Test: Kia Optima Hybrid, 2015

Ser ut som en million - koster 400.000

Er du på jakt etter en bil med flott design, gode ytelser, god bakseteplass og masse utstyr for pengene, burde du lese denne biltesten.

Sist oppdatert

«Du sitter igjen med en følelse av at Kia Optima er en fin bil på jakt etter en motor som kan matche egenskapene. Og redningen er sannsynligvis på vei, i form av en spennende hybridversjon», skrev vi etter å ha testet Kia Optima med 1,7-liters dieselmotor med 136 hestekrefter og automatgir i fjor høst.

Og nå er den endelig her. Optima Hybrid har en toliters bensinmotor, en elmotor og en sekstrinns automatgirkasse, noe som i hybridsammenheng er litt uvanlig (ofte bruker produsentene trinnløs girkasse for enklere å styre kraftflyten fra de to (enkelte ganger tre) kraftkildene.

Mer om drivlinjen litt senere. Vi starter med kjøreegenskapene. 

Kjøreegenskaper: 4

«Stødig, rolig og behersket» var ord vi brukte for å beskrive kjøreegenskapene da vi testet Optimum sist.

De samme ordene kan brukes for å beskrive hybriden, som i likhet med dieselversjonen ikke gir en utpreget sportslig kjøreopplevelse. Styringen kunne vært mer presis, og vi savner bedre tilbakemeldinger gjennom ratt og pedaler. 

Vekten av batteripakka (ligger over bakakselen) gjør hybriden bedre balansert og mindre understyrt på glatt føre enn dieselen. Litt overraskende er det at hybriden, som har både elmotor og batteripakke i tillegg til forbrenningsmotoren, veier omtrent det samme som Optima med dieselmotor. Hybriden oppleves dermed ikke tyngre og mer sedat slik hybridversjoner av biler som opprinnelig har forbrenningsmotor ofte gjør.

KJØRER FINT: Vi har lite å utsette på kjøreegenskapene i Kia Optima Hybrid, men den er på langt nær like komfortabel som hovedkonkurrent Ford Mondeo Hybrid (skimtes i bakgrunnen).
KJØRER FINT: Vi har lite å utsette på kjøreegenskapene i Kia Optima Hybrid, men den er på langt nær like komfortabel som hovedkonkurrent Ford Mondeo Hybrid (skimtes i bakgrunnen). Foto: Petter Handeland

Motor: 4

Ved å erstatte svinghjulet med elmotor, trenger bensinmotoren verken starter eller dynamo. Elmotoren løser starterens og dynamoens oppgaver selv, og drar i gang bensinmotoren etter at denne har vært stoppet ved ren eldrift eller i forbindelse med full stopp i lyskryss eller lignende.

Testdata: Kia Optima Hybrid

  • 0-100 km/t, sek.: 9,5
  • 60-100 km/t, kickdown: 4,6
  • 80-120 km/t, kickdown: 5,7
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,3
  • Støy 80 km/t, dBA: 66,0
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,5
  • Testforbruk, l/mil: 0,60
  • Misvisning 50 km/t: 47
  • Misvisning 80 km/t: 77
  • Misvisning 100 km/t: 96

Elmotoren yter 47 hestekrefter, mens toliters- bensinmotoren yter 150 hestekrefter. Tallene kan ikke legges sammen, men den totale motoreffekten er oppgitt til 177 hestekrefter og kraftfulle 319 Newtonmeter.

Ettersom elmotoren nærmest er en forlengelse av veivakselen, er automatgirkassens funksjon den samme som hvilken som helst annen automatgirkasse. 

Et slikt system høres kanskje teknisk og innviklet ut, men er det ikke. Systemet krever ingenting av deg som sjåfør. Sett girspaken i «drive» og kjør, akkurat som hvilken som helst annen bil med automatgir.

Ytelser: 6

Kia Optima Hybrid går som en kule. Vi går rett fra test av argeste konkurrent, Ford Mondeo Hybrid, over til Optima, og vi kjenner umiddelbart stor forskjell i akselerasjon.

Kia oppgir 0–100 km/t-tiden til 9,4 sekunder og toppfarten til 190 km/t. I våre akselerasjonsmålinger, de typiske forbikjøringsintervallene 60–100 og 80–120 km/t, imponerer Optima stort.

Mens Mondeo Hybrid klokket inn på 5,7 og 7,7 sekunder, feier Optima i mål 4,6 og 5,7 sekunder. Det er raskere enn Mondeo og Passat med 150-hesters dieselmotorer og på nivå med kontinentkryssere som Lexus GS 300h og BMW 525d.

Optima Hybrid er faktisk nesten like kjapp som Volkswagen Jetta Hybrid, som var raskere enn forrige generasjon Golf GTD i mellomakselerasjonsmålinger.

FINE BILER: Både Kia Optima og Ford Mondeo ser bra ut og har mange gode kvaliteter. Vi tror likevel salget blir så som så, for hybridene finnes kun som sedan foreløpig.
FINE BILER: Både Kia Optima og Ford Mondeo ser bra ut og har mange gode kvaliteter. Vi tror likevel salget blir så som så, for hybridene finnes kun som sedan foreløpig. Foto: Petter Handeland

Eksteriør: 6

Det er sjelden store sedaner av asiatisk opprinnelse gjør at forbipasserende gjerne snur på hodet, tar en runde rundt bilen, eller starter en lokal spørretime for å få vite hva i alle dager dette er.

Tekniske data: Kia Optima Hybrid

  • Motor, cm3: 1999
  • Effekt, hk ved o/min: 177/5500
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 319/1000
  • Egenvekt, kg: 1587
  • Tilhengervekt, kg:
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 485/183/146
  • Bagasjerom, liter: 381
  • Standard dekkdimensjon: 215/55R17
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,51
  • CO2-utslipp, g/km: 119
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,4
  • Toppfart, km/t: 190
  • Pris fra, kr: 404 900
  • Pris testbil, kr: 410 800

«It looks like a million dollar», sier amerikanerne og det passer utmerket på Kia Optima. De færreste tror deg når du forteller at prisen ligger rundt 400 000 og at innstegsversjonen koster rett under 300 000,- (dieselmotor).

Det må vel kalles en designsuksess.

Interiør: 3

Kupeen i Optima og Optima Hybrid er identiske. Plassmessig blir forventningene fra de store ytre dimensjonene innfridd. Det er god bredde, mens benplassen i baksetet er formidabel. Her kan storvokste sitte foran og bak uten problemer, og selv voluminøse barneseter skulle gli greit på plass. Panoramasoltaket (standard på Exclusive) stjeler litt takhøyde, men det er fortsatt nok for personer på rundt 185 cm.

Finishmessig har Kia tatt syvmilsskritt de siste årene, og Optima er ikke noe unntak. Materialkvaliteten holder mål sammenlignet med typiske konkurrenter. Dessuten er betjeningen moderne med en relativt lettbetjent 4,3-tommers skjerm høyt i midtkonsollen.

Dessverre har Kia gjort som Ford og plassert batteripakka slik at den stjeler verdifull plass i bagasjerommet. Når andre bilprodusenter gjemmer batteripakkene i gulvet, gjerne i elbiler med langt større batteripakke, hvorfor gjør ikke Kia det samme? Løsningen virker lite gjennomtenkt og får Optima Hybrid til å framstå uferdig.

Bagasjeromsvolumet i Optima Hybrid er kun 383 liter, mot 505 i Optima med diesel.

PÅ HØYDE: Kia har de siste årene tatt sjumilssteg både på eksteriør- og interiørdesign, og ikke minst på brukervennlighet og opplevd kvalitet. Førermiljøet i koreanske Kia Optima står ikke tilbake for konkurrenter fra Japan og Tyskland.
PÅ HØYDE: Kia har de siste årene tatt sjumilssteg både på eksteriør- og interiørdesign, og ikke minst på brukervennlighet og opplevd kvalitet. Førermiljøet i koreanske Kia Optima står ikke tilbake for konkurrenter fra Japan og Tyskland. Foto: Petter Handeland

Komfort: 3

Velger du hybrid slipper du det vi kalte «den spisse diesellyden» i vår test av Optima med dieselmotor, men du slipper ikke hjulstøyen vi også ga kritikk for.

Så mye hjulstøy er det, at man sliter med å føre en samtale med baksetepassasjerer i motorveifart. Vi måler over 69 desibel i 100 km/t, noe som er høyt for en bil med vinterdekk i normal dimensjon. Enkelte ganger er også det opplevde støynivået høyere enn det desibelmåleren viser. Slik er det også i Optima Hybrid.

Vi merker stor forskjell på fjæringskomfort når vi går fra Mondeo Hybrid til Optima Hybrid. Mondeo, som vi ga toppscore for komfort, har et langt smidigere fjæringsoppsett enn Optima, der vi også hører en del lyder fra hjulopphenget på dårlig vei.

Seter og sittestilling holder et godt gjennomsnitt for klassen.

Sikkerhet: 4

Selv om Kia Optima ikke er testet av EuroNCAP, har søstermodellen Hyundai i40 vært gjennom kollisjonstestene med akseptabelt resultat. I 2011 fikk den fem av fem stjerner, 92 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for barn og 43 % for fotgjengere.

Bilen har normalt aktivt og passivt sikkerhetsutstyr for denne klassen. I Exclusive-versjonen med filskiftvarsler og blindsonevarsler som også varsler for kryssende trafikk bak bilen når du eksempelvis skal rygge ut fra en uoversiktlig plass.

Mer avanserte assistentsystemer som adaptiv cruisekontroll eller automatisk nødbrems har Optima ikke.

GOD PLASS: Bakseteplassen i Optima er meget god, og spesielt benplassen. Her får lange folk plass til beina, selv bak lange folk i framsetene.
GOD PLASS: Bakseteplassen i Optima er meget god, og spesielt benplassen. Her får lange folk plass til beina, selv bak lange folk i framsetene. Foto: Petter Handeland

Pris/utstyr: 5

Kia Optima Hybrid er ikke en bil du skreddersyr etter egne ønsker og preferanser. Her er det full pakke som gjelder – Exclusive Plus, som pakken heter i Optima med dieselmotor.

Pakken er, foruten adaptiv cruisekontroll og automatisk nødbrems, komplett og har nær sagt alt du ønsker deg av utstyr i en moderne familiebil i dag.

Prisen for hybriden på 404 900 kroner – 20 000 kroner billigere enn med diesel og automatgir – er i våre øyne en god pris for en mellomklassesedan med så høyt utstyrsnivå og så gode ytelser. Testbilens metallic lakk er ekstrautstyr og koster 5900 kroner.

Kia har gode garantiordninger, med 7 år/150 000 km på hele bilen, 3 år/150 000 km med veihjelp, 5 år på lakk og 12 års rustgaranti.

Tradisjonelt sett lider sedaner av et større verditap enn stasjonsvogner, og vi tror ikke Optima Hybrid er et unntak i et land der folk elsker stasjonsvogner og SUV-er. 

DÅRLIG LØSNING: Bagasjerommet i Kia Optima er rommelig og lett og utnytte, men i hybriden stjeler batteriet verdifull plass. Hybriden har kun 383 liters bagasjeromsvolum, mot 505 i Optima med vanlig forbrenningsmotor.
DÅRLIG LØSNING: Bagasjerommet i Kia Optima er rommelig og lett og utnytte, men i hybriden stjeler batteriet verdifull plass. Hybriden har kun 383 liters bagasjeromsvolum, mot 505 i Optima med vanlig forbrenningsmotor. Foto: Petter Handeland

Forbruk: 5

Ifølge EU-normen skal Kia Optima Hybrid ha et blandet forbruk på 0,51 l/mil og slippe ut 119 gram CO2 per kilometer.

I vår faste forbrukstest bruker den mer enn som så. Her går den på 0,60 l/mil, noe som litt mer enn hovedkonkurrent Mondeo Hybrid (0,55 l/mil). 

Ser vi til konkurrenter med dieselmotorer, biler som VW Passat, Ford Mondeo, Hyundai i40 og Toyota Avensis, som alle har ligget mellom 0,52 og 0,58 l/mil, er 0,60 l/mil et godt resultat, for Optima har langt bedre ytelser enn nevnte konkurrenter.

I forhold til andre hybrider klarer Optima seg helt greit: I samme forbrukstest gikk Volvo V60 Hybrid og Audi A3 e-tron begge på en halvliter per mil, mens Outlander PHEV slurpet i seg solide 0,69 l/mil (ladbare hybrider alle tre).

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Kia Optima Hybrid har mange gode egenskaper og er uten tvil mer attraktiv enn dieselversjonen. Mange vil nok la seg friste av flott eksteriørdesign, gode ytelser, en meget god garantiordning, høyt utstyrsnivå og en god pris, men dessverre tror vi mange potensielle kjøpere faller av lasset i mangel på bagasjeromsplass.

Vi skulle gjerne sett at Optima også var bedre støyisolert og hadde bedre fjæringskomfort. Den koster tross alt over 400 000 kroner. 

Denne saken ble første gang publisert 13/04 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også