Test av bruktbil: Peugeot 5008 2010-2014

Bare småfeil på denne praktiske familiebilen

Peugeot 5008 er en stor familiebil, men kjennes likevel lettkjørt og oversiktlig.

LETT PÅ FOTEN: Selv i tøffe kjøreøvelser, klarer Peugeot 5008 seg bra.
LETT PÅ FOTEN: Selv i tøffe kjøreøvelser, klarer Peugeot 5008 seg bra.
Sist oppdatert

Sjekkpunkter

  • Slark i stag i hjuloppheng
  • Generell bruktbilsjekk
  • Funksjon på seteløsninger

Peugeot 5008 hører med til de mest populære flerbruks-modellene i Norge.  Ved siden av fleksible seteløsninger for baksetene, er den tredje seteraden bilens paradenummer. Den sørger for plass til syv personer. 

Modellen ble lansert i Norge vinteren 2010 og fikk gode skussmål i våre tester. Den er lettkjørt og oversiktelig, kjapp i responsen på rattbevegelser, og styrer ivrig inn i svingene.

I 2011 fikk den populære 1,6-liters dieselmotoren en oppgradering med effektøkning fra 109 til 112 hk og merkbart kraftigere dreiemomentet (240 til 270 Nm).

Med veltilpasset seks-trinns manuell girkasse, kjapp motorrespons og et bra mellomregister blir kjøreopplevelsen god.

PRAKTISK: Sitteplass og seteløsninger er slik de skal være. Dermed er Peugeot 5008 en av de mest praktiske "små" syvseterne.
PRAKTISK: Sitteplass og seteløsninger er slik de skal være. Dermed er Peugeot 5008 en av de mest praktiske "små" syvseterne.

Stor plass

Peugeot 5008 har tre enkeltseter på andre seterad med individuell justering i lengderetning og av ryggvinkel.

Plassforholdene er omtrent som på de viktigste konkurrentene, eller sågar et par centimeter bedre her og der.

Bagasjerommet er stort som femseter, med standardvolum på 679 liter, varierende fra 194 til 1754 avhengig av hvor mange seter som er i bruk. De to ekstrasetene på tredje seterad ligger flatt i bagasjeromsgulvet og tas opp eller legges ned med et enkelt håndgrep.

KJENT PROFIL: Utseendemessig er det mye Peugeot og mye syvseter over 5008-modellen.
KJENT PROFIL: Utseendemessig er det mye Peugeot og mye syvseter over 5008-modellen. Foto: FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Hør etter ulyder

Peugeot 5008 er fortsatt en relativt ny bil og Dekra har statistikk for kjørelengde 0-50 000 og 50-100 000 km. For sistnenvte gjør bilen det noe bedre enn gjennomsnittet for flerbruksbilene på alle kontrollområder.

Dekra sier det stort sett bare er småtterier med bilene som går gjennom kontrollen, men at du skal høre etter ulyder fra hjulopphenget under prøveturen. Det kan være et tegn på slark i festepunkter for stag og armer.

Det er et greit utvalg av 5008 på bruktmarkedet i Norge og de aller fleste har gått under 100 000 km. 1,6-liters diesel dominerer, men det finnes noen ganske få med 2,0-liters diesel også. Greit om du ofte kjører med mye last i bilen.

Startskuddet for 5008 går rundt 150 000 kroner, mens målsnøret ligger på snaut 300 000 kroner. I området rundt 200 000 kroner får du tilsynelatende mye bil for pengene.

NØDLØSNING: Peugeot 5008 har to ekstra sitteplasser helt bakerst, men da blir det snaut med bagasjeplass. Du må også justere litt på benplassen i andre seterad om det skal gå greit å sitte bak.
NØDLØSNING: Peugeot 5008 har to ekstra sitteplasser helt bakerst, men da blir det snaut med bagasjeplass. Du må også justere litt på benplassen i andre seterad om det skal gå greit å sitte bak. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Modellhistorikk

2009: Peugeot 5008 kommer i salg på høsten som 2010-modell. Viktigste motor for Norge er 1,6-liters diesel med 109 hk. Leveres også med 2,0-liters diesel på 150-163 hk.

2011: Oppgradering av 1,6-liters diesel, bedre dreiemoment og lavere utslipp.

2013: Facelift for 2014-årsmodell lanseres på Frankfurtutstillingen i september. Små designjusteringer og oppdatering av interiør og utstyr.

Tester av Peugeot 5008

Peugeot 5008 1,6 HDi 2010-modell

Peugeot 5008 1,6 HDi 2011-modell

 

TA PLASS, SLAPP AV: Peugeot 5008 har greit førermiljø med førerkomfort på det jevne for klassen. Egenskapene innbyr til en avslappet kjørestil, særlig med den minste dieselmotoren.
TA PLASS, SLAPP AV: Peugeot 5008 har greit førermiljø med førerkomfort på det jevne for klassen. Egenskapene innbyr til en avslappet kjørestil, særlig med den minste dieselmotoren. Foto: Egil Nordlien HM Foto

Denne saken ble første gang publisert 13/11 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også