Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDi automat, 2015

Ja takk, det går godt unna med den kraftige dieselmotoren

Mye krefter og lavt støynivå gjør den attraktiv.

Sist oppdatert

En bølge av nye mellomklassebiler flommer over landet. De største og viktigste nyhetene er selvsagt helt nye VW Passat og tilsvarende ny Ford Mondeo.

Men også andre bilmerkene vil være med å konkurrere om familiebilkundenes penger. Mazda6 kommer snart i oppgradert utgave, og Peugeot har nylig midtlivsoppgradert sin 508. Dette er en ganske omfattende facelift, og ikke uventet loves mer luksus og raffinement her også.

Vi har kjørt toppversjonen av stasjonsvognsmodellen på test, med toliters dieselmotor på 180 hk og automatgir.

Kjøreegenskaper: 4

Peugeot 508 SW kjører trygt og sikkert på våre vinterglatte testveier. Samtidig merker vi at bilen kjennes litt vagere ut i responsen enn de aller beste. Der det er glatt, savner vi litt bedre tilbakemeldinger. Det blinker ofte i lampa for hjelpeelektronikk før vi kjenner at grepet er i ferd med å forsvinne.

Motor: 5

Peugeot har vært flinke med motorutviklingen de senere årene. De har en av de fineste tresylindrete bensinmotorene i nye Peugeot 308 SW, og tolitersdieselen vi finner her, kan yppe seg mot de aller beste.

Med 180 hk og et dreiemoment på 400 Nm, mangler det ikke på kraft. Dermed får den sekstrinns automatkassen en enkel jobb: Det er stort sett nok krefter på lave turtall, og det blir aldri nedgiringer i tide og utide.

I tillegg går motoren pent, og er en av de minst dieselaktige dieselmotorene i denne bilklassen.

VELLYKKET: Oppgraderingen av førermiljøet har gjort Peugeot 508 SW mer attraktiv.
VELLYKKET: Oppgraderingen av førermiljøet har gjort Peugeot 508 SW mer attraktiv. Foto: Petter Handeland

Ytelser: 5

Ja takk, det går godt unna med den kraftige dieselmotoren. Forbikjøringsakselerasjon fra 60–100 km/t gjøres unna på 5 sekunder blank. Det er et følbart hakk kjappere enn for eksempel Ford Mondeo i 150 hk-versjon.

Tekniske data

Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDi

  • Motor, cm³: 1997
  • Effekt, hk ved o/min: 180/3750
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 400/2000
  • Egenvekt, kg: 1695
  • Tilhengervekt, kg: 1475/545
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 483/148/185
  • Bagasjerom, liter: 560–1865
  • Standard dekkdimensjon: 215/55 R17 V
  • Forbruk, EU-miks l/mil: 0,44
  • CO2-utslipp, g/km: 116
  • 0–100 km/t, fabrikk, sek: 8,6
  • Toppfart, km/t: 220
  • Pris fra, kr: 442 000
  • Pris testbil, kr: 483 400

 

Et lett trykk på gassen holder i de fleste situasjoner, dreiemomentet skyver deg av gårde uten at girkassen må jobbe overtid.

Eksteriør: 3

I fronten er Peugeot 508 SW kraftig fornyet. Den er markert barskere enn før, men når vi ser den sammen med mer moderne familiebiler, tenker vi på 508 SW mer som klassisk elegant enn sportslig eller aggressiv. Hekken virker litt sidrumpa, særlig om du sammenligner med den mer snertne lillebror 308 SW.

Interiør: 4

Inne i 508 SW har Peugeot ryddet. De franske ingeniørene har funnet ut at det for eksempel ikke var nødvendig med mange muligheter til å velge radiokanal, slik forgjengeren hadde.

Nå er det meste lagt til en berøringsfølsom skjerm også her. Gevinsten er dobbel: Det ser ryddigere ut, og i de fleste tilfeller blir betjeningen enklere.

Bruk av skjermen må imidlertid skje med strak arm, bokstavelig talt. Den står vel langt unna.

Bagasjeplassen holder ganske standard familiebilmål, uten at Peugeot 508 SW peker seg ut som spesielt rommelig. I baksetet er det merkbart mindre plass enn i hovedkonkurrentene fra Ford og VW: Peugeot 508 SW er merkbart trangere i både lengde, bredde og høyde. Det kan særlig ha betydning for dem som har behov for å sette inn barneseter.

ENKLERE: Betjeningen i Peugeot 508 SW er grei, men vi skulle gjerne hatt  tydeligere kartgrafikk i navigasjonen.
ENKLERE: Betjeningen i Peugeot 508 SW er grei, men vi skulle gjerne hatt tydeligere kartgrafikk i navigasjonen. Foto: Petter Handeland

Komfort: 4

Peugeot 508 har et førersete og en sittestilling vi i redaksjonen ikke blir helt venner med. Mest fordi vi føler vi sitter oppå og ikke nede i setet.

Testdata

Peugeot 508 SW 2,0 BlueHDi

  • 60–100 km/t, 4. gir: 6,1
  • 60–100 km/t, 5. gir: 10,2
  • 60–100 km/t, kickdown: 5,0
  • 80–120 km/t, 5. gir: 9,1
  • 80–120 km/t, kickdown: 6,5
  • Støy tomgang, dBA: 46,0
  • Støy 50 km/t, dBA: 60,8
  • Støy 80 km/t, dBA: 64,1
  • Støy 100 km/t, dBA: 66,4
  • Testforbruk, l/mil: 0,58

Vi savner dessuten de små oppbevaringsrommene mellom setene til å legge mobil, lommebok og andre små ting.

Vår testbil har det som i våre dager er ballongdekk (17-tommere), men kjennes likevel stumpete på ruglete vinterveier.

På plussiden har Peugeot 508 SW et ganske behagelig støynivå. I lav fart gjør dieselmotoren lite av seg, og med drøyt 66 dBA i 100 km/t (med piggfri vinterdekk) er den ikke av de verste støysynderne i klassen.

Sikkerhet: 5

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har kollisjonstestet Peugeot 508 i 2011. Resultatet er fem av fem stjerner som hovedkarakter. Dette er normalen for nye biler i dag.

Mer spesifikt får 508 90 prosent for voksnes sikkerhet, 87 prosent for barns sikkerhet, 41 prosent for fotgjengersikkerhet og 97 prosent for assistentsystemer. Totalt sett et godt resultat, der bare fotgjengersikkerhet ligger litt under normalen.

En liten anmerkning får bilen for trykk mot overkropp ved sidesammenstøt mot stolpe, der sikkerhetsnivået vurderes som marginalt for førerens del.

Peugeot har ikke svingbare LED-lys, men kurvelys som slår seg på i den retningen du svinger. Denne løsningen har god effekt på kort hold i skarpe svinger. Lyset er hvitt og gir god opplysning av veien, men kjennes også sjenerende når du har bilen bak deg.

Automatikken sviktet noen ganger når vi tok igjen biler bakfra – de ble badet i fjernlys før vi dimmet ned manuelt. Den kunne også finne på å dimme ned for opplyste vinduer i hus ved veien.

Når du setter Peugeot 508 SW i revers, er faren stor for at du ikke ser annet enn et skittent eller helt svart bilde fra ryggekameraet. Parkeringssensorene virker også å være ganske ømfintlige for skitt og snø.

LED: I Peugeot 508 gir LED-lysene gir veldig god sikt, men kan også virke sjenerende for andre bilister.
LED: I Peugeot 508 gir LED-lysene gir veldig god sikt, men kan også virke sjenerende for andre bilister. Foto: Petter Handeland

Pris/utstyr: 4

Peugeot 508 SW får du fra drøyt 330 000 kroner med 1,6-liters diesel på 115 hk. Vår bil koster fra 442 000 kroner, mens en 150 hk versjon av samme motor med manuelt gir starter på 358 000 kroner.

Fornuftige utstyrspakker gjør at vår Allure-versjon kjennes ganske komplett, men det går fortsatt an å laste opp med noen titusenlapper i ekstrautstyr for å få en «komplett» bil.

Forbruk: 4

I EU-miksen ligger normforbruket på 0,44 l/mil og med CO2-utslipp på 116 gram per kilometer. I vår faste forbrukstest, legger bilen seg på samme nivå som mange konkurrenter.

Med 0,58 l/mil havner den i det vi kaller «0,6-beitet» der du finner bøttevis med SUV-er og familiebiler med toliters dieselmotor, mange av dem med automat. Et godt gjennomsnitt, med andre ord.

Konklusjon: 4

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

Den nye versjonen av Peugeot 508 SW kommer i rett tid for å møte konkurransen fra nyere modeller. Bilen holder en god familiebilstandard, og det er først og fremst på nyansene du merker at den ikke er like ny under skinnet som Ford Mondeo og VW Passat.

NYTT FJES: Særlig i front er det lett å se at dette er ny-versjonen av Peugeot 508 SW.
NYTT FJES: Særlig i front er det lett å se at dette er ny-versjonen av Peugeot 508 SW. Foto: Petter Handeland

Denne saken ble første gang publisert 30/01 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også