Test: Citroën C4 Cactus e-HDi ETG Nordic Edition High

Den kuleste bilen fra Frankrike

Citroën C4 Cactus er rimelig, tøff og morsom. Navnet må være fransk ironi.

Sist oppdatert

Citroën var i mange år bilmerket som turte å lage noe som skilte seg ut. Så, på 90- og 00-tallet, ble franskmennene tannløst normalisert.

Nå tøffer de seg igjen. De litt mer særegne DS-modellene skilles ut og blir selvstendig merke. Og nå er C4 Cactus her, den kuleste bilen Citroën har lagd på mange tiår. Av størrelse er den av de mindre bilene i kompaktklassen, knapt 20 cm kortere enn VW Golf.

Vi ser hint av 2CV- og klassisk DS-tankegang i C4 Cactus, men selvsagt løst på moderne vis. Stikkord er oppsiktsvekkende utseende inn- og utvendig (uten at det går ut over hverdagsbrukeligheten), relativt lave priser, lavt forbruk, lav vekt og herlig håndterbarhet.

I tillegg har man kunststoffpanelene som skal beskytte mot dagliglivets slitasje. En gimmick, kanskje, men en som kan være nyttig.

C4 Cactus har få direkte konkurrenter - det er ikke så mange som tør å lage noe utenfor hovedstrømmen når det handler om rimelige biler. Kia Soul (her omtalt i elversjon) kan av konsept minne litt om Cactus, om man ser den som en kort, SUV-aktig bil med design som viktig bestanddel.

I ren funksjon er den mer på linje med eksempelvis Skoda Rapid: En rimelig småbil som er blitt nær kompaktbil-stor.

Navnet må for øvrig være ironi. Det er ikke spisse pigger på Cactus. Den er rund, god og myk.

SÆREGENT: Utseendet til C4 Cactus er spesielt. Den minner om en SUV, men er i realiteten knapt nok høyere enn en vanlig kompaktbil. FOTO: Petter Handeland
SÆREGENT: Utseendet til C4 Cactus er spesielt. Den minner om en SUV, men er i realiteten knapt nok høyere enn en vanlig kompaktbil. FOTO: Petter Handeland

Kjøreegenskaper: 5

TEKNISKE DATA Citroën C4 Cactus eHDi ETG6

  • Motor, cm3: 1560
  • Effekt, hk: 92/3750
  • Dreiemoment, Nm ved o/min: 230/1750
  • Egenvekt, kg: 1130
  • Tilhengervekt, kg: 765/565
  • Lengde/bredde/høyde, cm: 416/173/149
  • Bagasjerom, liter: 348-1170
  • Standard dekkdimensjon: 195/65 R15
  • Forbruk, EU-mix l/mil: 0,36
  • CO2-utslipp, g/km: 94
  • 0-100 km/t, fabrikk, sek.: 10,7
  • Toppfart, km/t: 176
  • Pris fra, kr: 233 000 (med testbilens motor/gir)
  • Pris testbil, kr: 269 000

C4 Cactus' «ryggrad» er hentet fra Citroën/Peugeots småbiler. Den er, tross C4-navnet, grunnleggende sett en forlenget C3 under skallet. Franskmennene har gjort det slik for å kunne bygge den lett og rimelig.

Cactus veier bare 1,1 tonn. Det er rundt 200 kg mindre enn de andre bilene som bærer C4-navnet. Den lave vekta er med på å gjøre den smidig. I byen føler man at man sitter i en bil som det bare er å hive rundt om man bommet på forrige avkjørsel.

Også på landeveien tøffer C4 Cactus overraskende stødig av gårde. Ved normal kjøring har den ingen vimsete småbilfakter, men er roligere og mer stabil enn vekt og størrelse skulle tilsi.

Det billige i C4 Cactus' grunnstruktur blir imidlertid tydelig når vi simulerer kritiske situasjoner på lukket bane. Satt under press stiger den vel tidlig over en usynlig terskel der bevegelsene i bilen blir ganske store. Til slutt er vi på tre hjul i unnamanøveren (se video under).

Motor: 3

Det er ikke motoren vi skal klage på i dette delkapittelet. 1,6-litersdieselen, her i en utgave med 92 hk og 230 Nm, er ingen ungfole mer, men holder fortsatt mål.

Derimot trekker vi for det automatiske giret (kalt ETG6) som er standard sammen med dieselmotoren. Girkassen kan grovt beskrives som en manuell kasse med automatisk clutch.

Oppe i fart under normalt rolig kjøring fungerer den greit. Den holder på høye gir og utnytter motorens dreiemoment.

Men jo lavere fart, desto mer merker man av girskiftene. De kan oppleves forskjellig i ulike situasjoner. Noen ganger er de forferdelig trege - du bør ikke stole på at automatikken ordner kjapt opp om du har planer om å kaste deg inn i en rundkjøring i rushtida. Da kan du få hjerteinfarkt mens du venter på kraft og framdrift.

TESTDATA Citroën C4 Cactus e-HDi ETG6

0-100 km/t, sek.: 13,4

60-100 km/t, 4. gir: 7,3

60-100 km/t, kickdown: 8,0

80-120 km/t, 4. gir: 9,6

80-120 km/t, kickdown: 10,3

Støy tomgang, dBA: 47,8

Støy 50 km/t, dBA: 63,8

Støy 80 km/t, dBA: 68,3

Støy 100 km/t, dBA: 71,5

Testforbruk, l/mil: 0,43

Andre ganger er den hard og rustikk. Ved utkjøringen fra parkeringskjelleren vår «tror» kassen at den skal greie bakken i andregir. Midtveis i bakken «skjønner» den at det ikke går, og regelrett sparker inn førstegiret. Hadde vi kjøpt en ny bil uten å være kjent med dette girsystemet, hadde dette vært et øyeblikk da vi hadde kjørt til nærmeste verksted for å spørre om det virkelig var slik det skulle være.

Best virker ETG6 når du har lært girkassa å kjenne og girer manuelt i de situasjonene du vet at den blir ubesluttsom eller treg.

Vi har tidligere prøvekjørt Cactus med en 110-hesters tresylindret bensinturbo som snart blir tilgjengelig. Den er langt å foretrekke i denne bilen.

Ytelser: 3

Akselerasjonsmålingene våre bekrefter at kjappe girskift ikke er ETG6-kassens sterke side. Det illustreres av at 60-100 km/t går betydelig saktere (8,0 sekunder) når automatikken selv skal ordne opp ved kickdown enn når vi låser girkassen i fjerdegir (7,3 sekunder). I tredjegir er forskjellen enda større, men giret rekker ikke helt til 100 km/t.

Om vi forutsetter at de fleste som har kjøpt seg automatisk giring vil kjøre i automatikk, er de nevnte 8,0 sekundene et svakt resultat i dag.

Målt mot kompaktbiler er det noe av de tregeste vi har målt de siste fire årene. Også sammenlignet med småbiler med mindre motor enn Cactus kommer den ganske dårlig ut.

0-100-målingen tar for oss 13,4 sekunder. Vi greier ikke å forstå hvordan Citroën kan oppgi den til bare 10,7 sekunder.

Eksteriør: 5

Naboen din vil snu seg etter denne billigbilen.

Den runde fronten blir barsk gjennom kreativ formgivning og plasseringen av LED-kjørelys og hovedlykter. På taket minner relingene om små vinger. Designerne har lånt en rekke SUV-elementer, som relativt kraftige dørterskler og kunststoff i kontrastfarge for å markere hjulbuene og gjør dem visuelt større enn de er.

LITEN, MEN STOR: Av størrelse kan Citroën C4 Picasso ses på som en stor småbil eller som en liten kompaktbil. Den grunnlaggende teknikken er hentet fra småbilserien C3, men C4 Cactus er lengre enn C3-bilene. FOTO: Petter Handeland
LITEN, MEN STOR: Av størrelse kan Citroën C4 Picasso ses på som en stor småbil eller som en liten kompaktbil. Den grunnlaggende teknikken er hentet fra småbilserien C3, men C4 Cactus er lengre enn C3-bilene. FOTO: Petter Handeland

Derfor ser Cactus ut som en barsk liten SUV, selv om den ikke er mer enn 149 cm høy (en Golf er 145 cm høy).

Og så har vi de myke panelene i sidene. Citroën kaller dem Airbumps, og de er klare til å ta imot enhver løpsk handlevogn uten at det ødelegger sidene på bilen. De er montert inn i dørene og gir tydelig etter når du trykker på dem. Også felt med kunststoff foran, bak og rundt hjulene kan beskytte mot småskrammer.

På vår testbil ser vi imidlertid tegn til at Airbumpsene er i ferd med å løsne i kantene. De er på ingen måte i ferd med å falle av, men vi kan levende forestille oss at en viss type personer med litt innabords bare må finne ut om panelene kan tas av en lørdagskveld bilen står gateparkert. Dette må festes ordentlig, Citroën.

Interiør: 5

Også innvendig er C4 Cactus befriende annerledes. Forsetene er en sammenhengende myk og god «sofa» (med ETG6, med manuelt gir er setene separate), som tross utseendet har tilstrekkelig sidestøtte. I midten kan man ikke sitte, selv om det kanskje ser sånn ut.

Dashbordet tar lite plass, blant annet fordi passasjerens kollisjonspute er plassert i taket. Dørhåndtaket er ei reim, og det fungerer helt fint. Imiterte reimer og beslag går igjen på dashbordet.

RIMELIG: Den rimeligste utgaven av Citroën C4 Cactus koster fra 183.000 kroner. Testbilen er imidlertid den absolutt dyreste Cactus du i dag kan få kjøpt, med en pris på over 260.000 kroner. FOTO: Petter Handeland
RIMELIG: Den rimeligste utgaven av Citroën C4 Cactus koster fra 183.000 kroner. Testbilen er imidlertid den absolutt dyreste Cactus du i dag kan få kjøpt, med en pris på over 260.000 kroner. FOTO: Petter Handeland

Girspak mangler helt. Den er erstattet av tre store taster: D, R og N. Enklere blir det ikke.

C4 Cactus har fått den samme store info- og naviskjermen som eksempelvis Peugeot 308, men her er den frittstående. Den gir intuitiv tilgang til det du skal stille inn, men reagerer ikke alltid iPad-kjapt på berøringer.

Verken beinplassen eller takhøyden i baksetet er sjenerøs, men tre barn sitter fint (med bakvendt barnesete vil det derimot bli veldig trangt). Bagasjerommet er på greit kompaktbilnivå med sine 348 oppgitte liter.

Billigløsninger ser vi særlig når bakseteryggen skal felles ned. Den er ikke delt, så her er det alt eller ingenting. Når ryggen skal løftes tilbake, havner sikkerhetsselene i veien, for Citroën har spart seg utgiften ved å sette på plastklemmer som ville holdt dem på plass. Dessuten er kupébelysningen ikke god.

Komfort: 5

Fjæring og demping er etter dagens standard myk og behagelig i C4 Cactus. Trikkeskinner, humper og dumper etes med god appetitt. Hadde det ikke vært for at det er en del lyd fra understellet (her merker man at utgangspunktet er en småbil), er det mange ujevnheter man knapt nok ville kjent.

Denne godrunde smidigheten i kjøreopplevelsen er en vesentlig grunn til at vi liker Cactus godt. Følelsen blir forsterket av forsetesofaens myke stopping.

Støydemping er noe vi for tida ofte ser blir ofret på vektslankingens alter. Støymåleren plassert midt i kupeen viser 71,5 desibel i 100 km/t på grov asfalt, og det er temmelig mye. På finere asfalt og i lavere fart oppleves støyen derimot ikke som plagsom.

Cactus mangler lengdejustering av rattet, noe de mest langbeinte testsjåførene savner. Uten den må man jobbe litt mer for å finne en god sittestilling.

SOFA: Forsetene er i utgaver med det automatiske ETG6-giret bundet sammen av et midtparti slik at de ser ut som en sofa. Setene er myke og komfortable. FOTO: Petter Handeland
SOFA: Forsetene er i utgaver med det automatiske ETG6-giret bundet sammen av et midtparti slik at de ser ut som en sofa. Setene er myke og komfortable. FOTO: Petter Handeland

Sikkerhet: 4

Sikkerhetsorganisasjonen EuroNCAP har i skrivende stund ikke kollisjonstestet Citroën C4 Cactus. I slike tilfeller pleier vi å sette standard delkarakter 4.

C4 Cactus har for sin prisklasse et normalt sett med sikkerhetsutstyr.

Pris/utstyr: 4

Citroën C4 Cactus fås i utstyrsversjonene Attraction, Nordic Edition og Nordic Edition High. Omtrent eneste ekstrautstyr utover lakk (andre farger enn hvitt koster 2500 ekstra for normallakk og 5000 kroner ekstra for metallic) og Airbumps i annen farge enn svart, er en pakke med elektroniske parkeringsassistenter (der ryggekameraet i testbilen gir veldig mørke bilder om kvelden).

Attraction er billig (183.000 kroner med minste bensinmotor med 82 hk, uten lev.kost.), men magert utstyrt. Nordic Edition koster 25.000 kroner ekstra og gir en god totalpakke, mens Nordic Edition High krever at du legger ytterligere 20.000 kroner på bordet. Det viktigste som skiller de to sistnevnte, er navigasjon, graden av raffinement for stereoen og glasstak.

Vi synes at en Nordic Edition minste bensinmotor til 208.000 kroner framstår som mye bil for pengene: En småbil som nesten er kompaktbilstor, har bra med utstyr, og som ser bedre ut enn alle sammenlignbare biler. Bare ikke vent deg heftige ytelser.

Testbilen til totalt 269.000 kroner, som her bestemmer delkarakteren, vurderer vi som et ikke like godt kjøp. Da kan veien være kort over til Golfer og Focuser og den slags, om man ikke er spesielt designopptatt.

Citroën har tradisjonelt ikke utmerket seg med å stå sterkt når det kommer til bruktpriser. Vi mener imidlertid at merket i dag har en så god modellportefølje at dette stadiet bør være over.

ENKELT: Baksetet er uten kroppskonturer, og ryggen er ikke delt. Plassmessig holder baksetet fint til tre barn, mens normalt høye menn vil stange i taket og presse knærne i forseteryggen. FOTO: Petter Handeland
ENKELT: Baksetet er uten kroppskonturer, og ryggen er ikke delt. Plassmessig holder baksetet fint til tre barn, mens normalt høye menn vil stange i taket og presse knærne i forseteryggen. FOTO: Petter Handeland

Forbruk: 6

Med testbilens motor har C4 Cactus et oppgitt forbruk på veldig lave 0,36 l/mil.

I motsetning til hva vi ofte ser i våre forbrukstester, ser dette tallet ut til å ha en viss rot i virkeligheten (oppgitt forbruk fastsettes i et laboratorium med «rullende landevei» etter omdiskuterte premisser).

I vår faste testrunde på 20 mil bruker bilen nemlig kun 0,43 l/mil. Dermed er den inne blant de seks-sju beste på vår forbruksliste (av over 400 testede biler).

Ekstra gledelig er det at forbruket forblir lavt uansett type kjøring. Selv ved litt uvøren småkjøring holder den seg godt nede på 0,5-tallet per mil i testperioden.

Lavest forbruk i testløypa vår har for øvrig Honda Civic 1,6 i-DTEC.

Konklusjon: 5

SLURV: På testbilen var det flere gliper i overgangen fra Airbumps til metall. FOTO: Peter Handeland
SLURV: På testbilen var det flere gliper i overgangen fra Airbumps til metall. FOTO: Peter Handeland

Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført. Her kan du lese hvordan vi setter karakterer.

C4 Cactus sjarmerer oss. Citroën tør igjen å lage noe som skiller seg kraftig ut, og et får de alle våre tomler i været for.

Særlig når de gjør det uten at bilen bare blir til et rent posør- og pynteobjekt. Cactus er like hverdagsdugelig som andre biler i prisklassen, og en definitiv vinner i handlevognmylderet utenfor kjøpesenteret. Myk, smidig fjæringskomfort setter vi også pris på.

Vi ville derimot ikke valgt C4 Cactus med testbilens motor- og girkombinasjon.

Les også:

Test deg selv: Hva kan du om Citroën-biler?

Det er 40 år siden Citroën kom med denne godbiten

TRES BIEN: Citroën tør igjen å lage noe som skiller seg kraftig ut, og et får de alle våre tomler i været for.
TRES BIEN: Citroën tør igjen å lage noe som skiller seg kraftig ut, og et får de alle våre tomler i været for. Foto: FOTO: Citroën

De 6 beste stasjonsvognene vi har testet

Denne saken ble første gang publisert 18/09 2014, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også