Test: VW Passat 1,9 TDI 100 hk 2003

Den mest populære motoren

Det er ikke rart at Passat har slått an i Norge. Den minner om grunnfjell, gråstein, granitt og Dovrefjell, og burde vel vært produsert på Lesja istedenfor i Wolfsburg.

FAMILIEBIL: VW Passat stasjonsvogn med 1,9-liters turbodiesel på 100 hk er et av de mest attraktive bruktbilkjøpene for familien.
FAMILIEBIL: VW Passat stasjonsvogn med 1,9-liters turbodiesel på 100 hk er et av de mest attraktive bruktbilkjøpene for familien.
Sist oppdatert

Dette gjenspeiler bilens beste og verste sider - den er veldig bra, men litt kjedelig. Forutsigbart er et ord som hendene trykker fram på tastaturet nesten som en refleks. Trygt og sikkert likeså, og det er nettopp dette mange søker når de kjøper bil. Relativt pen synes vi også at den er, selv om den kan virke litt massiv sammenliknet med yngre konkurrenter.

Innvendig er den etter vår mening ikke spesielt elegant, men alt er gjennomført riktig og ordentlig på typisk tysk manér. Instrumentene er der de skal være, og alt har fin funksjon. Utover det finnes finnes det ikke spesielt mye å hoppe i taket for, med ett unntak: Kvalitetsfølelsen er suveren. Forsetene gir god støtte, og justeringene gjør at man finner en fin kjørestilling uansett kroppslige dimensjoner.

På veien er den tryggheten selv. Sikrere og mer idiotsikre kjøreegenskaper skal man lete lenge etter. Selv om man slår av ESP'en, er Passat mer forutsigbar i sin oppførsel på asfalten enn de fleste er med ESP innkoblet. Den oppfordrer liksom ikke til rampete opptreden i det hele tatt, og slik sett er den også svært politisk korrekt. Styringen er presis og fin, men likevel ikke bedre enn man bør forlange av en bil fra ingeniørlandet Tyskland.

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Oppjustert

At bilen etter så mange år fortsatt holder koken på salgsstatistikken, kan man takke kontinuerlige oppjusteringer og merketro kunder for. Denne versjonen kom nemlig så tidlig som i 1996. Faktisk er den dyreste varianten, Highline, blant de mest solgte.

Noe av forklaringen på det gode salget er at Passat finnes i en variant som passer de fleste: Motorutvalget er bredt, ikke minst på diesel. 100 hk TDI er faktisk den mest solgte motoren. Det er fullt forståelig, for ytelsene holder lenge, og den går merkbart penere enn 130-hesteren. Dessuten kan Passat leveres med firehjulsdrift (faktisk Audis quattro-system), og oppover i prislisten finnes både seks og åtte sylindre å få (W8 riktignok bare på spesialbestilling).

VW har også en solid salgsorganisasjon i ryggen, og når utvalget av forhandlere er så rikholdig, er det et godt tips å ta en ringerunde for å hente inn forskjellige tilbud. Vanligvis vil da din lokale forhandler matche det laveste tilbudet for å få deg som kunde.

Etter vår siste prøvetur i en Passat forstår vi at folk liker bilen. Den gir et komfortabelt og solid inntrykk, og den mye omtalte opplevde kvaliteten er fortsatt en styrke. Men den blir litt "sofa" på veien. Derfor ville ikke vi valgt Passat som vår familiebil.

Bruktbilguide: VW Passat 2001-2005

Tekniske data: VW PASSAT 1,9 TDI 2003

  • Motor: R4, 1896 ccm
  • Ytelse: 100 hk
  • Dreiemoment: 250 Nm - 1900 o/min
  • Dekkdimensjoner:195/65R15
  • Egenvekt:1394
  • Bag.rom (stv.):495/1600
  • Forbr EU-mix:0,55 l/mil
  • 0-100 km/t:12,8 sek
  • Toppfart:184 km/t
  • Pris:310 340 kroner

Testdata

  • 70-100 km/t 3. gir:5,4
  • 70-100 km/t 5. gir:8,4
  • 50-100 km/t 4. gir:10,8
  • Støy 50 km/t 4. gir:62
  • Støy 100 km/t 5. gir:68,5

Denne saken ble første gang publisert 24/01 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også