Frekke og kreative biltyver

Bilsvindel eksploderer

Bilsvindlerne angriper alt som kan fraktes. Et mobilt steinknuseri til 5,5 millioner kroner forsvant til Afrika.

I EPTIOPIA: Steinknuseren til 5,5 millioner forsvant sporløst.
I EPTIOPIA: Steinknuseren til 5,5 millioner forsvant sporløst. Foto: Ole G. Olsen
Sist oppdatert
FORFALSKER: Tyvene endrer nummer og dokumentasjon og flytter stjålne biler for - det er ferskvare som etterlyses fort!
FORFALSKER: Tyvene endrer nummer og dokumentasjon og flytter stjålne biler for - det er ferskvare som etterlyses fort! Foto: Ole G. Olsen
RASKE: Biltyvene flyter seg raskt, men her glemte de at det var videokamera ved pumpa - som fanget dem opp før de stakk av uten å betale drivstoffet.
RASKE: Biltyvene flyter seg raskt, men her glemte de at det var videokamera ved pumpa - som fanget dem opp før de stakk av uten å betale drivstoffet.

Hvor blir det av de neste avdragene fra Sverige? Pengene skulle vært på konto for lenge siden. Et stort og viktig beløp for hele anleggsfirmaet hans. Mystisk. Bare det ikke er noe muffens?

Jan Skarpeid får urolige dager hjemme i Kristiansand. Få måneder tidligere, ved juletider 2008, hadde han rådd over et mobilt steinknuseri som var uvirksomt. Plutselig var det noen som ville lease den sjeldne maskinen verdt 5,5 millioner kroner. Det kunne ikke passet bedre.

Virket tilforlatelig

Alt begynte så ryddig og tilforlatelig. En hyggelig nordmann som angivelig representerte et svensk firma, satte opp en kontrakt sammen med Skarpeid. Som følte det var en meget god leiekontrakt. Papirene gikk gjennom Skarp­ids egen advokat og kom tilbake fra Sverige med underskriften til Ulf Hansson, eier og daglig leder av Byggnasjoner Söder AB i Trollhättan. Firmaet kunne spores i det svenske registeret.

En måned senere krysser de første 193 000 svenske kronene landegrensen. Men de blir også de siste. Snart lyder mankoen

på 600 000. Med bedragerimistanker svirrende i skolten tar Jan Skarpeid en telefon til Ulf Hansson.

- Beklager så mycket, men det kommer straks mer, åpner Hansson.

- Noen av de andre partnerne er konkurs, men mandag kan du vente et fett bidrag.

- Jeg kommer nedover og ser på pukkverket deres, svarer Skarpeid. Da får svensken hastverk med å legge på røret.

Et stort bløffefirma

Skarpeid kjører likevel til Trollhättan. Men på firmaadressen finner han bare en nedlagt pizzasjappe. Han skjønner tegningen. Til tross for at et seriøst finansselskap har garantert for kjeltringenes tollavgift på en million kroner, er han blitt rundlurt. De nes­te overraskelsene blir servert av politiet.

Svensk politi:

- Vi er i tvil om dette er en norsk eller svensk sak. Kjeltringene har uansett dratt til et annet land, og da er det ingenting vi kan gjøre. Dumt!

Norsk politi:

- Dette er en svensk sak. Ingenting mer å snakke om.

Godt organisert

Hva har egentlig skjedd med det kostbare steinknuseriet? Finansselskapet tar kontakt med Lindorff, en av Europas største aktører innen betalingsoppfølging, og deres antisvindelan­svarlige Terje Bjørlo. Den tidligere politietterforskeren og hans kolleger begyn­ner å nøste opp trådene rundt forsvinningsnummeret. Og avdekker kjapt et organisert taskenspilleri.

Steinknuseriet ble forflyttet til Vallhamn i Bohuslän, Sveriges tredje største containerhavn, og lastet rett på en båt til Etiopia samme dag som maskinkolossen ble hentet i Kristiansand. Freightman i Göteborg, som er agent for Etiopia Shipping, har sluttført oppdraget. Og frakten er betalt av Byggnasjoner Söder AB - det store bløffefirmaet i Trollhättan.

Byggnasjoner er involvert i konkurser og har gjort mange kjappe innkjøp uten å betale for seg. En kontroll i Kronofogden avslørte at firmaet har bestilt varer i alle tenkelige bransjer og har 40 anmerkninger. Bare til et teleselskap er det

172 000 kroner utestående. Skurkene har øyensynlig operert med stråmenn i Norge, som også har fått en slump penger for å sitte i styret. Bakmennene passer "butikken" i Sverige og kanskje hele veien ned til Etiopia.

- Vi tok kontakt med norske myndigheter i Etiopia, og de har bistått over forventning. Ambassaden har også bistått Jeg mener at det burde være en smal sak for norsk politi å ta med seg rapporten over til svenske kolleger, sier Terje Bjørlo.

For offeret Jan Skarpeid har det gått fra ille til verre. Fordi forsikringsselskapet anser steinknuseriet, som Skarpeid selv leaset, som ut­leid og ikke stjålet, har han et krav på rundt fire millioner kroner hengende tungt over firmaet med 20 ansatte. Det kan bli kroken på døra.

- Lindorffs antisvindelenhet gjorde en veldig bra jobb som rådgivere. Men fordi politiet ikke vil pirke i saken, er det ikke lett å se optimistisk på en lykkelig løsning. Det er lettere å være kjeltring enn ærlig, sukker Skarp­eid.

Lindorff hadde budsjet­tert med 50 bilsvindelsaker i 2009. Da man tok fatt på oktober, hadde antallet for lengst passert 200! Og sakene har forgreininger til nesten samtlige land i Europa. Med en lang avstikker til Etiopia.

ETTERFORSKER: Lindorffs mann Terje Bjørlo har mer enn nok å gjøre!
ETTERFORSKER: Lindorffs mann Terje Bjørlo har mer enn nok å gjøre! Foto: Ole G. Olsen

Truet til svindel

- Vi har akkurat hentet en BMW 520 på kaia. Den hadde vært borte i flere år, men var fortsatt etterlyst og ble stoppet i en kontroll på Balkan. Likevel var det vanskelig å få bilen tilbake. Med god hjelp av serbiske advokater ordnet det seg, forteller Bjørlo, som har en liten menneskealder bak seg som spaner og etterforsker.

På en av mappene står det "Irakersaken", og den er spesiell på flere måter. I mars hadde man samlet informasjon om en iraker med flere lignende saker på seg. Opprettr finans, henter ut bil, bil forsvinner. Nå skulle mannen kvittere ut nok en bil hos en forhandler i Bærum. Lindorff sendte to utredere til butikken.

Da irakeren intetanende blir presentert for den spesielle velkomstkomiteen, innrømmer han alt. Deprimert og livredd hevder mannen at han er truet på livet av to landsmenn, som også retter trusler mot familien hans i Irak. Den avslørte inngir tillit.

Samme dag kjører en annen iraker av gårde med en svensk leiebil fra Uddevalla. Leietager er den hektede irakeren, men han er blitt truet til å gi den fra seg. Terje Bjørlo, som har snappet opp dette i sin utredning, ringer leiebilfirmaet. Han får en kort beskjed:

- Vi er på vei til Norge!

I mellomtiden har man sjekket den første irakerens adresse i Bærum - uten å finne noen av de seks forsvunne bilene. Litt senere drar en Lindorff utreder utover mot Drammen for å sjekke en adresse der, men en magefølelse får ham til å svinge innom irakerens hjem en gang til. Da kommer den svenske leiebilen rett mot ham.

Politiet blir kontaktet omgående og dirigert mot "byttet". I en rundkjøring blir Volvo V70'en stanset. Sjåføren har et forklaringsproblem. Han er dessuten avfotografert på en bensinstasjon i nærheten der han tanket opp bilen og stakk fra regningen. Like ved sin egen adresse.

- Det var litt moro i avdelingen vår. Vi kunne følge hele dramaet, smiler Bjørlo, og legger til: - Vi klarte å spore en VW Golf til Stockholm og hanke den inn. Men fire av de forsvunne bilene gikk trolig via Tyskland til Irak. Irakeren som tilsto, anmeldte sine landsmenn for trusler, men har siden trukket anmeldelsene.

Hvor er bilen?

En kveld vil en politipatrulje stoppe og sjekke en Chrysler Crossfire, en sjelden bil i Norge, med en prislapp på rundt 900 000 kroner. Men sjåføren tråkker i stedet gassen i bånn og starter en vill biljakt i Oslos gater som ender med at Chrysleren torpederer politibilen. Så forsvinner bilen, selv sterkt ramponert, fra åstedet.

Bilvekk
Bilvekk Foto: Ole G. Olsen
TILBAKE: En del stjålne luksusbiler dukker op igjen, som denne Mercedesen gjorde.
TILBAKE: En del stjålne luksusbiler dukker op igjen, som denne Mercedesen gjorde.

Men den kostbare guttebilen er lånefinansiert, og banker som ikke får pengene sine, blir sinte. Lindorff blir satt på saken og tar kontakt med eier, en yngre nordmann med utenlandsk bakgrunn som hevder at bilen står på verksted. Han svarer nei på to vesentlige spørsmål: Kan du betale for deg? Kan vi få bilen? En grundig jakt begynner i Oslo og Lillestrøm.

Ikke lenge etterpå kommer en ung mann innom en bilbutikk for å prøvekjøre en Chrysler Crossfire. Testturen skal bli lang og kostbar for bilselgeren, som blir stående igjen med falske ID-papirer og et falskt mobilnummer.

Bilslakt

Var det en mulig sammenheng mellom to de Chryslerskjebnene? Var det folk fra samme miljø? Stanken av bilslakt vant på knockout over andre teorier.

Et halvt år senere får bil­bu­tik­ken Chrysleren sin tilbake. Da har den bare rullet 19 kilometer. De involverte hadde skjønt at den spesielle bilen var for heit. Men jakten på den skad­de Cross­fire'en fortsetter for en Lindorffutreder som også har politibakgrunn.

I KYSSILDEN: Denne Chrysler Crossfire til omkring 900 000 kroner var ment for slakting av biltyver.
I KYSSILDEN: Denne Chrysler Crossfire til omkring 900 000 kroner var ment for slakting av biltyver.

- Skyldneren var fortsatt ikke snakkesalig. Han sa bare at han ville reparere bilen, selge den og gjøre opp for seg. Så fikk jeg et tips om at bilen sto på et verksted i Sørumsand. Jeg sjekket opp alle bilforretninger og verksteder i og rundt tettstedet. Kjørte rundt hele natta. Da jeg nesten hadde gitt opp, fikk jeg øye på et godt skjult verksted. Der fant jeg Chrysleren under en presenning. Skiltene var borte, forteller utrederen.

Som ringte skyldner igjen, med "gode nyheter". Nå var tonen en annen.

- Okay. Ta bilen. Jeg orker ikke mer. Nøklene og dekkene ligger der og der.

Utrederen fikk omsider også en underskrift på frivillig salg av bilen. Pluss en bekreftelse på at det var en sammenheng mellom den skadde og den stjålne Chrysleren.

- Du vet sikkert hva som var planen.

Terje Bjørlo fikk en aha-opplevelse da han holdt et foredrag om bilsvindel for 130 bilselgere i Amsterdam. Da han begynte på Chrys­lerhistorien, reiste en kar seg på de bakre benker. - Det var min bil!

- Han utlovete både en dusør og hyret inn en privat etterforsker. Totalregningen kom på 40 000 kroner, skyter Bjørlo inn.

I sommer kjørte et norsk ektepar ned til Spania med en splitter ny Mercedes. Men de fikk ikke nyte solparadiset lenge før tyver tok seg inn i leiligheten deres. Og tyvene visste hva de ville ha: Bilnøklene.

Men grensepolitiet var årvåkne. På spydspissen, ved overfarten til Marokko, ble to unge nordafrikanere stoppet i Mercedesen som ikke lenger hadde norske skilter. Dessuten var alle vitale numre på motorblokk og chassis enten forandret på eller slipt bort.

- Stjålne biler er ferskvare, og tyvene vet det er et kappløp med tiden før etterlysningen sendes ut, sier Terje Bjørlo. Lindorffs antisvindelavdeling slipper å frykte lediggang!

Denne saken ble første gang publisert 30/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også