Elbil

Kjør elbil – spar titusener

Det er store summer å spare ved å kjøre elbil i stedet for bil med vanlig forbrenningsmotor (bensin eller diesel). Vi har regnet ut hvor mye.

Nissan Leaf 2014 hurtiglading
Nissan Leaf 2014 hurtiglading Foto: FOTO: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Mange snakker om fordelaktige elbilinsentiver og hvor mye penger du kan spare på fri bom og gratis parkering. Jo da, det er gode penger å spare på gratis bom og parkering, men det er faktisk ikke der se store summene ligger. Vet du egentlig hvor mye du kan spare på å lade istedet for å tanke? Det er antagelig mer enn du tror.

Som pendler kjører jeg cirka 30 000 kilometer hvert år i min Skoda Octavia med dieselmotor. Med et gjennomsnittsforbruk på 0,6 liter per mil, slurper den i seg totalt 1800 liter diesel. Med en pumpepris på 12,50 kroner per liter, utgjør det 22 500 kroner i året - et solid innhugg i privatøkonomien.

Gjennomsnittlig strømforbruk for elbiler varierer etter temperatur og kjøremønster. Basert på kjøredata fra flere elbiltester, anslår jeg mitt snittforbruk til 17 kWh/100 km og et årlig forbruk (30 000 km) på 5100 kWh.

Gjennomsnittprisen på strøm fra mitt strømselskap i januar 2016 var 43,75 øre/kWh. Ganger vi dette med 5100 kWh, gir det en total ladekostnad på 2231 kroner per år. I tillegg kommer ekstra nettleie på cirka 2000 kr/år.

Gratis bom, billigere service

På vei til jobb kjører jeg gjennom bomringen i Oslo. Med Fjellinjen-avtale koster hver passering meg 28,80 kroner. 250 passeringer i året blir totalt 7200 kroner.

Med elbil er bompasseringene gratis - 7200 kroner spart.

Min årlige kjørelengde den samme som serviceintervallet for min bil. Jeg tar derfor med én service per år regnestykket. I og med at Skoda ikke har elbil i sin modellrekke, bruker jeg tall for Norges mest solgte bil, Volkswagen Golf, som finnes både med forbrenningsmotor og elmotor.

Med årsmodell 2014–2016 har Golf en veiledende servicepris på 3690 kroner. For elektriske e-Golf er prisen 2290 kroner. For biler med forbrenningsmotor kommer slitedeler som drivstoffilter, luftfilter og tennplugger m.m. i tillegg, så prisforskjellen er i praksis enda større.

«Gratis årsavgift» og billigere forsikring

En annen viktig del av regnestykket er årsavgiften. For en biler under 3500 kg med diesel og partikkelfilter er årsavgiften 3135 kroner, mot 445 kroner for elbil.

If og Gjensidige sine forsikringskalkulatorer på nett, gir en god pekepinn på hva bilforsikring koster, og også her tar elbilen innersving på dieselbilen.

Kaskoforsikring med 75 prosent bonus og kjørelengde på 30 000 km/år koster cirka 9000 kroner for en 2014 Golf 1,6 TDI med automatgir. Tilsvarende dekning for en 2014 e-Golf koster 7200 kroner.

Regnestykket blir dermed slik:

  Dieselbil: Elbil: Besparelse:
Drivstoff/lading:

22500

4231

18269

Bompenger:

7200

0

7200

Årsavgift:

3135

445

2690

Forsikring:

9000

7200

1800

Totalt:

40835

8876

29959

Jeg sparer nesten 30 000 kroner på å kjøre elbil. Tallene er ingen fasit, men en god pekepinn på hvor mye du kan spare i året på å kjøre elektrisk. For bensinbiler, som gjerne har høyere forbruk og høyere pumpepris enn dieselbiler, vil forskjellen være enda større. Variabler som verditap og utgifter til leiebil ved langturer for elbileieren, er ikke tatt med i regnestykket.

NAF - spar 18 760 kroner i året

NAF (Norges Automobil-Forbund) har også gjort utregninger på kostnadsbesparelse ved bruk av elbil. Med kortere kjørelengde og en strømpris som inkluderer elavgift, strømkostnad og nettleie, er ikke forskjellen like stor, men fortsatt betydelig.

Jobber du i Oslo, men bor utenfor, kan du ifølge NAF spare så mye som 18 760 kroner.

Se tabell under:

Denne saken ble første gang publisert 15/02 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også