Strekningen Los Angeles til New York (3900 km) skal komme på drøyt 1000 kroner.

Tesla har i skrivende stund et nettverk med 828 ladestasjoner verden over, en rekke av dem i Norge.

Denne saken ble første gang publisert 26/05 2017.

Les også