Alle snakket om elbilrevolusjonen - men glemte elbil-perlen Renault Zoe
Det er spesielt én ting som skiller den fra konkurrentene.

2017 ser definitivt ut til å bli året som elbiler kan bli et folkelig alternativer. I 2016 fikk vi et par biler med lenger rekkevidde enn det normale til overkommelig pris.
Test: BMW i3 med 94 Ah-batteri - rekkeviddetest
I 2017 kommer veldig mye til å handle om Opels revolusjonerende Ampera-e og VW kommer til å selge ny e-Golf med lenger rekkevidde i bøtter og spann.
Les også: Her er hemmeligheten bak Opel Ampera-e
Men det er én elbil som alltid har gått litt under radaren, nemlig Renault Zoe. De første bilene med utvidet rekkevidde er nå ankommet landet, og det begynner virkelig å svinge av Renault småbil:
Nye Zoe har en oppgitt rekkevidde på 403 kilometer - 100 kilometer mer enn nye BMW i3 og kommende VW e-Golf.
Test: Tesla Model X P90D Ludicrous 6-seter
Har et solid trumfkort
Dette er likevel ganske langt bak de rundt 500 km som Opel kan skryte av i sin nye Ampera-e.
Men Renault har et trumfkort: Du kan faktisk få kjøpt bilen og få den levert i den nærmeste fremtid.

Overfor Side3 lover Renault at de har 1500 biler på vei til Norge i løpet av første kvartal, og «kun» 600 av disse bilene er allerede solgt.
Les også: Bør du velge elbil, hybrid, diesel, bensin eller hydrogen?
Hvis du går til en Opel-forhandler i dag, kan du derimot regne med at du får bilen om ganske nøyaktig et år.
Innstegsprisen er også noe lavere med rundt 250.000 kroner, mens de har fått en ny toppversjon som har fått det klingende navnet «Bose Edition» med bedre lyd og skinninteriør. Da havner du et hårsbredd under 300.000 kroner.
For å sukre pille litt ekstra fortsetter Renault å tilby egen hjemmelader inkludert i prisen, samt ett års gratis bruk av alle hurtigladepunktene til Grønn Kontakt. Den nye hjemmeladeren skal være klargjort for smarte strømmålere, slik at bilen kan lade når det er lavest pris.
Les også: Hvor mye må du betale, hvis strømmen blir gratis?
Så var det reell rekkevidde da
Det store spørsmålet er selvsagt om hvor lang rekkevidde bilen har i praksis.

Test: Er en harrytur med Leaf mulig uten å stoppe for å lade?
Renault sier de faktisk har klart å kjøre de 400 kilometrene under relativt optimale forhold rundt Paris, men at en i praksis kan regne med 300 kilometer rekkevidde.
Samtidig har Grønt Punkt regnet med at du reelt vil kunne regne med å kjøre 18 mil mellom hver lading på langkjøring på vinterstid - i stor grad på motorvei.