Test BMW X1 xDrive 18d

Lik, men helt annerledes

Den nye BMW X1 minner tilsynelatende om forgjengeren, men det er mest utenpå.

Sist oppdatert

BMW X1 kom til Norge i høst, men da manglet den tradisjonelt mest solgte utgaven i modellrekken. Her i Norge er nemlig 18d-utgaven mest populær. Med 150 hk og åttetrinns automatgir er den rundt 45 000 kroner rimeligere enn om du velger den sterkere 20d-versjonen med 190 hk.

Siden X1 som BMW-er flest trenger en del ekstrautstyr, er det penger som noen heller dytter inn i en godt utstyrt bil. Med 18d-motoren gjør X1 en grei figur ytelsesmessig, men våre akselerasjonsmålinger viser at 20d-utgaven er merkbart kvikkere i forbikjøring: 60-100 km/t med kickdown tar 4,9 sekunder i 20d, 6,5 sekunder i 18d. Det kjennes.

Den mest markante forskjellen mellom ny og gammel X1 er xDrive-systemet. Mens den forrige bruker den permanente løsningen vi kjenner for eksempel fra X3 og 3-serie, bruker den nye et system som kobler inn bakhjulene ved behov.

Årsaken er at den nye X1 baserer seg på BMWs forhjulsdrevne plattform, den samme som ulike Mini-versjoner og 2-serie Active Tourer. Vi har kjørt mye med X1 på vinterføre, og selv om karakteren ikke er like bakhjulsdreven som permanent xDrive, tror vi den typiske X1-kunden blir fornøyd. En bonus er lavere forbruk. I vår faste forbrukstest brukte testbilen 0,55 l/mil, mens den gamle utgaven gikk på 0,65 l/mil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

GOD FIGUR: Totalt sett synes vi den nye BMW X1 glir fint inn i BMW-programmet og erstatter forgjengeren på en fornuftig måte.
GOD FIGUR: Totalt sett synes vi den nye BMW X1 glir fint inn i BMW-programmet og erstatter forgjengeren på en fornuftig måte. Foto: Terje Bjørnsen

Bedre plass

Bilen kjennes stabil, og om forhjulene skulle begynne å skli, virker stabilitetskontrollen svært ivrig på å justere fronten inn igjen. Dermed blir bilen nøytral å kjøre og de færreste vil nok tenke særlig over at X1 i utgangspunktet driver foran. Et lite apropos i så måte er det jo at nye X1 med tohjulsdrift tar seg bedre frem enn den gamle, bakhjulsdrevne versjonen.

Innvendig gjør X1 et godt inntrykk, med plass til en middels familie. Bagasjerommet rommer nå 505 liter i normalposisjon, en klar forbedring fra forgjengerens 420 liter. Cockpit og førermiljø følger normalt BMW-mønster, ryddig og oversiktlig. Men skal du få godfølelsen, må du dykke ned i prislisten for ekstrautstyr. Eksempelvis sportsseter i skinn, slik som på vår testbil.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

SOLID: Førermiljøet er ryddig og oversiktlig. Men skal du få godfølelsen, må du dykke ned i prislisten for ekstrautstyr. Eksempelvis sportsseter i skinn, slik som på vår testbil.
SOLID: Førermiljøet er ryddig og oversiktlig. Men skal du få godfølelsen, må du dykke ned i prislisten for ekstrautstyr. Eksempelvis sportsseter i skinn, slik som på vår testbil. Foto: Terje Bjørnsen

Sportslig kjørefølelse

Ingen BMW uten sportslig fjæringskarakter, ei eller den snille crossovermodellen X1. Du merker det best i lav fart og på mindre ujevnheter, da kan X1 kjennes stump. Den setter seg bedre på større ujevnheter og oppe i landeveisfart. Støymessig gjør nye X1 en langt dårligere figur enn sin forgjenger. Det er merkbart mer hjulstøy (69 mot 72 dBA i 100 km/t). En trøst er at den nye dieselmotoren er mer stillegående, det merkes best i by- og nærkjøring.

Tekniske data:

Motor, cm: 1995
Effekt, hk ved o/min: 150/4000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 330/1750
Egenvekt, kg: 1615
Tilhengervekt, kg: 1800/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 444/182/160
Bagasjerom, liter: 505-1550
Standard dekkdimensjon: 225/55-17 W
Forbruk, NEDC l/mil: 0,47
CO2-utslipp, g/km: 124
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 9,3
Toppfart, km/t: 204
Pris fra, kr: 448 900
Pris testbil, kr: 656 780

Totalt sett synes vi den nye BMW X1 glir fint inn i BMW-programmet og erstatter forgjengeren på en fornuftig måte. At en del kunder som snuser på X1 vil synes de får relativt lite bil for pengene, sammenlignet med for eksempel Mazda CX-5, skjønner vi godt. BMW vet å ta seg betalt for prestisjeinntrykket.

Denne saken ble første gang publisert 24/03 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også