Prøvekjørt: Fisker Ocean Extreme

Et svært forfriskende innslag

Fire ting gjør at Fisker Ocean virkelig skiller seg ut på en positiv måte.

<b>PRØVEKJØRT:</b> Vi Menn har prøvekjørt Fisker Ocean i Østerrike der bilen produseres. De første versjonene av Ocean, One og Extreme, er ventet til Norge snart. Senere følger de rimeligere utgavene, Ultra og Sport. 
PRØVEKJØRT: Vi Menn har prøvekjørt Fisker Ocean i Østerrike der bilen produseres. De første versjonene av Ocean, One og Extreme, er ventet til Norge snart. Senere følger de rimeligere utgavene, Ultra og Sport.  Foto: Martin Jansen
Sist oppdatert

De som har fulgt litt ekstra med på hva som har skjedd i bilhistorien de siste 10 årene har trolig hørt om dansken Henrik Fisker, mannen bak blant annet den ekstravagante plug in-hybriden Fisker Karma.

Les også: Vi Menns prøvekjøring av Fisker Karma i 2012

Prosjektet havarerte, men den driftige dansken ga seg ikke med det. Etter noen mellomspill var neste kongstanke klar: En rimelig elektrisk SUV i mellomklassen.

Men skulle den ha noen sjanse måtte den skille seg ut, mente Henrik Fisker. Den måtte ha minst fire aspekter som gjorde at den sto ut i mengden.

Foruten å være verdens mest bærekraftige bil, ifølge Fisker er det disse aspektene som trer frem: Elektrisk rekkevidde på 707 kilometer (WLTP med 20-tommers hjul).

California mode der alle sidevinduene, bakvinduet og soltaket med integrert solcellepanel åpnes ved å trykke på én knapp. Tacobrett, små bord til å ha mat eller PC på. Vi kan også legge til noen Fisker-fikse totrinns solskjermer.

700 kilometer: Rekkevidden er trolig Oceans beste salgsargument. Maks ladehastighet er 200 kW og bilen kommer standard ned varmepumpe.
700 kilometer: Rekkevidden er trolig Oceans beste salgsargument. Maks ladehastighet er 200 kW og bilen kommer standard ned varmepumpe. Foto: Martin Jansen

Solid rekkevidde

La oss begynne med det viktigste, rekkevidden: Ocean har en spesialdesignet batteripakke med celler med ekstra høy tetthet levert av kinesiske CATL, verdens største produsent av batterier. Netto kapasitet er 106 kW.

<b>MORSOM FUNKSJON:</b> I California-mode åpnes syv vinduer og soltaket med én knapp. 
MORSOM FUNKSJON: I California-mode åpnes syv vinduer og soltaket med én knapp.  Foto: Martin Jansen

Vi fikk nylig prøvekjøre toppmodellen Ocean Extreme i Østerrike, der bilen bygges hos Magna Steyr i Graz. Dette er samme bedrift som blant annet har dyttet ut tusenvis av Mercedes G-klasse.

Da vi startet hadde vi 99 prosent batterikapasitet og en rekkevidde på 700 km, ifølge tripptelleren.

<b>SOLENERGI:</b> Soltaket skal kunne bidra med opptil 2400 kilometer ekstra i året - i hvert fall i solfylte California. Taket gjør det vanskelig med takstativ. Fisker oppgir at Ocean vil ha alternativer til takstativ.
SOLENERGI: Soltaket skal kunne bidra med opptil 2400 kilometer ekstra i året - i hvert fall i solfylte California. Taket gjør det vanskelig med takstativ. Fisker oppgir at Ocean vil ha alternativer til takstativ. Foto: Martin Jansen

Etter å ha kjørt 290 kilometer i variert landskap og motorveier med 130-fartsgrense, hadde vi 39 prosent batterikapasitet og 203 kilometer rekkevidde igjen ved veis ende, alt ifølge tripptelleren.

Priser

Ocean Sport: 394 093 kroner (én elemotor, forhjulstrekk, 440 km rekkevidde, 275 hk

Ocean Ultra: 536 588 kroner (to elmotorer, firehjulstrekk, 610 km rekkevidde, 540 hk)

Ocean Extreme: 680 425 kroner (to elmotorer, firehjulstrekk, 707 km rekkevidde, 550 hk)

(Fiske Ocean kommer også i lanseringsversjonen One - samme ytelser som Extreme, men de 5000 bilene er utsolgt) 

Det er et stykke bak den oppgitte rekkevidden, men mye av vår kjøretur ble tilbakelagt i hastigheter på 130 km/t.

Sportslig potensial

Ocean er satt opp med tanke på å skulle være en ganske rimelig bil. 684 000 kroner for en bil med 550 hestekrefter, 0-100-akselerasjon på 3,9 sekunder og potensielt 700 kilometer rekkevidde, er ikke å forakte.

Det er ingen hvem som helst Henrik Fisker har fått med seg på laget for å utvikle plattformen som Ocean er basert på: David King jobbet 26 år hos Aston Martin, blant annet med DB9 og Vantage, før dansken hentet ham til Fisker Inc.

<b>LENGDE:</b> Med en lenge på 477 centimeter er Fisker Ocean omtrent like lang som en Mercedes EQC. 
LENGDE: Med en lenge på 477 centimeter er Fisker Ocean omtrent like lang som en Mercedes EQC.  Foto: Martin Jansen

Ocean kommer med tre kjøremoduser, Earth, Fun og Hyper, men det eneste som påvirkes er gassresponsen. Ocean kan ikke leveres med luftfjæring, men dempingene er vektet mot det myke. Det er helt greit, alt trenger ikke å være pinnestivt.

<b>LUKSUSUTSTYR:</b> 22-tommers felger er standard, noe vi ellers bare ser på luksusbiler som Aston Martin DBX. Ocean kan også leveres med 20-tommere. 
LUKSUSUTSTYR: 22-tommers felger er standard, noe vi ellers bare ser på luksusbiler som Aston Martin DBX. Ocean kan også leveres med 20-tommere.  Foto: Martin Jansen

Men Ocean har etter vår mening et sporty potensial som ikke er tatt ut. Styringen kunne gjerne vært mer bestemt og bremsene har for lang vandring før de biter. Det er en ullen følelse ved både styring og bremser, noe som gjør at kjøreopplevelsen blir noe distansert.

<b>ROTERES:</b> Den digre berøringsskjermen kan roteres til horisontal posisjon. Rett under skjermen finnes et panel med hurtigknapper for temperatur, viftehastighet og volum
ROTERES: Den digre berøringsskjermen kan roteres til horisontal posisjon. Rett under skjermen finnes et panel med hurtigknapper for temperatur, viftehastighet og volum Foto: Martin Jansen

Det er egentlig litt synd, for Ocean har størrelsen og arkitekturen til å være en mer sporty og direkte bil - uten at det ville gå på bekostning av den myke komforten. Egentlig tvert om. Mer direkte styrefølelse og mer kontante bremser ville etter vår mening styrket kjøreegenskapene og komforten.

Tacobrett

Ocean er likevel et av de kuleste og friskeste innslaget i et hav av temmelig kjedelige elbiler. Ok, California Mode er kanskje ikke like relevant i Ølen om i Los Angeles, men denne lekenheten gir bare plusspoeng i vår bok.

<b>BORD:</b> Tacobrettene er en fiks løsning. 
BORD: Tacobrettene er en fiks løsning.  Foto: Martin Jansen

Og da må vi også ta historien bak Tacobrettene. Under utviklingen av Ocean snakket Henrik Fisker og teamet med mange underleverandører som måtte tilfredsstille Fisker-selskapets krav som bærekraft og pris.

Under en telefonsamtale med en slik underleverandør, under Covid-tiden preget av hjemmekontor, stusset Fisker-teamet over støyen i bakgrunnen fra mannen de skulle komme til enighet med.

<b>KUNSTIG:</b> Forseter med meget for komfort. I cockpiten benyttes kunstprodukter som Alcantara, Ultrasuede, FeelTek og EcoFabric og teppene er laget av blant annet resirkulerte plastflasker.
KUNSTIG: Forseter med meget for komfort. I cockpiten benyttes kunstprodukter som Alcantara, Ultrasuede, FeelTek og EcoFabric og teppene er laget av blant annet resirkulerte plastflasker. Foto: Martin Jansen

Det viste seg at han satt i bilen, flyktet fra hjemmet med fire bråkete unger. Han hadde søkt tilflukt tett inntil en Starbucks-cafe med gratis WiFi.

– Men det er fordømt vanskelig å få plass til PC-en, sa mannen, som satt i forsetet på bilen sin.

Og vips, så var ideen til Taco-tray født, altså et arbeidsbord, som også kan brukes til å konsumere et fastfood-måltid.

Det var tale om å kalle det Burger-tray, men taco er mer pop i California, derfor ble det Taco-tray - tacobrett på norsk.

Stjernen i cockpiten

Brettet til sjåføren vippes ut av midtkonsollen akkurat som bordet på rad én på nær sagt hvilket som helst fly. Passasjerens brett trekkes ut fra der hanskerommet vanligvis befinner seg. Hanskerommet er i stedet erstattet av oppbevaringsrom med luke under setene.

<b>BEINPLASS:</b> Romslig baksete. Vinkelen på bakseteryggen kan justeres elektrisk. Klimafunksjoner betjenes med displayet i armlenet. Det kan bli litt klønete med tre personer i baksetet, eller dersom du faktisk har ski gjennom skiluken
BEINPLASS: Romslig baksete. Vinkelen på bakseteryggen kan justeres elektrisk. Klimafunksjoner betjenes med displayet i armlenet. Det kan bli litt klønete med tre personer i baksetet, eller dersom du faktisk har ski gjennom skiluken Foto: Martin Jansen

Stjernen i førermiljøet er den 17,1-tommer store, roterende, vertikalt stilte skjermen, som ved et knappetrykk kan snurres til horisontal posisjon - Hollywood-modus. Da har du med ett en widescreen som du kan se film på mens du lader.

Service: Mekonomen blir servicepartner for Fisker i Norge.
Service: Mekonomen blir servicepartner for Fisker i Norge. Foto: Martin Jansen

Dersom du oppnår maks ladehastighet på 200 kW er det imidlertid ikke så mye film du rekker å se.

Ocean kan ikke fås med head up-display, men som Ford Mustang Mach-e har den et lite display foran rattet som gir deg de mest basale opplysningene. Det kan ikke konfigureres.

Les også: Her finner du våre teste av Ford Mustang Mach-e

Stemmestyring var ikke på plass i bilen vi fikk kjørte, men det blir Amazon Alexa. Det manglet også en del annen software, som adaptiv cruisekontroll, men dette og flere andre kjørestøttesystemer vil komme på plass. Ocean har trådløs oppdatering av software.

Plass: Bagasjerommet tar 476 liter, ifølge Fisker Inc. Ryggen på baksetet har smart 40-20-40-fordeling.
Plass: Bagasjerommet tar 476 liter, ifølge Fisker Inc. Ryggen på baksetet har smart 40-20-40-fordeling. Foto: Martin Jansen

Vi opplevde noe lugging med software-en, som at bilen plutselig ikke ville starte og oppga null rekkevidde, men det er et ikke helt ukjent fenomen i ferske elbiler.

Skillevegg: Smart skillevegg med kroker for poser.
Skillevegg: Smart skillevegg med kroker for poser. Foto: Martin Jansen

Elektrisk i baksetet

TEKNISKE DATA 

Fisker Ocean Extreme

Motor: 2xEL

Effekt, kW/hk: 410/550 (med boost)

Dreiemoment, Nm: 697/737(med boost)

Egenvekt, m/fører, kg: 2434

Tilhengervekt, kg: 1820

Lengde/bredde/høyde, cm: 477/198/165

Akselavstand, cm: 292

Bakkeklaring, cm: 18 (med 22-tommers hjul)

Bagasjerom, liter: 476 - 918

Standard dekkdimensjon: 255/45R22

Batterikapasitet, kWh, netto: 106

Rekkevidde, WLTP km: 701

Forbruk, WLTP, kWh/mil l/mil: 1,9

0–100 km/t, fabrikk, sek: 3,9

Toppfart, km/t: 205

Pris fra, kr: 680 425

Førermiljøets utforming er funksjonelt og komfortabelt. Tykt ratt og seter i kunstskinnet Alcantara gir en følelse av luksus. Det gjør ikke den harde plasten, men minner om at Ocean skal være en relativt rimelig bil.

Produsenten skal ha honnør for å ha styrt unna blanke plastoverflater som virker som fluepapir på fettmerker og støv. To trådløse ladeplater og koppholdere er på plass.

Bakseteplassen er meget god og seteryggen kan sågar justeres elektrisk. Det finnes fester til skjermer på ryggen til forsetene, og med displayet i armlenet mellom setene kan du justere klima og aktivere setevarmen. Tilgang på USB-C porter finnes i enden på senterkonsollen.

Fisker Ocean er bitte litt lengre enn Mercedes EQC, og den oppgitte bagasjeromsplassen er på 476 liter er som i en Kia Niro. Gulvet kan vippes opp slik at du får en smart skillevegg med kroker for poser.

Bagasjerommet er også utstyrt med stikkontakt, 12V-uttak og knapp for det elektrisk utfellbare tilhengerfestet.

Fisker Inc skal starte utlevering av Extreme og One i Norge i løpet av tredje kvartall. Mekonomen blir servicepartner for Fisker i Norge.

Vi Menn Bil mener:

Fisker Ocean har virkelig evnen til å begeistre. Potensielt 700 kilometers rekkevidde, masse krefter, godt med plass, hengerfeste og høy "cool"-faktor til 680 000 kroner gjør Extreme-versjonen svært forlokkende. For ikke si ekstremt forlokkende.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Vi Menn.

Denne saken ble første gang publisert 01/08 2023, og sist oppdatert 07/08 2023.

Les også