Mercedes-Benz G 580 med EQ Technology

Elektriske G-klasse kan snu på femøringen som en stridsvogn

Den helt elektriske versjonen av Mercedes G-klasse kommer med fire elmotorer, men skal ikke hete EQG.

Pluss ikon
<b>AVDUKET:</b> Elektriske Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology, på bildet i Edition One-utgave til 192 524 15 euro.
AVDUKET: Elektriske Mercedes-Benz G 580 with EQ Technology, på bildet i Edition One-utgave til 192 524 15 euro. Foto: Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing
Sist oppdatert

Mercedes har akkurat avduket elektriske G-klasse som ikke skal hete EQG, men det mer lettvinte Mercedes-Benz G 580 med EQ Technology.

473 kilometer rekkevidde

Den elektriske versjonen av den ikoniske bilmodellen som hadde verdenspremiere for første gang i 1979 kommer med et 116 kWt-batteri som skal holde til en rekkevidde rundt 473 kilometer, i henhold til målestandarden WLTP.

Batteriet er plassert inne i rammekonstruksjonen og er beskyttet på undersiden av en materialmiks der karbon inngår.

Tung og tørst

Som versjonene med bensin- og dieselmotor har G 580 uavhengig demping foran og stiv bakaksel. Lavserie er på plass, i tillegg til det Mercedes omtaler som virtuelle differensialsperrer med momentfordeling.

<b>RÅSTERK:</b> Fire elmotorer produserer 588 hestekrefter og 1164 Nm
RÅSTERK: Fire elmotorer produserer 588 hestekrefter og 1164 Nm Foto: Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Den over tre tonn tunge bilen kommer med hele fire elmotorer som er plassert nær hvert sitt hjul og integrert i rammekonstruksjonen.

Til sammen produserer de 432 kW, 588 hestekrefter, og et dreiemoment på 1164 Nm. Akselerasjonen fra 0-100 km/t skal G 580 greie på 4,7 sekunder mens toppfarten er 180 km/t. Forbruket er oppgitt til å ligge mellom ganske tørste 2,7 og 3,0 kWt per mil.

<b>COCKPIT:</b> Førerplass som i modellene med forbrenningsmotor. 
COCKPIT: Førerplass som i modellene med forbrenningsmotor.  Foto: Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Partytriks

De fire elmotorene, som hver leverer 108 kW, åpner for den ganske spektakulære G-Turn-funksjonen der hjulene på hver side ruller i motsatt retning av hverandre slik at G-klasse kan snu på femøringen som en stridsvogn.

<b>KLARING:</b> Bakkeklaring på minimum 25 centimeter. 
KLARING: Bakkeklaring på minimum 25 centimeter.  Foto: Mercedes-Benz AG – Communications & Marketing

Med en annen funksjon, G-Steering, kan snusirkelen reduseres betraktelig under terrengkjøring eller ved kjøring på løse underlag. Dette oppnås ved å kontrollere momentet individuelt på hvert hjul, der bilen snur rundt det innerste bakhjulet.

Denne funksjonen er aktiv i hastigheter opptil 25 km/t, og gir et stort fortrinn i eksempelvis krappe svinger.

Bakkeklaringen er på minimum 25 centimeter og vadedybden er på solide 85 centimeter. Den kommer med et utvalg kunstig genererte lyder der G-Roar imiterer lyden til de kraftfulle V8-motorene i G-klasse-serien.

I Tyskland er Mercedes-Benz G 580 med EQ Technology priset til 142 621 50 euro, mens Edition One starter på 192 524 15 euro.


Denne saken ble første gang publisert 24/04 2024, og sist oppdatert 25/04 2024.

Les også