Test: Subaru Outback 2,5i automat, 2015

Jo tøffere, dess bedre

Denne bilen vokser med utfordringene.

Sist oppdatert

Subaru Outback er her i splitter ny versjon, med mange forbedringer og ikke minst mer harmonisk design enn forgjengeren.

Outback er en høy og robust stasjonsvogn med firehjulsdrift, et interessant alternativ til en familie-SUV.

Bilen leveres i to utstyrsversjoner – Classic og Sport Premium – med to motorversjoner, begge i kombinasjon med automatgir: En 2,0-liters dieselmotor på 150 hk, samt en 2,5-liters bensinmotor på 175 hk.

Subaru gjør det enkelt å ta seg frem i prislistene: Bensin og diesel koster det samme. Velger du Classic kommer bilen på 450 000 kroner, mens Sport Premium kommer på 500 000 kroner.

Kjøreegenskaper: 5

Subaru Outback kommer med et velprøvd, permanent 4WD-system og en bakkeklaring på 20 cm. Dermed er forutsetningene for kjøreopplevelsen gitt: Jo verre forholdene er, dess bedre fungerer Outback.

Aller mest hjemme kjenner den seg på en grusvei i vårløsningen, med dype sølepytter og ubrøytede snøflekker den tygger seg ufortrødent gjennom. Du kan også velge «X Mode» og «Hill descent control» hvis forholdene er ekstra røffe.

Under vanlig kjøring fungerer Subaru Outback også fint, selv om den ikke er like smidig og sportslig som en del europeiske konkurrenter. Den virker trygg og lettkjørt, med god, SUV-aktig oversikt fra førerplass.

BEDRE BETJENING: Subaru Outback har en mer moderne utforming av dashbordet.
BEDRE BETJENING: Subaru Outback har en mer moderne utforming av dashbordet. Foto: FOTO: Jim Haefner

Motor: 5

Subaru skiller seg ut på motorfronten. Her finner du firesylindrete boksermotorer. Stemplene ligger flatt og jobber mot hverandre. Fordelene er veldig fin balanse i motoren og at den er lav, med gunstig tyngdepunkt.

Testdata

Subaru Outback 2,5i

  • 0-100 km/t, sek.: 10,0
  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,9
  • 60-100 km/t, 4. gir: 10,1
  • 60-100 km/t, kickdown: 5,3
  • 80-120 km/t, 3. gir: 7,5
  • 80-120 km/t, 4. gir: 9,8
  • 80-120 km/t, kickdown: 6,9
  • Støy tomgang, dBA: 38,6
  • Støy 50 km/t, dBA: 61,0
  • Støy 80 km/t, dBA: 65,5
  • Støy 100 km/t, dBA: 68,7
  • Testforbruk, l/mil: 0,67

Dieselmotoren yter 150 hk og har et dreiemoment på 350 Nm, mens den 2,5-liters bensinmotoren i vår testbil har 175 hk og 235 Nm.

Bensinmotorer har fått en ny vår, takket være skumlingen om kjøreforbud for dieselmotorer. I kombinasjon med det trinnløse automatgiret, er 2,5i-versjonen svært stillegående og harmonisk.

For å minne mer om et tradisjonelt automatgir, har Subaru lagt inn noen «steg» i girkassen. Dermed får du ikke inntrykket av at motoren spinner formålsløst i vei på høye turtall, slik enkelte synes er tilfellet med trinnløse automatgir.

Vi synes den nye kombinasjonen av bensinmotor og automatgir fungerer fint. Trenger du den ekstra trekkraften i dieselmotoren, vil den fungere bedre til tunge lass og fullastet bil. Men for stille gange og komfort er bensin-bokseren det beste valget.

Ytelser: 5

Bensinmotoren trenger mer turtall for å yte sitt beste. Det er den største forskjellen mellom diesel- og bensinmotor i Subaru Outback. Dermed må du klemme til mer på gasspedalen for å få fart på sakene.

I det daglige henger du fin med i trafikkflyten uten overivrig bruk av gasspedalen, men trenger du noe ekstra kan du like gjerne først som sist trimme høyrefoten.

Da svarer til gjengjeld motoren kjapt og gir solid fartsøkning, enten det er i et akselerasjons- eller påkjøringsfelt.  I en typisk forbikjøringsakselerasjon fra 60-100 km/t, bruker bilen 5,3 sekunder.

Det matcher spreke SUV-utfordrere som Mazda CX-5 med 175 hk og BMW X3 med 190 hk, begge med dieselmotorer.

SER BEDRE UT: Subaru har ryddet opp i linjene på sin nye Outback-modell. Bakkeklaringen er hele 20 cm.
SER BEDRE UT: Subaru har ryddet opp i linjene på sin nye Outback-modell. Bakkeklaringen er hele 20 cm.

Eksteriør: 4

Da vi hentet den nye modellen for test, sto den praktisk nok plassert ved siden av forrige utgave.

Tekniske data

Subaru Outback 2,5i

  • Motor, cm3: 2498
  • Effekt, hk ved o/min: 175/5800
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 235/4000
  • Egenvekt, kg: 1673
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 482/184/161
  • Bagasjerom, liter: 559-1848
  • Standard dekkdimensjon: 225/60 R18
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,7
  • CO2-utslipp, g/km: 161
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,2
  • Toppfart, km/t: 198
  • Pris fra, kr: 499 900
  • Pris testbil, kr: 509 900

Da er det lett å se at størrelsen omtrent er den samme, men at proporsjonene er langt mer vellykkede. 

Designerne har filt bort og strammet opp på alle viktige områder. Dermed ser den nye Subaru Outback langt mer moderne ut.

Interiør: 5

Subaru Outback er 4,82 meter lang, og kan by på rikelig plass. En funksjonell karosseriutforming med rettere sider og hekk enn de mest moteriktige stasjonsvognene, sørger for at det blir ekstra rommelig og luftig.

Innvendig er bredden på det normale for en familiebil, mens benplassen bak er generøs. Her kan voksne på 190 cm sitte foran og bak uten kompromisser, dessuten burde voluminøse barneseter også gli greit på plass.

Bagasjerommet er langt, ganske bredt, mens høyden er mer moderat i forhold til bilstørrelsen. Under bagasjeromsgulvet er det imidlertid et stort oppbevaringsrom.

De offisielle målene sier 559-1848 liter lastevolum, vi mener at en aktiv familie har nok tumleplass i Subaru Outback.

Instrumentbordet er modernisert og oppgradert, men Subaru gjør fortsatt sine  egne løsninger på noen områder:

Det merker du blant annet på den 7-tommers store berøringsskjermen, som har en betjeningslogikk litt utenom det vanlige. Men ikke nødvendigvis dårligere, når du først har vent deg til den.

BLANT DE BESTE: Benplassen i baksetet er det ikke mange andre biler som slår.
BLANT DE BESTE: Benplassen i baksetet er det ikke mange andre biler som slår.

Komfort: 4

Du trenger ikke kjøre mange meterne før du merker den typiske Subaru-stussingen på små ujevnheter. Litt overraskende på en så stor og relativt tung bil (snaut 1,7 tonn med fører).

Samtidig er det denne stramheten som redder deg når du treffer århundrets telehiv, og mot alle odds ikke bunner ut fjæringen med et smell.

Det er da vi kommer tilbake til vårt Subaru-mantra: Jo tøffere, dess bedre.

Triller du frem og tilbake i byen mellom gourmetrestauranter og operapremierer, er det andre biler som duger bedre. Med randonee-ski eller fjellstøvler i bagasjerommet, kjenner Outback seg straks bedre til mote.

I lave hastigheter er Subaru Outback stillegående, takket være dempet motorlyd. I motorveifart overtar dekkstøy lydbildet. Med piggfri vinterdekk i 100 km/t måler vi snaut 69 dBA. Ikke spesielt imponerende; langt rimeligere kompaktklassebiler matcher det.

Sikkerhet: 5

EuroNCAP har testet den nye Subaru Outback med bra resultat. Den fikk fem av fem stjerner og scoret 85 % for beskyttelse av voksne, 87 % for beskyttelse av barn og 70 % for fotgjengerbeskyttelse.

I kommentarene til testen, får bilen godt skussmål. Også i den tøffe sidekollisjon mot stolpe: Dårligste karakter her er «tilstrekkelig» for bryst og hofteregion.

Japanske merker har hengt litt etter på aktive sikkerhetssystemer, men i nye Outback har Subaru fått på plass det viktigste utstyret som standard i Norge:

EyeSight er navnet, der to fargekameraer bearbeider stereobilder og gjenkjenner alt fra kjøretøy, fotgjengere, syklister til andre hindringer i kjørebanen. Systemet bremser også bilen om nødvendig.

I tillegg har bilen adaptiv cruisekontroll og filskiftvarsler.

ALT I ETT: I Sport Premium-versjon står det meste du trenger på lista over standardutstyr.
ALT I ETT: I Sport Premium-versjon står det meste du trenger på lista over standardutstyr.

Pris/utstyr: 5

En stor, rommelig og velutstyrt stasjonsvogn til 500 000 kroner lyder greit. Legger du til ekstra bakkeklaring, permanent 4WD og automatgir på toppen, blir bildet svært positivt.

Subarus oversiktlige utstyrspolitikk gjør det enkelt å velge:

Den fornuftig utstyrte Classic-modell koster 450 000 kroner. Legger du på 50 000 ekstra for Sport Premium, får du med mer avansert stereoanlegg, skinninteriør, elektrisk soltak og bakluke, samt 18-tommers hjul (mot 17-tommers i Classic). Spesialtilpasninger må du imidlertid se langt etter.

Normalt sett har Subaru Outback vært en populær bil på bruktmarkedet, en stilling vi antar vil styrke seg med den nye utgaven. Vi tror design og moderne utstyr bidrar til det.

PLASS: Bagasjerommet har et oppgitt volum på 559, 1848 liter med baksetene felt ned. FOTO: Terje Bjørnsen
PLASS: Bagasjerommet har et oppgitt volum på 559, 1848 liter med baksetene felt ned. FOTO: Terje Bjørnsen

Forbruk: 4

I følge normforbruket i EU-miksen, skal Subaru Outback 2,5i bruke 0,7 l/mil og slippe ut 161 g/CO2 per kilometer.

I vår faste forbruksrunde på 20 varierte mil, er den en av få modeller som havner under normforbruket.

Testresultatet på 0,67 l/mil er bra for en såpass stor bil med 4WD, automatgir og relativt gode ytelser. Mange konkurrerende SUV-modeller med diesel og automat, havner i området rundt 0,6 l/mil.

Konklusjon: 5

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

«En real bruksbil». Det er den mest presise oppsummeringen av Subaru Outback. Ikke bilen som kommer høyest på skrytelisten i cocktailselskapene. I stedet får den jobben gjort, uten de store faktene. 

Denne saken ble første gang publisert 25/04 2015, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også