Test: Mazda CX-5 2,5 AWD Optimum, 2015

Innfrir på alle viktige punkter

Endringene er akkurat det den trengte for å holde seg i toppen av klassen for familie-SUV-er.

Sist oppdatert

I mai kom Mazda CX-5 med en omfattende facelift. Bilen skiller seg ikke så mye fra forgjengeren, men har ny grill og nye detaljer i front og hekk. Heldigvis er det skjedd mer på andre områder:

De to øverste utstyrsnivåene (Vision og Optimum) har nå LED-hovedlys. På Optimum-versjonen er det også adaptivt fjernlys.

Totalt sett er den topputstyrte Optimum-versjonen rosinen i CX-5-pølsa. Andre fine ting du finner i Optimum-modellen er autobrems ved rygging, filskiftassistent, blindsonevarsling, skinnseter, Bose lydsystem og adaptiv cruisekontroll.

Hvis du ikke er så opptatt av aktivt sikkerhetsutstyr, eller komfortutstyr, gjør Vision jobben, mens Core-utgaven blir vel enkel etter vår smak.

Mazda har også oppgradert CX-5 innvendig. Ny 7-tommers berøringsskjerm og MZD Connect gjør mye for å rydde opp. Ny utforming av klimaanlegg ser mer elegant ut, og en elektronisk parkeringsbrems sørger for mer plass til alt fra kopper til mobiltelefoner i midtkonsollen.

Det har skjedd en viktig endring i motorutvalget. Riktignok er dieselmotorene på 150 eller 175 hk de samme som før. 2,0-liters bensinmotor har fått besøk av en firesylindret 2,5-liter med 192 hk, og det er den versjonen vi kjører på test.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SMÅ ENDRINGER: Fra siden skal det godt gjøres å skille Mazda CX-5 før og etter facelift.
SMÅ ENDRINGER: Fra siden skal det godt gjøres å skille Mazda CX-5 før og etter facelift. Foto: Petter Handeland

Kjøreegenskaper: 6

Det er liten grunn til å endre på noe som fungerer bra. Og blant de typiske familie-SUV-ene er Mazda CX-5 den som kjører best, både sommer og vinter.

Tekniske data

Mazda CX-5

  • Motor, cm³: 2488
  • Effekt, hk ved o/min: 192/5700
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 256/4000
  • Egenvekt, kg: 1515
  • Tilhengervekt, kg: 1800/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 454/184/167
  • Bagasjerom, liter: 503–1620
  • Standard dekkdimensjon: 225/55-19V
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,72
  • CO₂-utslipp, g/km: 165
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,0
  • Toppfart, km/t: 194
  • Pris, kr: 464 400

Firehjulsdriftsystemet i CX-5 er av den typen som kobler seg inn «ved behov». Når elektronikken registrerer hastighetsforskjell mellom for- og bakhjul, kan inntil 50 % av motorkraften sendes til bakhjulene.

I våre kjøretester på bane (unnamanøver og slalåm) oppfører bilen seg eksemplarisk. Ute på veien kjennes den stabil og svarer med en lett understyring som varsler om det begynner å gå fort. På løst underlag kan du med gassbruk og et napp i rattet, lokke hekken ut i en liten sladd.

Motor: 5

De to dieselmotorene på 150 og 175 hk har vært bestselgere på Mazda CX-5. De gir god ytelse, men er sånn midt på treet når det gjelder støy og gange.

Derfor er det nye bensinalternativet med en velkjent 2,5-liters bensinmotor på 192 hk og 256 Nm et interessant tillegg.

Selv om det ikke er noen turbo her, kler motoren CX-5 svært godt. Den er såpass kraftig at savnet av dieselens dreiemoment først blir merkbart med mye last eller henger.

I hastigheter opp til 60–70 km/t virker bilen mer harmonisk, siden det i motsetning til dieselutgavene ikke er særlig motorstøy. Dessuten virker det sekstrinns automatgiret smidig og sjalter tilsynelatende mykere i kombinasjon med bensinmotor. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

KLATRER: Noen terrengbil er Mazda CX-5 AWD 2,5 ikke, men den tar seg godt frem på røffe veier.
KLATRER: Noen terrengbil er Mazda CX-5 AWD 2,5 ikke, men den tar seg godt frem på røffe veier. Foto: Petter Handeland

Ytelser: 5

Våre akselerasjonstester viser at CX-5 er merkbart kjappere med 192 bensinhester enn med 175 dieselhester. Forbikjøringsakselerasjon fra 60–100 km/t tar 4,8 og 5,3 sekunder. I intervallet 80–120 km/t er tallene 6,1 og 7,0 sekunder.

Testdata

Mazda CX-5

  • 0–100 km/t, sek: 8,9
  • 60–100 km/t, 3. gir: 5,8
  • 60–100 km/t, 4. gir: 9,8
  • 60–100 km/t, kickdown: 4,8
  • 80–120 km/t, 3. gir: 6,3
  • 80–120 km/t, 4. gir: 10,1
  • 80–120 km/t, kickdown: 6,1
  • Støy tomgang, dBA: 38,8
  • Støy 50 km/t, dBA: 62,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 67,2
  • Støy 100 km/t, dBA: 69,9
  • Testforbruk, l/mil: 0,7

Bilen kjennes spurtsterk og livlig når du bruker gassen. Og til vanlig kjøring er motorkarakteren slik at du har krefter nok, uten at automatkassen må gire ned og gjør kjøreopplevelsen masete.

Eksteriør: 5

Det er kun gjort små retusjer på et allerede fint utseende, der ny grill og de nye LED-hovedlysene er mest fremtredende. Felgdesignet er endret og baklysene har også fått LED-teknikk.

CX-5 harmonerer godt til de andre modellene i Mazdas nye designfilosofi, for eksempel den mindre crossovermodellen Mazda CX-3 og den nye utgaven av roadsteren Mazda MX-5.

Det er bare å gratulere Mazda med vel gjennomført familiedesign, der CX-5 glir inn nettopp der den skal: Som den stødige og fornuftige familie-SUV-en.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SYNES BEST HER: Innvendig er endringene mer merkbare enn utvendig. Opprydningen i midtkonsollen er vellykket.
SYNES BEST HER: Innvendig er endringene mer merkbare enn utvendig. Opprydningen i midtkonsollen er vellykket. Foto: Terje Bjørnsen

Interiør: 5

De vitale målene har ikke endret seg i den oppgraderte Mazda CX-5. Det betyr at den fortsatt hører med til de rommeligste og mest praktiske familie-SUV-ene på markedet.

Vi har sansen for det ryddige, men litt kjedelige sort-hvitt instrumentbordet. Nå er det ikke noen farge- og designeksplosjon i den nye utgaven, men likevel en del merkbare forbedringer:

Den 7-tommers berøringsskjermen er bedre integrert i midtkonsollen og enklere å betjene enn tidligere.

Klimaanlegget er mer elegant i utformingen og en elektrisk parkeringsbrems gir plass til doble koppholdere og en oppbevaringsboks.

Sammen med en smule mer pynt i interiøret, gir det Mazda CX-5 et høyst fortjent løft også innvendig.

Komfort: 5

Mazda CX-5 er fast i fisken, men fjæringen er ettergivende nok til at du slipper for mange harde støt og slag. Det er mest merkbart i lav hastighet og på skarpe asfaltskjøter.

Vi stusser som vanlig en smule over at 19-tommers felger er standard på Optimum-modellen. Riktignok er ikke 225/55-19 noen ekstrem dekkdimensjon, men bidrar heller ikke lavt støynivå eller smidig fjæring.

Det merker du spesielt godt på typisk norsk, grov asfalt. Fra et veldig snilt lydnivå fra tomgang opp mot 50 km/t, overtar romlestøyen fra dekkene lydbildet. 70 dBA i 100 km/t er ikke en bil til over 450 000 kroner verdig.  

En god sittestilling og et fint førersete redder likevel inntrykket. Dekkstøy til tross, Mazda CX-5 har en god totalkomfort.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

LED: På utstyrsversjonene Vision og Optimum er LED hovedlys standard. Det er en fordel ved mørkekjøring.
LED: På utstyrsversjonene Vision og Optimum er LED hovedlys standard. Det er en fordel ved mørkekjøring. Foto: Terje Bjørnsen

Sikkerhet: 6

Mazda CX-5 ble testet av EuroNCAP i 2012, og oppnådde svært gode resultater.

Den fikk fem av fem stjerner, 94 % score for beskyttelse av voksne, 87 % for beskyttelse av barn og 64 % for fotgjengerbeskyttelse.

Aller mest imponerte Mazda CX-5 i den tøffe sidekollisjon mot stolpe, der den fikk toppkarakter for beskyttelse av alle kroppsdeler.

Det er ikke ofte vi deler ut en sekser i sikkerhetskategorien. De gode EuroNCAP-resultatene sammen med den gode sikkerhetspakken i Optimumversjonen gjør at CX-5 fortjener det.

Adaptive LED-hovedlys er et viktig bidrag til sikker mørkekjøring:

Et kamera registrer hvor andre kjøretøy befinner seg og dimmer ned lyset i områder med fare for blending, mens du har fullt lys i øvrige områder. Både lysutbyttet av LED-lys og denne nedblendingsteknologien har vi erfart gir store fordeler ved mørkekjøring.

Den adaptive cruisekontrollen er en av de beste vi har prøvd; den kjører mykt og smidig, nesten som årvåken og erfaren sjåfør.

Legg til autobrems ved rygging, autobrems som varsler og bremser opp mot 145 km/t, filskiftassistent og blindsonevarsling. Da er sikkerhetspakken temmelig komplett. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MYE UTSTYR: De fine skinnsetene er standard i Optimum-versjonen. Her nyter du også godt av mye annet luksus- og sikkerhetsutstyr.
MYE UTSTYR: De fine skinnsetene er standard i Optimum-versjonen. Her nyter du også godt av mye annet luksus- og sikkerhetsutstyr. Foto: Terje Bjørnsen

Pris/utstyr: 6

Blandingen av gode egenskaper, mye luksus- og sikkerhetsutstyr til konkurransedyktig pris gjør Mazda CX-5 i Optimum-versjon til den mest attraktive familie-SUV-en på markedet.

Så langt virker kvaliteten bra og prisnivået på bruktbilene holder seg godt. Dermed er Mazda CX-5 en av de få bilene på markedet der fornuft og følelser går hånd i hånd.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal Mazda CX-5 med 192 hk bensinmotor bruke 0,72 l/mil ved blandet kjøring og slippe ut 165 gram CO₂ per kilometer.

I vår faste forbrukstest er det tall som holder vann: 0,70 l/mil er et overraskende bra tall sett ut fra 4WD, automatgir og at vi snakker om en ganske kraftig bensinmotor.

Da vi kjørte dieselversjonen med 175 hk, brukte den 0,67 l/mil. Ved småkjøring vil bensinutgaven bruke mer, men vi får ikke de største utslettene av forbruksforskjellene på de to kraftigste motoralternativene i Mazda CX-5.

Konklusjon: 6

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Endringene er akkurat det Mazda CX-5 trengte for å holde seg i toppen av klassen for familie-SUV-er. Et nytt, godt motoralternativ, viktige tekniske- og utstyrsmessige oppgraderinger, og noen smarte justeringer på interiørsiden.

AUTOPILOT: Med knappene på rattet styrer du en av de beste adaptive cruisekontrollene i denne bilklassen.
AUTOPILOT: Med knappene på rattet styrer du en av de beste adaptive cruisekontrollene i denne bilklassen. Foto: Terje Bjørnsen

Denne saken ble første gang publisert 16/07 2015, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også