Prøvekjørt: Mercedes-Benz AMG S63 4Matic Cabriolet, 2016

Dette er Mercedes' mest jålete bil

Den gjør 0-100 km/t på 3,9 sekunder og har all tenkelig luksus. Turen over Hardangervidda med Mercedes AMG S63 4Matic Cabriolet kunne ikke vært bedre.

Sist oppdatert

Se for deg at du fikk fri tilgang til delelageret til Mercedes-Benz og AMG, der du kun plukket fra øverste hylle og fikk Mercedes’ beste mekanikere til å sette delene sammen til en bil. Hvordan ville den sett ut, og hvilke kvaliteter ville den hatt?

Sjansen er stor for at bilen hadde blitt ganske lik AMG S63 4Matic. Det finnes nemlig ikke en bil i Mercedes’ sortiment som byr på en heftigere totalpakke bestående av luksus, sportslighet, ytelser og jåleri.

Ingen over. Ingen ved siden.

Ja, vi elsker!

På en etappe i Mercedes’ årlige karavane, der den norske importøren tar med seg noe av det beste produsenten har å tilby, fikk vi sjansen til å slippe til bak rattet i den heftige bilen. For en dag!

Turen gikk over Haukelifjell i strålende sol, med hvite vidder og solide brøytekanter, men likevel T-skjorte-temperatur. Finnes det noe vakrere?

Selv er jeg ikke kabrioletenes største tilhenger. Støy, vekslende temperatur, stiv nakke og eksosstank taler imot. Det samme gjør økt vekt og dårligere vridningsstivhet, som gjerne legger en demper på kjøreopplevelsen.

I dag går det mye bedre. Været spiller selvfølgelig en stor rolle. Nesten like stor rolle som bilen. En gassglad, ung herremann kan ikke annet enn å smile når han titter på spesifikasjonene – 585 hestekrefter og – hold deg fast – 900 Newtonmeter!

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

HELT TOPP: Fantastisk bil, fantastisk vær og et fantastisk sted. AMG S63 4Matic Cabriolet over Haukelifjell kan definitivt anbefales.
HELT TOPP: Fantastisk bil, fantastisk vær og et fantastisk sted. AMG S63 4Matic Cabriolet over Haukelifjell kan definitivt anbefales. Foto: Petter Handeland

Jeg sitter i et episenter

Tordenbraket som kommer ut gjennom eksosutblåsene i det jeg fyrer opp er på typisk AMG-vis alt annet enn jålete. Bilen ser kanskje jålete ut, og da er det ekstra gøy at AMG tar den helt ut med ufiltrert bulder og brak.

Firehjulsdrift sørger for å plante tordenkreftene i bakken. Og fy, som det går! Det er som bilen står stille og hjulene får jordkloden til spinne.

Mercedes oppgir 0-100 km/t på 3,9 sekunder, og vi tviler ikke et sekund på at bilen holder hva de lover. Det går noe inn i det ville h......! Måten den 2,2 tonn tunge bilen skyter ut av startblokka er helt utrolig. Nesten like utrolig som draget oppover i fart.

Det er nemlig noe av det mest voldsomme jeg har kjent. Motoren er helt utømmelig for krefter. Ved pådrag trykkes du hardt tilbake i setet, uansett fart og turtall, og det bare øker på på vei opp gjennom turtallsregisteret.

Og så er det den lyden da! Den er som spilt inn i et episenter. Det buldrer og bråker, raper og gulper, snerrer, bobler og brøler.

Jeg trenger vel ikke si at lappen henger i en tynn tråd?

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

UTROLIGE YTELSER: Aldri før har jeg kjørt en bil så utømmelig for krefter. Lyden i twinturbo-V8eren er akkurat så bøllete som en AMG skal være.
UTROLIGE YTELSER: Aldri før har jeg kjørt en bil så utømmelig for krefter. Lyden i twinturbo-V8eren er akkurat så bøllete som en AMG skal være. Foto: Petter Handeland

Lettkjørt, komfortabel og svindyr!

Likevel er den så lettkjørt at farmor kunne tatt den til butikken. Verdens kuleste farmor, vel å merke. Sett den i drive og cruise avgårde på en svevede sky.

LUFTSKJERF: Varmluftsventilene i nakkestøtten forhindrer stiv nakke, mens spoileren øverst på vindskjermen demper vindsuset. Komfortnivået er høyt.
LUFTSKJERF: Varmluftsventilene i nakkestøtten forhindrer stiv nakke, mens spoileren øverst på vindskjermen demper vindsuset. Komfortnivået er høyt. Foto: Petter Handeland

Luftfjæringen er nemlig fenomenal. Den spenner bredt, og kun et knappetrykk skal til for å gå fra duvende komfort til et strammere oppsett for mer sportslige egenskaper.

AMG S63 4Matic er – som forventet – ikke den best egnede bilen for å klokke rundetider på bane. Til det er den for tung. Altfor tung. Den veier nesten 2,2 tonn!

Det betyr ikke at den ikke kjører bra. Grepet i de 255/285 millimeter brede dekkene er godt, og fjæringen gjør en god jobb med å holde hjulene på bakken. Samtidig sørger de enorme bremsene for fenomenal stoppkraft. En god dose fartsblindhet får du med på kjøpet.

Når vi snakker om kjøp. At AMG S63 4Matic er et godt kjøp er ord vi ikke vil ta i vår munn. Bilen er rå, og vi skjønner at den er kostbar, men det er nesten så jeg gisper etter luft når jeg ser prislappen på 2 779 900 kroner.

At over 300 000 kroner av prisen er ekstrautstyr gjør ikke saken bedre. 

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

PASSE JÅLETE: Sittekomforten i de lyse skinnsetene er upåklagelig. Det samme er lyden i High End-stereoanlegget fra Burmester.
PASSE JÅLETE: Sittekomforten i de lyse skinnsetene er upåklagelig. Det samme er lyden i High End-stereoanlegget fra Burmester. Foto: Petter Handeland

Varmluftsskjerf og luft-cap

Ok, den er kanskje svindyr. Men hva får du egentlig utover et jålete indre og ytre, enorm motor og helt spinnville ytelser? Jo, en hel del.

HEL-DIGITALT: I likhet med vanlige S-klasse er førermiljøet heldigitalt. De to store skjermene i dashbordet forsyner deg med all tenkelig info.
HEL-DIGITALT: I likhet med vanlige S-klasse er førermiljøet heldigitalt. De to store skjermene i dashbordet forsyner deg med all tenkelig info. Foto: Petter Handeland

AMG S63 har alt utstyr du får i Mercedes’ flaggskip (om vi ser bort fra Maybach), vanlige S-klasse. I tillegg har den noe som hever komfortnivået og løfter kjøreopplevelsen ytterligere. Noe som gjør kabriolet-opplevelsen fullkommen.

For å bote på temperatursvingninger og stive nakker har testbilen varme i både for- og bakseter, samt det Mercedes kaller aircap og airscarf.

Aircap er en spoiler montert på toppen av vindskjermen som sender vinden over kupeen. Systemet reduserer vindsus og turbulens, og sikrer at frisyren ivaretas.

Airscarf er redningen for folk med stive nakker. Varm luft sendes ut gjennom ventiler integrert i nakkestøtten og sørger for at du kan kjøre timevis uten ubehag.

Kombinasjonen av disse tre hjelpemidlene gjør at du kan oppleve kabrioletens glede også på dager da solen ikke står høyt på himmelen.

Vi bikker over fjellet mot vest og sklir ned mot Odda innerst i Hardangerfjorden. Her får vi virkelig kjenne naturen på kroppen. Uten tak kommer naturen inn. Solen steker i pannen, fuglene kvitrer og fossefallene bruser. Lukten av frukttrær i full blomst, nydelig!

Og bulder og brak eksosanlegget, selvfølgelig. Uten tak er den vanvittige motorlyden aldri langt unna.

Ei heller gasspådragene...

Denne saken ble første gang publisert 10/12 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også