Jaguar i Norge: - Interessen for I-Pace overgår alle andre lanseringer
Nordmenn klikker bokstavelig talt for den elektriske SUV-en I-Pace, sier Jaguar i Norge.

I november 2016 avduket Jaguar sin første elbil, SUV-en I-Pace.
Med en jaguar i grillen, sporty design, firehjulstrekk og en reell rekkevidde på 35 mil fenget den våre lesere fra første sekund.
Det er mye som tyder på at Jaguars ingeniører og designere har truffet blink. Jaguar i Norge opplyser om sjelden stor pågang fra nordmenn.
På sine nettsider har den norske importøren åpnet for at man kan melde sin interesse for å kjøpe elbilen.
- Det er ikke en formell bestilling før vi kan presentere prisene, men det gir en plass i køen. Når prisene foreligger, kan man velge å gå videre eller melde seg av, sier salgsjef Jacob Moer Aanonsen til Side3.

Jaguar prioriterer Norge
Det er første gang Jaguar har åpnet for å registrere at en ønsker en bil nesten to år før den kommer.
- Interessen for I-Pace overgår alle andre lanseringer. Så langt har 741 personer meldt sin interesse, opplyser Aanonsen.
- Har dere noen formening om hvor mange biler dere kan forvente å få til Norge ved lansering?
- Nei, det er for tidlig å svare på. Men fabrikken har høye forventninger til salget i Norge. Da blir vi prioritert.
Til sammenlikning er det så langt i 2016 registrert litt over 1000 eksemplarer av Teslas el-SUV, Model X.
Apropos Tesla: Over 400.000 mennesker har forhåndsregistrert seg for en Tesla Model 3 på verdensbasis. Hvor mange av disse som er nordmenn, vil ikke Tesla i Norge røpe.
Tesla gikk ved avdukingen ut med en forventet pris på Model 3 - 35.000 dollar før skattefordelene er trukket fra. Dermed anslås det en pris på rundt 300.000 kroner for Model 3 i Norge.
Jaguar er et premiummerke, og I-Pace vil havne et godt stykke over den summen. Insignia, Jaguars forhandler i Oslo, antyder en pris rundt 750.000 kroner, men gjengir på sine nettsider spekulasjon om et prisnivå ned mot 550.000 kroner.
0-100 på 4 sekunder
Ifølge administrerende direktør for Jaguar i USA, Joe Eberhardt, er I-Pace utviklet fra bunn av som en elbil. I-Pace er ikke bare en F-Pace med elmotor. Blant annet er kabinen plassert lenger fram i bilen som skal gi passasjerene mer plass samtidig som føreren får bedre sikt.
Les Side3s test av Tesla Model X: Den mest komplette elbilen på markedet

Under karosseriet skjuler det seg en væskekjølt 90 kWh batteripakke som driver to 200 hestekrefters motorer - ett til hvert hjulsett. I-Pace har med andre ord firehjulstrekk.
Med 400 hestekrefter og et dreiemoment på 700 nm skal I-Pace gjøre unna 0-100 på fire sekunder.
Rekkevidde på 35 mil
Jaguar oppgir rekkevidden til å være 220 miles etter den mer troverdige EPA-standarden.
Det vil si at du kan regne med å kunne kjøre 350 kilometer på en lading.
For ordens skyld nevner vi at I-Pace har en oppgitt rekkevidde på 500 km etter den europeiske NEDC-standarden.
Les også:
Insignia Grand Sport: Her er Opels nye flaggskip
Test: Tesla Model X P90D Ludicrous 6-seter
Statsbudsjett 2017: Elbil blir enda mer gunstig
Nå gjør BMW i3 noe som nesten er umulig
Screen9v2