Test: Peugeot 2008 1,2 THP, 2015

Fra svak og dau til lettkjørt og småkvikk

Med helt ny turbomotor under panseret er Peugeot 2008 en helt annen bil. En mye bedre bil!

Sist oppdatert

Motorkraft og ytelse er langt fra det viktigste i en småbil, men da «15,3» lyste mot oss på målerdisplayet da vi kjørte akselerasjonstest (0-100 km/) av Peugeot 2008 med tresylindret 1,2-liters bensinmotor i fjor, gikk lufta ut litt ut av oss.

Vi likte bilen, men ytelsene var så dårlige at det gikk ut over kjørekomforten. 2008 er en av de tregeste bilene vi noen gang har testet – av over 700 biler.

Det gikk på trivselen løs. Komforten led, for det måtte stadig gires for å holde motoren på et turtall der den orket å holde dampen oppe, og forbikjøringer måtte planlegges god tid i forveien. Motoren manglet rett og slett en turbo.

Lettkjørt

Det har den fått nå, og den gjør underverker for kjøreopplevelsen. Peugeot 2008 er ikke lenger svak og dau, nå er den lettkjørt og småkvikk i bytrafikken. 

Motoren er den samme tresylindrede 1,2-liters bensinturbomotoren vi lot oss sjarmere av kompaktklassestasjonsvognen 308. 2008 veier kun 1090 kilo, så effektuttaket på 110 hestekrefter og 205 Newtonmeter holder i massevis.

Ikke bare gjør motoren 2008 kjappere og morsommere å kjøre, men den har mer kraft på lavt turtall og er langt mer fleksibel. Det gjør 2008 mer lettkjørt.

Kjappere

Måleresultatene bekrefter følelsen. 11,4 sekunder på 0-100 km/t-sprinten er en forbedring på nesten fire sekunder.

Testdata:

0-100 km/t, sek.:             11,4

60-100 km/t, 3. gir:         6,4

60-100 km/t, 4. gir:         8,8

80-120 km/t, 3. gir:         8,0

80-120 km/t, 4. gir:         9,9

Støy tomgang, dBA:       41,1

Støy 50 km/t, dBA:         67,7

Støy 80 km/t, dBA:         71,0

Støy 100 km/t, dBA:       73,0

Testforbruk, l/mil:          0,59

I mellomakselerasjon, forbikjøringsintervallet 60-100 km/t, er 2008 3,2 sekunder raskere (6,4 mot 9,6 sekunder) med ny motor.

Bunndraget er også et helt annet. Ved moderate fartsøkninger i femtegir er turbomotoren mye sterkere, noe som gjør 2008 mer lettkjørt i motorveifart.

Litt tørst

Veldig rimelig går den dog ikke. I vår faste forbrukstest, en 20 mils runde i variert terreng, ender vi på et snittforbruk på hele 0,59 l/mil. Det er ikke spesielt imponerende i en så liten og lett bil.

Girkassen må ta sin del av skylden. Fem trinn er ett trinn for lite. Utvekslingen er for høy for et norsk kjøremønster, og til tross for bedre fleksibilitet i motoren, må vi stadig gire ned i motbakker.

Da øker forbruket. Ved blandet kjøring i by og på motorvei, ligger forbruket i overkant av 0,6 l/mil.

Mye for penga

2008 kanskje aller beste egenskap er pris. Testbilen, som var toppmodell (den godt utstyrte Allure), koster fra 245 000 kroner.

Panorama glasstak, navigasjon fargede sidevinduer og perlemorslakk er tillegg og koster 16 200 kroner, altså totalt 261 200 kroner. Det er en attraktiv pris for den liten, men likevel rommelig småbil.

Konklusjon:

Tekniske data:

  • Motor, cm3:      1199
  • Effekt, hk ved o/min:    110/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 205/1750
  • Egenvekt, kg:    1165
  • Tilhengervekt, kg:           1270/580
  • Lengde/bredde/høyde, cm:      416/174/156
  • Bagasjerom, liter:           410
  • Standard dekkdimensjon:          195/60R16
  • Forbruk, EU-mix l/mil:   0,47
  • CO2-utslipp, g/km:         108
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.:            9,9
  • Toppfart, km/t:                191
  • Pris fra, kr:          245 000
  • Pris testbil, kr:   261 200

Med ny motor går Peugeot 2008 en ny vår i møte. 2008 koster litt mer med ny turbomotor, men den er etter vår mening verdt hver eneste krone.

Denne saken ble første gang publisert 09/12 2015, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også