Nordmenn betaler 100.000 kroner for å snike i køen
På bruktmarkedet er det ville tilstander - og snart blir også nybilen dyrere.

Da leveringen av de første Tesla Model S startet sent i august, var det kunder som hadde ventet helt siden 2009 som endelig fikk bilen sin.
Model S har på kort tid blitt en sensasjon på bilmarkedet i Norge - blant annet takket være de mange gunstige fordelene den har i kraft av å være en elbil.
I disse dager pøses hundrevis av disse bilene ut fra Teslas blodferske forhandlernettverk rundt om i Norge.
Bestiller du bil nå må du fortsatt belage deg på en viss ventetid - rundt fire måneder. Men for de som har lite tålmodighet og en velfylt bankkonto, finnes det løsninger på bruktmarkedet. Der omsettes Model S for opp mot 100.000 kroner mer enn nypris fra Tesla.
Tesla Model S: Gir full støtte til statens «millionsponsing» av luksusbil
100.000 over nybilprisen
Nå er det mange som vil være med på moroa - men som ikke har ro i sjelen til å vente i fire måneder på å få bilen sin.
Dette drar noen av de framsynte, som bestilte bilen sin tidlig, nytte av.
På bruktmarkedet ligger det nemlig flere biler til godt over 800.000 kroner - mens den dyreste du kan bestille fra Tesla kommer på 743.900 kroner.
Starter på 446.000 kroner
Startprisen hos Tesla, for modellen med 60 kWh-batteriet med en rekkevidde på opptil 380 kilometer, starter på 446.000 kroner.
Skal du har det største batteriet på 85 kWh og 362 hk starter prisen på 509.500 kroner. Her er rekkevidden nesten 500 kilometer.

Performance-modellen, med 85 kWh og med 416 hk, koster fra 595.000 kroner.
SE VIDEO: Her går aksjeverdien til Tesla opp i røyk
Omsettes raskt
Selv biler som er priset 100.000 kroner over listeprisen fra Tesla blir solgt i et imponerende tempo.
Salgssjef i Tesla Norge, Kjell Arne Wold, er naturligvis fornøyd med den voldsomme pågangen fra kunder. Men liker ikke oppkjøpere som bare kjøper for å selge igjen.
- Vi har faktisk måttet si nei til personer som kommer og skal bestille opptil fire biler samtidig, fordi vi har funnet ut at de har et eget firma og skal videreselge bilen. Men det er jo ikke slik at vi kan bestemme over privatpersoner som har kjøpt bilen sin tidlig. Om de vil selge med en gang, så må de få lov til det. Men det er jo en ganske stiv pris for å snike i køen, sier Wold.
LES OGSÅ: Nå er den Norges mest solgte bil


Fortsatt ventetid?
Akkurat nå er det full produksjon på fabrikken i California. Og interessen for denne bilen er fortsatt stigende.
- Tror du at dere vil ta igjen etterslepet, slik at det til slutt ikke blir flere måneders ventetid?
- Det er vanskelig å si. Men det er ingen planer om å stoppe produksjonen av Model S på et visst antall produserte biler, så vi skal nok få levert ut til de som vil ha.
Prisøkning
- Det ryktes at prisen på Model S skal stige snart. Er dette riktig?
- Det er riktig at deler av utstyret blir dyrere. Lydstudio-pakken kommer til å koste mer. Men hvor mye - og når det skjer - vet jeg ikke ennå. Vi kommer imidlertid til å varsle om det i god tid - slik at folk kan legge inn bestillingen før prisøkningen trer i kraft, lover Wold.
Lydstudiopakken, som gir et anlegg på 580 watt, 12 høytalere i Dolby ProLogic 7.1 og DAB og DAB+ digital radio, koster i dag 6.050 kroner.
Ryktene vil ha det til at denne prisen vil øke med rundt 10.000 kroner.
LES OGSÅ: Gir full støtte til statens «millionsponsing» av luksusbil

Aldri skjedd før
Den utviklingen vi nå ser på bruktmarkedet er helt unik.
- Ja, noe slikt har aldri skjedd før. Igjen viser Tesla seg som en helt unik bil - og det er egentlig ganske interessant. Pågangen på denne bilen er enorm - og har de siste månedene vært nærmest eksplosiv. Spørsmålet alle stiller seg er når taket er nådd - og om eventuelt elbilinsentivene blir stoppet før den tid, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.
LES OGSÅ: Tesla Model S: Smart kjøp - også økonomisk sett
Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også: