Test: Audi A4 Avant Sport 2,0 TFSI quattro S tronic, 2016

En fullkommen familiebil

Nye Audi A4 er lett å like. Med grom drivlinje, masse utstyr og sportslig eksteriør og interiør er den nær perfekt og en av våre soleklare familiebilfavoritter.

Sist oppdatert

«En fint balansert pakke, som er passe sportslig og med god komfort, og som i tillegg har en viss statusprofil. En bil du absolutt en bil du bør ta en nærmere kikk på», sa vi etter å ha kjørt to ganske fornuftig motoriserte og utstyrte versjoner av nye Audi A4 i vår.

Nå har vi kjørt en langt mer motorsterk og påkostet versjon; Audi A4 Avant Sport 2,0 TFSI quattro S tronic, som den så fint heter. I mitt hode – en gassglad familiefar – en nær optimal familiebil.

Innad i motorredaksjonen i Klikk Motor og Vi Menn Bil snakker vi mye om «den optimale bilen». Den eksisterer ikke, men er satt sammen av deler og egenskaper fra biler vi har kjørt, og den endrer seg i takt med at nye biler med bedre egenskaper kommer til. 

En sjelden gang iblant lanseres nye biler som ligger tett opp mot den optimale bilen. Audi A4-en vi nå har testet er en av disse. En av veldig få.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

NÆR OPTIMAL: Audi A4 Avant Sport 2,0 TFSI quattro S tronic er en nær optimal familiebil for folk med bensin i blodet. 0-100 km/t går unna på seks sekunder.
NÆR OPTIMAL: Audi A4 Avant Sport 2,0 TFSI quattro S tronic er en nær optimal familiebil for folk med bensin i blodet. 0-100 km/t går unna på seks sekunder. Foto: Petter Handeland

Full pakke

Audi har plukket fra øverste hylle da de satte sammen testbilen. Drivlinjen kjenner vi godt fra andre Audi-modeller; bensinturbo-fireren med toliters slagvolum er brukt i en rekke modeller, og i A4 yter den 252 hestekrefter og 370 Newtonmeter. Audis lynkjappe dobbelklutsj-automatgirkasse S tronic og quattro firehjulsdrift spiller herlig på lag, og sammen med den effektstinne motoren er de en kilde til masse moro bak rattet, uansett årstid og kjøreforhold.  

For den går virkelig som en kule. 0–100 km/t på seks sekunder blank, ifølge Audi. Noe som stemmer godt overens med våre egne akselerasjonsmålinger; i de to 0–100 km/t-målingen vi tar, lyser tallene 5,9 og 6,0 sekunder mot oss på skjermen på GPS-måleren.

Enda mer imponerende er mellomakselerasjonen. Forbikjøringsegenskapene er mildt sagt heftig; 60–100 km/t tar kun 3,2 sekunder, og 80–120 km/t kun 3,9 sekunder. Det er sportsbilytelser.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

DØNN SOLID: A4 gir virkelig et skuddsikkert inntrykk. Materialkvaliteten er i toppklasse og byggekvaliteten imponerende. Her finnes ikke en knirkelyd eller et dårlig tilpasset panel.
DØNN SOLID: A4 gir virkelig et skuddsikkert inntrykk. Materialkvaliteten er i toppklasse og byggekvaliteten imponerende. Her finnes ikke en knirkelyd eller et dårlig tilpasset panel. Foto: Petter Handeland

Lett å trives

Avant (stasjonsvogn) har innvendig plass på nivå med konkurrenter som BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, men er litt trangere enn plassmesterne i mellomklassen. Vi vil si at plassen er tilstrekkelig for den aktive familiefar.

Tekniske data:

Motor, cm3: 1984
Effekt, hk ved o/min: 252/6000
Dreiemoment, Nm ved o/min: 370/1600-4500
Egenvekt, kg: 1615
Tilhengervekt, kg: 1700/750
Lengde/bredde/høyde, cm: 473/184/139
Bagasjerom, liter: 505
Standard dekkdimensjon: 225/50-17 Y
Forbruk, NEDC l/mil - kWh/mil: 0.64
CO2-utslipp, g/km: 147
0-100 km/t, fabrikk, sek.: 6,0
Toppfart, km/t: 250
Pris fra, kr: 573,300
Pris testbil, kr: 824,150

Bagasjerommet har et oppgitt volum på 505 liter. Ikke best i klassen, men nok for de aller fleste. Arealet i bagasjerommet er godt, men den skrånende taklinjen og kupeen som smalner fra skulderlinjen og opp, stjeler volum i høyden.

Vi har skrevet mange positive ord om nevnte to konkurrenter, men spesielt én ting matcher de ikke A4 på, og det er opplevd kvalitet. A4 gir virkelig et skuddsikkert inntrykk. Materialkvaliteten er i toppklasse og byggekvaliteten imponerende. Her finnes ikke en knirkelyd eller et dårlig tilpasset panel.

En annen ting som er lett å like med denne bilen, er førermiljøet. Testbilen har Audis nye såkalte Virtuell Cockpit, der all informasjon er samlet på et 12,3 tommer stort digitalt instrumentpanel bak rattet.

Panelet har tredimensjonal grafikk, og du kan bytte mellom to visningsmoduser: Den klassiske visningen med speedometer og turteller i forgrunnen, eller infotainment-modus hvor de virtuelle instrumentene er mindre. Da kan en stor del av displayet benyttes til for eksempel kartvising og navigasjon, eller radio- og musikkinformasjon. Man kontrollerer displayet med rattknappene eller MMI-hjulet, og vi må gi Audi skryt for meget god brukervennlighet.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

VIRTUELL COCKPIT: Panelet har tredimensjonal grafikk, og du kan bytte mellom to visningsmoduser: Den klassiske visningen med speedometer og turteller i forgrunnen, eller infotainment-modus hvor de virtuelle instrumentene er mindre.
VIRTUELL COCKPIT: Panelet har tredimensjonal grafikk, og du kan bytte mellom to visningsmoduser: Den klassiske visningen med speedometer og turteller i forgrunnen, eller infotainment-modus hvor de virtuelle instrumentene er mindre. Foto: Petter Handeland

Kostbart utstyr

Ser du bort fra elbiler og enkelte hybrider, er bil dyrt i Norge. Ikke minst om du skal ha en bil med ytelser på nivå med testbilen. Du får minst like gode ytelser i hybridene BMW 330e og Mercedes C350e, men du må da nøye deg med bakhjulsdrift.

Skal du ha firehjulsdrift i like mye motorkraft, er BMW 330i xDrive eneste alternativ. Mercedes legger seg litt under med C200 4Matic, eller litt over med C400 4Matic, noe prisen også gjenspeiler.

Prisforskjellen på A4 og 3-serie er minimal. Det skiller noen få tusenlapper i BMWs favør i grunnpris. «Vår» Audi A4 koster fra 573 900 kroner. Mye penger, men samtidig langt fra avskremmende med tanke på hva du faktisk får, nemlig familiebil og sportsbil i ett.

I god tradisjon tar Audi seg godt betalt for ekstrautstyr, og med testbilen har importøren huket av på det meste av det beste utstyret Audi tilbyr i A4. Totalprisen er svimlende 824 100 kroner.

Men så skal det sies: Er du litt mer selektiv i valg av ekstrautstyr enn importøren, er det ikke umulig å kutte bort et sekssifret antall kroner på dette beløpet og fortsatt sitte igjen med en godt utstyrt A4 Avant Sport.

Denne saken ble første gang publisert 29/06 2016, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også