Test Lexus IS200d, 2011

Stilig sportssedan

Lexus IS200d er en attraktiv utfordrer til europeiske sportslige familiebiler. Den nye motorversjonen med lavere effekt sørger også for at bilen får en hyggeligere prislapp.

KJØRER FINT: Bakhjulsdrift med god balanse på vinterføre er ja-mat.
KJØRER FINT: Bakhjulsdrift med god balanse på vinterføre er ja-mat. Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Da Lexus IS kom på markedet for første gang i 1999 i Europa, var det ikke tvil om at BMW 3-serie var modell for den sportslige sedanmodellen.

I 2005 ble dagens modell vist for første gang, og Lexus IS var blitt litt større og noe mer voksen og avslepen i kantene.

Det amerikanske markedet har lenge vært hovedområdet for Lexus, og selv om bilen fortsatt var sportslig, hadde den også fått egenskaper som skulle tilfredsstille mer komfortorienterte kunder.

I Europa og her i Norge har introduksjonen av dieselmotorer gitt IS-serien større popularitet. Lexus IS220d med 177 hk kom først, og nå har man altså laget Lexus IS200d med 150 hk og 340 Nm dreiemoment. Prisene starter rundt 400 000 kroner.

Del

Kjøreegenskaper: 4

Lexus IS200d er bakhjulsdrevet, og kjøremessig sett befinner den seg et sted mellom BMW 3-serie og Mercedes C-klasse.

TEKNISKE DATA

  • MOTOR, CM3:2231
  • EFFEKT, HK VED O/MIN:150/3600
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN:340/2000-2800
  • EGENVEKT, KG:1615
  • TILHENGERVEKT, KG:1500/560
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM:459/180/144
  • BAGASJEROM, LITER:378
  • STANDARD DEKKDIMENSJON:205/55-16
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL:0,51
  • CO2-UTSLIPP, G/KM:134
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.:10,2
  • TOPPFART, KM/T:205
  • PRIS FRA, KR:389 000
  • PRIS TESTBIL, KR:424 200

Det betyr at bilen ikke er like sportslig og levende som en BMW 320d, men samtidig er ganske morsom og involverende på veien. Lexus IS200d føles kompakt og kjapp i responsen, men styrefølelsen er ikke like direkte som for eksempel en Alfa Romeo 159.

På glatt føre tillater ESP-systemet en liten slipp på bakhjulene før det griper inn i regien. Dermed inngir bilen et mer voksent inntrykk en de mest lekne av de sportslige premiumbilene.

Motor: 4

Det er en nedtrimmet 150 hk-versjon av den 2,2-liters turbodieselen som ellers yter 177 hk i Lexus IS220d. Også dreiemomentet er redusert fra 400 til 340 Nm. Like smidig som bensinsekseren i IS250 er den ikke, men holder et greit nivå for dieselmotorer.

I det store og hele fungerer motoren fint, men er plaget av en girutveksling som er litt merkelig sammensatt.

Det er et langt sprang mellom 2. og 3. gir, mens det er tett mellom 3-5. gir. Så kommer 6. gir med en eviglang utveksling som gjør at du må godt over tillatt norsk motorveihastighet for at motoren skal trekke ordentlig.

Alt sannsynligvis for å tekkes forbruksmålingene etter EU-normen. Men "glemmer" du at bilen har sekstrinns girkasse, fungerer det bra til inspirert kjøring på norske landeveier.

Ytelser: 4

Lexus IS200d føles mer sterk enn direkte sprek. Våre akselerasjonsmålinger viser at bilen går relativt godt så lenge du holder deg unna 6. giret.

ELEGANT: Skinninteriør hever kvalitetsfølelsen ytterligere.
ELEGANT: Skinninteriør hever kvalitetsfølelsen ytterligere. Foto: Terje Bjørnsen

Likevel har den ikke nok punch til å holde følge med de aller raskeste bilene i den sportslige delen av familieklassen som vi har testet.

TESTDATA

  • 60-100 KM/T, 3. GIR:6,2
  • 60-100 KM/T, 4. GIR:8,6
  • 60-100 KM/T, 5. GIR:12,0
  • 80-120 KM/T, 3. GIR:7,5
  • 80-120 KM/T, 4. GIR:8,7
  • 80-120 KM/T, 5. GIR:11,2
  • 80-120 KM/T, 6. GIR:25,7
  • STØY TOMGANG, dBA:48,2
  • STØY 50 KM/T, dBA:60,3
  • STØY 80 KM/T, dBA:63,2
  • STØY 100 KM/T, dBA:65,2
  • TESTFORBRUK, L/MIL:0,63

Der leder BMW 320d an foran Mercedes C200 CDI og Volvo S60 D3. Fra 60-100 km/t i 3. gir bruker eksempelvis Lexus 6,2 sekunder, mens BMW'en nøyer seg med 4,6 og Mercedes med 5,2 sekunder. Ser du på 80-120 km/t i 4. gir gjør Lexus den øvelsen på 8,7 sekunder, mens BMW og Mercedes klarer seg med 6,7 og 7,7 sekunder.

Eksteriør: 5

Stilfull eleganse er etter vår mening den mest dekkende beskrivelsen av utseendet på Lexus IS200d. Etter faceliften i 2009 ser bilen litt friskere og skarpere ut.

I vår bok er den en av de tøffeste av de sportslige premiumbilene, all den tid BMW 3-serie trekker på årene, mens Audi A4 og Mercedes C-klasse kjører en konservativ linje.

På Alfa Romeo 159-nivå havner Lexus IS200d imidlertid ikke.

Interiør: 4

I vår velutstyrte testbil er interiøret sobert og elegant. De skinntrukne sportssetene er lekre, mens materialkvaliteten i cockpit er upåklagelig og Lexus nok en gang beviser at de finishmessig kan bryne seg på de beste europeiske prestisjemerkene. Brytere og instrumentering virker likevel ikke like moderne som i den helt nye Lexus CT200h, og har litt mer snev av Toyota.

Den største innvendingen mot Lexus IS200d på interiørsiden er imidlertid et heller middels plasstilbud. I baksetet er det skreddersøm for to normalvoksne på rundt 180 cm, og bagasjerommet på 378 liter er litt i snaueste laget om fire stykker skal laste opp for langtur.

LYSER OPP: Klare instrumenter med den Lexus-typiske bakgrunnsbelysningen.
LYSER OPP: Klare instrumenter med den Lexus-typiske bakgrunnsbelysningen. Foto: Terje Bjørnsen

Komfort: 4

Det sterkeste komfortkortet til Lexus IS200d er utvilsomt svært gode seter og en behagelig sittestilling.

De fleste finner seg en avslappende posisjon bak rattet, særlig om du slipper å ta hensyn til benplassen i baksetet.

Med ambisjoner om sportslige egenskaper er fjæringskomforten på den stramme siden, men ikke verre enn at både større ujevnheter i landeveisfart og mindre dumper i lav fart passerer uten for mye oppstuss i cockpit.

Målt på piggfri vinterdekk ligger støynivået i 100 km/t på snaut 66 dBA, noe som tilsier at Lexus IS200d holder en støydempingsmessig standard som de øvrige konkurrentene.

Sikkerhet: 5

Lexus IS200d ble testet i EuroNCAPs kollisjonstest i 2006. Den oppnådde gode resultater, med fem av fem stjerner for beskyttelse av voksne, fire av fem stjerner for beskyttelse av barn og to av fire stjerner for fotgjengerbeskyttelse.

Kneairbager teller positivt inn for beskyttelse av nedre delen av kroppen, men bilen fikk noe kritikk fordi bremsepedalen beveget seg for langt bak. Bilen gjorde det bra i sidekollisjonstestene.

Pris/utstyr: 4

PASSER PÅ: Ryggekamera gjør at du unngår å skade landemerker i Oslo-området.
PASSER PÅ: Ryggekamera gjør at du unngår å skade landemerker i Oslo-området. Foto: Terje Bjørnsen

Lexus IS200d kommer i tre hovedvarianter; Comfort koster 401 000 kroner, Executive kommer på 436 000, mens toppversjonen Luxury letter kontoen for 504 000 kroner.

Vår Executive-modell virker som et fornuftig kompromiss, der blant annet skinninteriør, elektrisk setejustering og bi-xenon lys hever standarden betraktelig.

IS-serien er en forholdsvis kjent størrelse på bruktbilmarkedet, selv om den nok ikke er like allment kjent som de største tyske konkurrentene. Skal man tolke de utannonserte bruktbilprisene, virker det som om den siste IS-generasjonen holder seg normalt i verdi som bruktbil.

Miljø: 4

I følge EU-normen skal Lexus IS200d bruke 0,51 l/mil ved blandet kjøring, og slippe ut 124 g/CO2 per kilometer.

I vår faste testrunde bruker bilen 0,63 l/mil. Det er et akseptabelt resultat, men et stykke unna de beste i samme klasse.

BMW 320d nøyde seg med eksepsjonelle 0,47 l/mil, mens også andre kraftige biler i familieklassen har sett forbruk godt under 0,6 l/mil.

Les mer

Test Lexus IS220d

Test Mercedes C200 CDI T

Test Lexus CT200h

Test Alfa Romeo 159 SW 2,0 JTDm

TØFF: Lexus IS200d ser kompakt og muskuløs ut.
TØFF: Lexus IS200d ser kompakt og muskuløs ut. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 19/03 2011, og sist oppdatert 13/10 2023.

Les også