Bruktbilguide: Subaru Impreza GT, WRX & STI

Bruktguide: Subaru Impreza WRX

Med stor turbomotor og firehjulsdrift er det lite som er morsommere enn Subarus muskelversjoner på vinteren. Gateversjonene av Impreza WRX og STI deler ikke mye annet enn utseendet med WRC-bilene som Petter Solberg kjørte.

Foto: Egil Nordlien HM Foto
Sist oppdatert

Den første versjonen ble introdusert i Japan i 1992, og kom etter hvert til Europa. Da fikk den navnet Impreza GT, og hadde en 2-liters boksermotor med turbo på 208 hester. Disse bilene kom ikke offisielt til Norge før i 1994, så hvis du kommer over en -92 eller -93-modell er det garantert en importbil.

Belønner de som kan kjøre bil

Kjøremessig er dette en bil som premierer de som kan kjøre bil, og straffer de som ikke kan det. Her har du ikke noe ESP til å hjelpe deg, så det gjelder å ikke gjøre noe feil i første omgang. Etter hvert som du blir kjent med bilen, og lærer deg å mestre den, får du mer og mer tilbake i form av kjøreglede. Den lystrer kommandoer raskt og det er aldri mangel på tilbakemeldinger.

Den samme karakteristikken gjelder for den andre generasjonen som ble lansert i 2001. Den er litt mer raffinert, og virker naturlig nok mer moderne enn forgjengeren. Den andre generasjonen oppleves ikke fullt så leken som den gamle. Det kan man takke en vektøkning på 200 kilo for.

Interiørmessig er Impreza ikke blant de beste. Det er, som i de fleste andre japanske biler fra denne tiden, mye plast og kjipe detaljer. Men det er ikke det viktigste. Setene gir deg mer enn nok sidestøtte til aktiv kjøring, men de er ikke veldig komfortable over lengre tid.

Foto: Andreas Handeland

God kvalitet

Vurdering:

+ Rask, flott firehjulsdriftsystem, fryktelig morsom på vinteren

- Krever trening, ukomfortable stoler, trang

Svakheter

Oljelekkasjer fra turbo

Rådelagre

Utslitte clutcher og girkasser

Kvalitetsmessig ser Impreza ut til å holde seg godt. Så lenge de er holdt i original stand. På første generasjon er det rapportert om rådelagere som tar kvelden ved ca. 160 000 km. Clutch og girkasse har ofte fått mye juling, og kan derfor være mer slitt en kilometerstanden skulle tilsi. Røyk fra eksosen kan bety problemer med oljepakninger i turboen. Sjekk etter lekkasjer i motorrommet.

Den andre generasjonen er ikke plaget med noen spesielle modellrelaterte feil. Det som gjelder er å jakte på en original bil. Du har ingen garanti for hvordan ting er gjort hvis bilen er trimmet. Det kan gi deg mye hodebry og utgifter senere.

Hvis du syntes WRX blir litt for kjedelig, kan du gå for en STI-versjon i stedet. Da får du 280 hester mellom 2001 og 2004. I 2004 fikk den en oppdatering som inkluderte litt høyere effektuttak. Denne yter 300 hester, og er ansett som den råeste STI-versjonen mellom 2001 og 2008.

Motorversjoner (WRX/GT)

Foto: Egil Nordlien HM Foto

2,0/208-225 hk: Sterk motor, men noe turbolag. Forbruk: 0,9-1,5 l/mil

2,5/230 hk: Mer bunndrag enn toliteren. Forbruk: 0,9-1,6 l/mil

Modellhistorikk:

1994: Første generasjon til Norge med navnet Impreza GT

1997: Facelift av første generasjon

2001: Andre generasjon lansert

2002: Andre girutvekslinger

2004: Liten facelift. Oppgradert motor til 225 hk.

2006: Støre facelift. Samme 2,5-liter som STI.

Les også:

Bruktbilguide: Juvel for familien fra under 100 000 kroner

Nå blir det billigere å importere Amcar-drømmen

De beste 4x4-kjøpene

Denne saken ble første gang publisert 22/04 2010, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også