Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD, 2014

Sikkert SUV-kjøp

Nå får trygghetssøkende SUV-kunder Kia Sportage i ny og forbedret versjon. Her får du topp garanti og gode resultater i kollisjonstester.

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD 2014
Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD 2014 Foto: Terje Bjørnsen
Sist oppdatert

Gode produkter, blandet med en bra pris/utstyrspolitikk og markedets beste garantiordninger har gitt Kia et markert løft i Norge. Et merke mange syntes var litt "rart" for noen år siden, har utviklet seg til et godt familiebil-alternativ.

Sportage har stått for brorparten av både salget og imagehevingen for Kia de siste årene. Da bilen kom på markedet høsten 2010 var den en av de beste familie-SUV-ene på markedet, en posisjon som stadig er blitt utfordret. Ikke minst har Mazda CX-5 satt standarden for hva en god SUV i prisspennet fra 300-400 000 kroner skal være.

Dermed er Kia Sportage moden for en midtlivsoppgradering: En lett utvendig frisering, samt detalj- og utstyrsforbedringer innvendig. I støyreduksjonens navn er det brukt mer gummiforinger mellom drivverk og karosseri, vinduer med bedre lyddemping og en symmetrisk drivaksel skal gi mindre resonansstøy.

De rimeligste Kia Sportage-variantene har forhjulsdrift og koster fra 272 000 (1,6 bensin) og 297 400 kroner (1,7 diesel). Vil du ha Kia Sportage i kombinasjon med 4WD, er det 2,0-liters diesel på 136 hk som gjelder. Da starter prisen på 356 900 kroner.

Vår testbil er den topputstyrte Exclusivemodellen i kombinasjon med 4WD. Med manuelt gir koster den 406 900 kroner, skal du ha automatgir er det uforholdsmessig dyrt med et prispåslag på snaut 50 000 kroner.

Kjøreegenskaper: 4

Ryddig, trygt og litt uspennende. Der har du veiegenskapene til Kia Sportage i et nøtteskall. Dermed når ikke Sportage helt opp til Mazda CX-5 sin presise og småfriske følelse.

Samtidig vil mange potensielle kunder sette pris på den utpregete lettkjørte følelsen. Kia Sportage er enkel å kjøre i daglig bruk, samtidig som den sier tidlig ifra om det går i kjappeste laget.

Stabilitetskontrollen fungerer fint og sørger for en sikker kjørefølelse på glatt underlag.

TYDELIG: Fin grafikk og farger gjør instrumenteringen attraktiv i Kia Sportage.
TYDELIG: Fin grafikk og farger gjør instrumenteringen attraktiv i Kia Sportage. Foto: Terje Bjørnsen

Motor: 3

Testdata

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD

  • 60-100 km/t, 3. gir: 6,3
  • 60-100 km/t, 4. gir: 7,1
  • 60-100 km/t, 5. gir: 10,5
  • 60-100 km/t, 6. gir: 14,3
  • 80-120 km/t, 4. gir: 8,8
  • Støy tomgang, dBA: 43,3
  • Støy 50 km/t, dBA: 63,6
  • Støy 80 km/t, dBA: 68,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 70,6
  • Testforbruk, l/mil: 0,59

Her finner du den samme, velprøvde toliters dieselmotoren i Kia Sportage som i 2010. Isolert sett kan du fortsatt være fornøyd med denne maskinen.

Litt motorteknologi har likevel rent i havet siden 2010 og spesielt på støy og gange er det en del som leverer bedre varer. Heller ikke kraftutvikling og respons virker spesielt livlig.

Dermed er motoren en av mange greie toliters-dieseler i denne bilklassen. For Kia Sportage hjelper det at girskiftet er presist og girutvekslingen godt tilpasset norske forhold.

Ytelser: 4

1600 kilo vekt med fører, 136 hk og 320 Nm er nøkkeltall for Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD. Du verken forventer eller får noe ekstraordinært skyv, men bilen plasserer seg omtrent der den skal i forhold til konkurrentene.

60-100 km/t går unna på 6,3 sekunder i 3. gir, mens det tar 10,5 sekunder hvis du lar girspaken stå i 5. gir. Subaru Forester med 150 hk klarer det samme på 5,8 og 10,4 sekunder. Sammenligner du med Toyota RAV4 2,0D-4D med 124 hk, gjør den jobben på 7,2 og 12,9 sekunder.

Dermed følger Kia Sportage lett med i trafikken uten at du visper for mye rundt med girspaken. Og skal du kjøre forbi er fartsressursene tilstrekkelige.

Eksteriør: 4

MODERAT: Designerne har holdt seg i skinnet på faceliften av Kia Sportage. Da får det fine originaldesignet fortsatt spille hovedrollen.
MODERAT: Designerne har holdt seg i skinnet på faceliften av Kia Sportage. Da får det fine originaldesignet fortsatt spille hovedrollen.

Du skal ta frem lupen for å se forskjell på Kia Sportage med og uten facelift. Litt mer moderne detaljer frisker opp utseendet.

Tekniske data

Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD

  • Motor, cm³: 1995
  • Effekt, hk ved o/min: 136/4000
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 320/1800
  • Egenvekt, kg: 1600
  • Tilhengervekt, kg: 2000/750
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 444/186/164
  • Bagasjerom, liter: 564-1353
  • Standard dekkdimensjon: 215/70-16 H
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,57
  • CO2-utslipp, g/km: 149
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek: 11,3
  • Toppfart, km/t: 181
  • Pris fra, kr: 356 900
  • Pris testbil, kr: 406 900

Kia skal ha ros for ikke å ha overpyntet facelift-versjonen, slik at de rene og enkle linjene fortsatt dominerer utseendet. Mange har gått i den fellen tidligere og gitt facelift-versjonen et merkelig preg.

Interiør: 5

Siden Kia Sportage debuterte, har mange av de nye SUV-modellene blitt 10-15 cm lenger enn koreaneren.

Det betyr at Sportage er litt mindre på noen områder enn de rommeligste familie-SUV-ene; målebåndet sladrer blant annet om litt kortere og lavere bagasjerom.

I kupeen merker du ikke like mye til dette. Både i bredden foran og bak, og spesielt i benplass i baksetet, holder Kia Sportage god standard blant SUV-modeller i denne prisklassen.

Best av alt liker vi den fine kvalitetsfølelsen i interiøret. Kia har vært flinke med materialbruk og design i faceliftversjonen. Dermed får du en liten dose premiumfølelse, som sammen med pen instrumentering og fornuftig betjening hever totalinntrykket betraktelig.

Komfort: 4

Du føler deg vel på farten i en Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD. Seter og sittestilling er blant de bedre av SUV-modellene til 350-400 000 kroner.

STORT DISPLAY: Syv tommers skjerm gjør betjeningen enkel.
STORT DISPLAY: Syv tommers skjerm gjør betjeningen enkel. Foto: Terje Bjørnsen

Fjæringen klarer å holde dårlig norsk veistandard på en armlengdes avstand. Vi kjørte Kia Sportage midt i verste vårløsningen, og selv heftig telehiv takler hjulopphenget uten å kny.

I praksis merker vi dessverre ikke så mye til støydempingsjobben Kia har gjort. 70,6 dBA i 100 km/t på vinterdekk er noe over de beste konkurrentene. De varierer fra 69-69,5 dBA.

Sikkerhet: 5

Kia Sportage ble testet av EuroNCAP i 2010 med godt resultat. Bilen fikk fem av fem stjerner totalt, og oppnådde 93 % score for beskyttelse av voksne, 86 % for beskyttelse av barn og 49 % beskyttelse av fotgjengere.

Bilen får skryt for solid struktur, samt at både voksne og barn er godt beskyttet i en frontkollisjon.

Sportage får også god karakter i sidekollisjonstestene, riktignok med marginal beskyttelse av brystregionen i den tøffeste stolpetesten.

Riktignok ser du forgjeves etter de nye aktive sikkerhetssystemene som er blitt vanligere de siste årene. Er det viktig, må du nok vente på neste generasjon av Kia Sportage.

Pris/utstyr: 6

Som nevnt koster vår topputstyrte Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD drøyt 400 000 kroner. Da får du en komplett utstyrt bil, med en utstyrsliste som fort koster sekssifrede beløp om du hadde krysset av i en europeisk premiumbil.

Også de rimeligere versjonene har fornuftige utstyrspakker, og da blir inngangsbilletten langt hyggeligere. Kia Sportage har holdt seg bra i pris som bruktbil, og det er en trend vi tror vil fortsette.

MYE UTSTYR: Kia Sportage er spekket med utstyr i den dyreste varianten, men prisen er fortsatt konkurransedyktig.
MYE UTSTYR: Kia Sportage er spekket med utstyr i den dyreste varianten, men prisen er fortsatt konkurransedyktig. Foto: Terje Bjørnsen

Noe av årsaken finner du i den svært gode garantiordningen: 7 år/150 000 km er et godt økonomisk argument både mens du har bilen, og når den skal selges igjen.

Forbruk: 4

Ifølge EU-normen skal Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD bruke 0,58 l/mil og slippe ut 149 gram CO2 per kilometer ved blandet kjøring.

I vår faste forbrukstest, er den ikke langt unna løftene med et testforbruk på 0,59 l/mil. Da havner den i en stor gruppe av likesinnede familie-SUV-er med toliters dieselmotor og manuell girkasse.

Det laveste testresultatet vi har notert for en tilsvarende bil er 0,53 l/mil for Audi Q3 med dieselmotor på 140 hk.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Vi tipper Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD kommer til å få det litt tøffere i tiden fremover, enn det den har hatt de i sine første år på markedet.

Årsaken er at flere nye SUV-modeller i samme prisklasse er blitt merkbart større og litt mer moderne enn Kia Sportage, selv etter faceliften.

Samtidig holder Kia Sportage fortsatt en god klassestandard på alle viktige områder. Når det gjelder garantiordning og pris/utstyrsforhold er den fortsatt helt i tet.

SUV: Skal du ha Kia Sportage med automat, må du velge toliters diesel. FOTO: Kia
SUV: Skal du ha Kia Sportage med automat, må du velge toliters diesel. FOTO: Kia

Les også:

BMWs grønne superbil er klar for Norge

Barskere bil får du ikke i Norge

Test deg selv: Hva kan du om biler?

Denne saken ble første gang publisert 07/05 2014, og sist oppdatert 24/06 2017.

Les også