Test: Citroën DS5 2,0 HDi aut., 2012

Utseendet er ikke alt...

Citroën DS5 kan kunsten å ta seg ut. Andre evner er det verre med.

Sist oppdatert

Det er mye som er jevnt godt i dagens nybilverden. Egenart er sjelden vare.

Derfor liker vi at Citroën lager en bil som DS5. Bokstavene i modellnavnet er hentet fra den mest legendariske av alle Citroën-modeller, produsert i nesten halvannen million eksemplarer fra 1955 til 1975.

De nye DS-modellene skal vise at Citroën fortsatt er noe for seg selv.

Så skiller også Citroën DS5 seg klart ut fra "vanlige" familiebiler som VW Passat, Ford Mondeo og Peugeot 508. Mye handler om design.

Det er litt til det gode. Men bare litt.

Kjøreegenskaper: 3

Kjører du rolig i en DS5, vil du sannsynligvis ikke skjønne hvorfor vi setter en såpass streng delkarakter for kjøreegenskaper. For da er den lettkjørt som alle andre moderne biler.

Det som skiller, skjer når vi tar i litt ekstra, og ikke minst når vi simulerer kritiske situasjoner på lukket bane.

Da oppleves Citroën DS5 som tung å håndtere. Den krenger SUV-aktig og har tydelig understyring. I den doble unnamanøveren vi kjører alle testbiler igjennom, må den gi seg før sammenlignbare biler.

Styringen kjennes syntetisk og stum når det gjelder tilbakemeldinger.

OPPMERKSOMHET: Store hjul, delt bakrute og store eksosutslipp er detaljer som viser at Citroën DS5 ønsker å ta steget ut av den vanlige folkebilklassen. Coupéformer mot hekken reduserer bagasjeplassen noe, og ikke minst er bakluka smal. DS5 er ikke ment å være et lasteesel. FOTO: Petter Handeland
OPPMERKSOMHET: Store hjul, delt bakrute og store eksosutslipp er detaljer som viser at Citroën DS5 ønsker å ta steget ut av den vanlige folkebilklassen. Coupéformer mot hekken reduserer bagasjeplassen noe, og ikke minst er bakluka smal. DS5 er ikke ment å være et lasteesel. FOTO: Petter Handeland

Motor: 5

Testbilen er en påkostet DS5 med toliters dieselmotor, 163 hk og 340 Nm. Motoren er koblet til et sekstrinns automatgir.

Funksjonen er herlig - det er lite som slår en momentsterk motor med et moderne automatgir som vet å utnytte kreftene på lave turtall.

Girskiftene er komfortable og motoren går i et behagelig toneleie.

Ytelser: 5

Motoren er sterk nok til at du får den gode følelsen av kraftoverskudd. Du flyter framover uten mas og rusing. Halv gass holder til omtrent alt du måtte finne på på norske veier.

I tørre tall rekker det til 5,6 sekunder for 60-100 km/t og 7,9 sekunder for 80-120 km/t. Rett nok er det godt bak for eksempel BMW 320dA med nøyaktig like mange hestekrefter (hhv. 4,7 og 6,2 sekunder).

Men det gjør ikke noe. I Citroën DS5 holder dette lenge.

Eksteriør: 5

RETTE ELEMENT: Citroën DS5 tar seg godt ut i urbane strøk. FOTO: Petter Handeland
RETTE ELEMENT: Citroën DS5 tar seg godt ut i urbane strøk. FOTO: Petter Handeland

DS5 følger ikke moten med en front som ser så skummel ut at det virker som om den skal ete en fotgjenger på veien til jobb og en kompaktbil på vei tilbake. I stedet deler det spenstige plass med det runde og vennlige.

TEKNISKE DATA Citroën DS5 2,0 HDi aut.

  • MOTOR, CM3: 1997
  • EFFEKT, HK VED O/MIN: 163/3750
  • DREIEMOMENT, NM VED O/MIN: 340/2000
  • EGENVEKT, KG: 1615
  • TILHENGERVEKT, KG: 1500/750
  • LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 453/187/154
  • BAGASJEROM, LITER: 468
  • STANDARD DEKKDIMENSJON: 235/45 R18
  • FORBRUK, EU-MIX L/MIL: 0,61
  • CO2-UTSLIPP, G/KM: 158
  • 0-100 KM/T, FABRIKK, SEK.: 212
  • TOPPFART, KM/T: 10,1
  • PRIS FRA, KR: 394 900 (man.), 424 900 (aut.)
  • PRIS TESTBIL, KR: 479 700

DS5 strekker seg 154 cm til værs - om lag midt mellom en vanlig stasjonsvogn og crossover-SUV - men den ser betydelig lavere ut. Dette gir en flott effekt: På den ene siden passe pondus, på den andre et tyngdepunkt som ser lavt ut.

Blant Vi Menn Bil Top Gears biltestere er det noen som synes DS5 har noe "overdesignet" over seg. Men vi lar folkets reaksjoner trekke delkarakteren opp. Mange som går forbi bilen, stopper opp for å se på den.

Ikke minst legger vi merke til at kvinner snur seg etter den. Det skjer ikke så ofte.

Interiør: 3

Innvendig har Citroën latt designerne få større spillerom en vanlig er. Det er mye som er lett å like, og noe som er like lett å mislike.

Blant det vi liker, er Citroën gode forsøk på å lage et interiør som virker ekstra påkostet. Særlig bilens skinnpakke til relativt rimelige 13.000 kroner drar opp inntrykket, men også en moderne og lettbrukt museløsning for info-/naviskjermen.

Glasstakløsningen er spesiell, med ett felt over hvert av forsetene og et større felt for baksetet.

Knirkelyder i dørhåndtakene sørger imidlertid for at du ikke får Audi-følelser av interiørkvaliteten.

PÅKOSTET: Interiøret oppleves som påkostet, men når ikke helt opp i statusbilklassen i raffinement. FOTO: Petter Handeland
PÅKOSTET: Interiøret oppleves som påkostet, men når ikke helt opp i statusbilklassen i raffinement. FOTO: Petter Handeland

Dessverre finnes også eksempler på at nytteegenskaper går tapt når formene får rangen.

TESTDATA Citroën DS5 2,0 HDi aut.

  • 0-100 KM/T, SEK.: 10,5
  • 60-100 KM/T, 3. GIR: 5,6
  • 60-100 KM/T, 4. GIR: 6,7
  • 60-100 KM/T, KICKDOWN: 6,1
  • 80-120 KM/T, 4. GIR: 7,9
  • 80-120 KM/T, 5. GIR: 9,8
  • 80-120 KM/T, KICKDOWN: 7,9
  • STØY TOMGANG, dBA: 44,1
  • STØY 50 KM/T, dBA: 63,8
  • STØY 80 KM/T, dBA: 67,0
  • STØY 100 KM/T, dBA: 69,9
  • TESTFORBRUK, L/MIL: 0,57

Kombinasjonen av buet taklinje og glasstaket stjeler takhøyde i baksetet. Koppholderne i dørene er for små til at et brusbeger står støtt. Enkelte knapper har sær plassering, som vindusheisbryterne som står mellom setene, og ikke i dørsiden som normalt er.

Videre har iveren etter coupéformer gitt en veldig smal bakluke, og det er ting som begrenser sikten i alle retninger. Dårligst liker vi at så vel de delte A-stolpene som et lavt plassert bakspeil står litt for mye i veien.

Komfort: 3

Så rart. Citroën er kjent for fjæringskomforten sin. Ved siden av diverse spesielle karosseridesign er det understellets evne til å takle ujevnheter som har definert merket.

Det gjelder åpenbart ikke for Citroën DS5. Slagene mot 18-tommerne (som er standardstørrelse for en Style-utstyrt bil) over asfaltens mange tverre kanter og ujevnheter merkes på en måte som er sjelden i dag, selv i langt billigere biler. Opplevelsen blir forsterket av at du hører slagene godt i tillegg.

Det kjennes som om understellet ikke liker de store hjulene, og det blir du stadig minnet om. Bra er komforten bare der asfalten er som aller best.

Som nevnt er derimot kombinasjonen av motor og gir svært komfortabel, uten at det holder til å rette opp inntrykket.

Sikkerhet: 5

Citroën DS5 er kollisjonstestet av sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP. Den kom seg gjennom testene deres med fem av fem stjerner som hovedkarakter, noe som er regelen for nye biler, ikke unntaket.

Også når en ser på testresultatene i detalj, er DS5 en moderne, sikker bil. En anmerkning får den for svak beskyttelse av overkroppen for forsetepassasjerer ved kollisjon med stolpe.

Pris/utstyr: 3

Citroën DS5 med 2,0-liters dieselmotor og 163 hk starter på like under 400.000 kroner med manuelt gir, mens automatgir koster 30.000 kroner ekstra. Testbilen med ekstrautstyr koster 479.700 kroner.

Prisen er i samme område som en rekke andre familiebiler med såpass stor motor. Det er heller ikke noe å si på utstyrsprisene, som til dels kan kalles rimelige.

Likevel føler vi ikke at DS5 er mye bil for pengene. Den er ikke praktisk nok sammenlignet med familiestasjonsvognene (Passat, Mondeo og co), som den også er betydelig mindre enn. Den er heller ikke tilstrekkelig premium sammenlignet med statusbiler i omtrent samme prisområde.

Uten å ha prøvd rimeligere motorversjoner av DS5, tror vi at prisen vil være riktigere med en mer moderat motor. Egenskaper og pris vil trolig stå mer i stil.

PENT SKINN: i testbilen sørger en skinnpakke til 13.000 kroner til å heve kvalitetsinntrykket. FOTO: Petter Handeland
PENT SKINN: i testbilen sørger en skinnpakke til 13.000 kroner til å heve kvalitetsinntrykket. FOTO: Petter Handeland

Forbruk: 5

Et oppgitt forbruk på 0,61 l/mil er ikke spesielt imponerende i dag. Desto mer gledelig er det at Citroën DS5 2,0 HDi automat er nok et eksempel på at sterk motor ikke trenger å bety høyt forbruk ute i den virkelige verden.

I vår faste forbruksrunde på 20 mil greier nemlig bilen seg med 0,57 l/mil. Årsaken kan du formelig føle mens du kjører: Motoren drar bilen lett på lavt turtall, hele tida.

Flere eksempler på at sterk motor kan gi lavt forbruk, finner du her.

Konklusjon: 3

Totalkarakteren er ikke et matematisk gjennomsnitt for delkarakterene, men et uttrykk for hvordan vi mener at bilen er sammenlignet med konkurrenter på det tidspunktet bilen ble testet.

Delkarakterene spriker for Citroën DS5 2,0 HDi automat. Spesielt det som har med motor og gir å gjøre, er på et høyt nivå.

De mange blikkene den får tyder på at den også har utseendet med seg.

Vi synes likevel at DS5 i denne motorversjonen er for dyr i forhold til totalbildet den gir oss. Særlig synes vi at fjæringskomfort og kjøreegenskaper er under det en kan forvente for prisklassen.

At den verken er veldig rommelig eller praktisk, er en del av dealen for en såpass designorientert bil.

Les også:

Alle våre Citroën-tester

Vi har testet nesten 600 biler

RUNDERE: Mange biler i dag har aggressive former i fronten. Citroën DS5 er rundere enn trenden. FOTO: Petter Handeland
RUNDERE: Mange biler i dag har aggressive former i fronten. Citroën DS5 er rundere enn trenden. FOTO: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 26/07 2012, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også