Bruktbil: VW Golf VI 2009-2012

Denne Golfen tåler å gå langt

Sjette generasjon VW Golf har vist seg å være en bruktbil som tåler å bli kjørt langt.

BRA BRUKTBIL: Vi testet et stort utvalg av VW Golf VI-versjoner i perioden 2009 til 2012. Felles for dem alle er at de har gode og inspirerende veiegenskaper, gode plassforhold og en kvalitetsfølelse som ligger ett hakk eller to over de viktigste konkurrentene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
BRA BRUKTBIL: Vi testet et stort utvalg av VW Golf VI-versjoner i perioden 2009 til 2012. Felles for dem alle er at de har gode og inspirerende veiegenskaper, gode plassforhold og en kvalitetsfølelse som ligger ett hakk eller to over de viktigste konkurrentene. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
Sist oppdatert

Er du på jakt etter en driftssikker bruktbil i kompaktklassen, er det verdt å kikke nærmere på sjette generasjon Golf. Den kom på markedet i oktober 2009 og ble faset ut til fordel for den nye modellen i november 2012. Selv om VW kaller Golf VI en helt ny bil, bygger bilen i stor grad teknisk sett på VW Golf V.

Og det er uproblematisk, siden femte generasjon VW Golf har gode egenskaper. Den såkalte PQ35-plattformen har også produsert noen av de mest problemfrie bilene i kompaktklassen; i tillegg til Golf V og VI er også forrige generasjon Skoda Octavia og Audi A3 basert på denne.

Vi testet et stort utvalg av VW Golf VI-versjoner i perioden 2009 til 2012. Felles for dem alle er at de har gode og inspirerende veiegenskaper, gode plassforhold og en kvalitetsfølelse som ligger ett hakk eller to over de viktigste konkurrentene.

Bensinmotorer mangler

I tillegg har VW Golf fra denne perioden mange fine motoralternativer. Dessverre får man nesten si, var Golf VI i salg da dieselfeberen herjet som verst. Dermed er mange av de fine bensinmotorene mangelvare på det norske markedet.

Ikke den billigste bruktbilen

Prismessig er ikke VW Golf VI av de rimeligste. Da vi sjekket i mai 2014 kostet de billigste bensinversjonene med 86 hk fra ca. 150 000-210 000 kroner.

Samme motor med 105 hk er et bedre valg. Da begynner prisene ca. 150 000 og mer enn 220 000 behøver du ikke betale for den kjappe og nøysomme maskinen.

Det beste allroundalternativet er 1,4 TSI med 122 hk. Den versjonen er mest utbredt som brukt, og koster fra ca. 140-230 000 kroner. En skjult skatt for de kjøreglade er 1,4 TSI med 160 hk. Utvalget er lite, prisene fra ca. 190-280 000 kroner.

SE ETTER: Av de billigste bensinversjonene skal du være på jakt etter 1,2-liters turbo med 86 hk. De koster fra ca. 150 000 kroner. Kjøremessig er samme motor med 105 hk et bedre valg. Da begynner prisene omtrent i samme område. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
SE ETTER: Av de billigste bensinversjonene skal du være på jakt etter 1,2-liters turbo med 86 hk. De koster fra ca. 150 000 kroner. Kjøremessig er samme motor med 105 hk et bedre valg. Da begynner prisene omtrent i samme område. FOTO: Egil Nordlien HM Foto Foto: FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

Stort dieselutvalg

Sjekkpunkter

  • Bremser
  • Hjuloppheng
  • Motor
  • DSG-girkasse
  • Varsellamper

Det store utvalget ligger på dieselsiden. 1,6 TDI med 90 hk koster fra ca. 120 000 kroner, mens den sterkere, vanligere og bedre utstyrte 105 hk-versjonen spenner et bredt prisområde: 110 000 kroner for modeller med lang kjørelengde og opp til nesten nye modeller med masse utstyr og DSG-automatgir til ca. 240 000 kroner.

VW Golf ble også levert med 2,0 TDI-motor på 110, 140 og 170 hk, der den mellomste er vanligst og gir best kombinasjon av pris og ytelser. Her går prisene fra rundt 150 000 til ca. 250 000. Vil du ha samme motor og 4Motion-versjon (4WD) koster de fra ca. 200 000 til 280 000 kroner.

VW Golf med forhjulsdrift og femdørs kombikarosseri er den langt vanligste varianten, men du finner også et brukbart utvalg av versjoner med 4WD (6 %) og som stasjonsvogn (16 %).

Gjør det bra i kvalitetsrapport

Tyske Dekra baserer seg på kontroll av over 15 millioner biler i sin bruktbilundersøkelse. Dataene hentes fra den tyske utgaven av EU-kontroll (Hauptuntersuchung) og bilene vurderes ut fra sammenlignbare modeller og klasser.

VW Golf er naturlig nok en av de bilene Dekra har mest data på, siden den er bestselger også i Tyskland. I følge Dekra skal VW Golf VI være et av de tryggeste bruktbilkjøpene, med beste karakter i kilometerintervallene 50-100 000 km og 100-150 000 km. I området 0-50 000 km får bilen nest beste hovedkarakter.

Ser vi på VW Golf med 50-100 000 km på telleren, er 89,3 % av bilene uten feil. 5,6 % er har større feil. Gjennomsnittet for alle kontrollerte biler i kompaktklassen er henholdsvis 78,7 % uten feil, og 11,3 % med større feil.

I følge Dekra skal du heller ikke frykte VW Golf VI med kjørelengde 100-150 000 km. I 2014-utgaven av Dekras bruktbilundersøkelse er VW Golf VI beste modell i dette kilometerintervallet.

82,9 % av de kontrollerte Golf-modellene går gjennom sjekken uten feil, mot 66 % for snittet av kompaktklassen. 9,1 % har større feil, mot snittet på 18,6 %.

De vanligste anmerkningene er feiljusterte lys og bremseslitasje. Dessuten skal man være oppmerksom på feil i hjulopphenget og oljelekkasje fra motor/girkasse.

Også det britiske forbrukernettstedet «What car» gir VW Golf VI full pott. Kun små og lett fiksbare problemer er rapportert.

Tester av VW Golf VI på klikk.no

BRA VALG: VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion er ingen kjedelig spare-Golf. FOTO: HM Arkiv
BRA VALG: VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion er ingen kjedelig spare-Golf. FOTO: HM Arkiv

Test VW Golf GTD, 2011 - Denne Golfen får karakter seks

Anbefalte motorversjoner

1,6 TDI/105 hk: Sparsom dieselmotor med tilstrekkelig kraft og fin gange. Velg gjerne med DSG. Forbruk: 0,5-0,75 l/mil

2,0 TDI/140 hk: Kraftig og kultivert dieselmotor med gode ytelser. Forbruk 0,5-0,8 l/mil

1,2 TSI/105 hk: Sparsom, stillegående og sprek bensinturbo. Forbruk: 0,55-0,8 l/mil

1,4 TSI/122 hk: Rask og sterk bensinturbo med god trekkraft. Forbruk: 0,6-0,9 l/mil.

Modellhistorikk

2008: Bilen lanseres som kombiversjon i oktober

2009: Stasjonsvogn lanseres på våren. 1,2 TSI med turbo og 105 hk fra november. GTI med 210 hk i mars og R med 4WD og 270 hk i desember. 1,6 TDI fra mai. GTD med 170 hk fra mai.

2010: 1,2 TSI med turbo og 86 hk fra juni.

2011: Kabrioletversjoen i juni.

2012: Ny VW Golf VII i november

2013: I april stoppes produksjonen av stasjonsvogn

18. feb. 2011 - VW Golf GTD er 85 000 kroner billigere enn en VW Golf GTI, men gjør det meste like bra. Både sportslige veiegenskaper og ytelser forsvarer GT-betegnelsen.

Test: Volkswagen Golf GTI DSG, 2011 - Golf GTI har aldri vært bedre

7. nov. 2011 - Seneste generasjon Golf GTI er et godt eksempel på tysk perfeksjon. Den bærer stolt GTI-arven videre, akkurat som den har gjort siden 1976. Ja, det stemmer.

Test VW Golf 1,6 TDI BMT, 2010 - Det VW Golf-valget - Biltester

18. juli 2010 - Volkswagen Golf kommer i mange varianter, men dette er den aller beste.

Test: Volkswagen Golf Cabriolet 1,2 TSI 2011 - Like bra som med tak

2. sep. 2011 - Den takløse versjonen av Golf byr på takløse gleder uten noen store ulemper.

Test: VW Golf 2,0 TDI, 2009 - Skummel nykommer

24. nov. 2008 - VW Golf 6 ser ikke så forferdelig mye nyere ut, men er likevel klart bedre enn forgjengeren 5.

Test: VW Golf R DSG 4Motion, 2010 - Vi har testet tidenes raskeste Golf

18. okt. 2010 - Helt siden Golf GTI så dagens lys i 1976 har dette vært målestokken blant de sportslige kompaktbilene.

7. Langtest av VW Golf 1,6 TDI 105 hk BlueMotion 2010 - Sparer deg for avgifter

22. feb. 2010 - VW Golf BlueMotion bruker relativt lite diesel. Men er 0,47 liter/mil lite nok - når bilen er oppgitt med 0,38? Det er 24 prosent differanse.

Test: VW Golf 1,6 TDI 90 hk 2009 - Billig Golf slår godt fra seg - Bil

13. okt. 2009 - Med den minste dieselmotoren og det laveste utstyrsnivået skulle man anta at VW Golf 1,6 TDI Trendline er en grå affære.

Test VW Golf 1,4 TSI DSG stasjonsvogn, 2010 - Fornuftsbil med plass

1. jan. 2010 - VW Golf stasjonsvogn er fornuften selv. Med riktig motor og girkasse blir den forbløffende morsom i tillegg.

Bruktbiltester av VW Golf på Klikk.no

Bruktbilguide VW Golf 4 1998-2003 - Kompakt komfort

SOLID: Det finnes ikke billig plastikk eller andre spareprodukter å se. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto
SOLID: Det finnes ikke billig plastikk eller andre spareprodukter å se. FOTO: Egil Nordlien, HM Foto

24. nov. 2009 - Test: VW Golf GTI 1998. Selv om den første TDI-dieselen fant veien til Golf allerede i 1999 og fantes i versjoner på 90, 100, 110, 115, 130 og 150 hk kom ikke

Bruktbilguide: Volkswagen Golf V - Golf er god som bruktbil - Bruktbil

1. mai 2011 - Dette må du sjekke når du skal kjøpe brukt Golf.

Denne saken ble første gang publisert 09/05 2014, og sist oppdatert 15/01 2024.

Les også