XC-lent Volvo

Volvo fornekter seg ikke. Igjen viser de frem en fristende sak, men dessverre må vi vente lenge på Volvo XC60.

Rett og slett XC-lent fra Volvo.
Rett og slett XC-lent fra Volvo.
Publisert Oppdatert

Arena for lanseringen av XC60 er selvfølgelig bilutstillingen i Detroit. NAIAS, North American International Autoshow, er stedet hvor alle som vil inn på det amerikanske markedet lanserer sine biler. Det var også her Volvo lanserte C30 for et år siden. I dag er C30 allerede på markedet.

Slik vil det ikke være for XC60. Den har en langt lengre inkubasjonstid enn C30. Først i løpet av våren 2009 er XC60 planlagt gateklar, men Volvo lover at konseptbilen i stor grad gir indikasjon på de endelige formene. Historisk sett vil det bli svært likt.

Typisk Volvo
Volvo benytter som kjent et asymmetrisk system på sedan og stasjonsvognene, for mellom sedanene S40 og S60 finner vi stasjonsvognen V50. Mellom S60 og S80 finner vi likeledes stasjonsvognen V70. De lager med andre ord ikke en stasjonsvogn av hver modell, men noe midt i mellom.

XC60 vil antagelig bli noe i nærheten av perfekt, med tanke på størrelse. XC90 er i dag for stor og dyr for de aller fleste. XC70 er ikke særlig mindre, ei heller billigere enn XC90. Dessuten er markedet mer tiltrukket av høyere SUV-lignende biler enn XC70 fremstår som. Her kommer XC60 sklidende inn på et helt riktig bananskall. Uten å si helt konkret hvor de setter grensen for klassifiseringen av bilen, så forteller Volvo at de regner med en vekst på hele 75 % innen 2009 for den klasse bil XC60 havner inn i.

Mer sikkerhet
Samtidig som Volvo lanserer XC60, skal de også implementere et nytt sikkerhetskonsept, kalt "City Safety". Vi har i grunnen sett tilsvarende systemer, men Volvo sitt system er mer rettet inn på sikkerhet i lave hastigheter. Når systemet bokstavelig talt "ser" at en kollisjon er i ferd med å skje, så gjør de klar bremsene, og dersom du ikke bremser, så gjør systemet det for deg. Dette systemet er aktivt i hastigheter opp til 30 km/t, hvilket er bakgrunnen for navnet City Safety. De fleste andre slike systemer vi kjenner til, virker fra 50 km/t, og opp. Det er såkalte adaptive cruisekontroller.

Utover dette er XC60 en bil med firehjulsdrift, høy bakkeklaring og store hjul, men den skal holde på et sporty image med sitt coupèdesign. Interiøret i konseptbilen er selvfølgelig helt virkelighetsfjernt, men linjene gir likevel en indikasjon på hvordan det kommer til å bli. Det er dessuten innvendig Volvo har turt å skille seg fra mengden på de eksisterende bilene, så vi tviler ikke på at de gjør det samme her.

Volvo melder at XC60 er en tilskudd til XC-familien, og sier dermed at verken 90 eller 70 skal bort. Fredrik Arp, VD i Volvo Personbiler, fortsetter med den samme frasen som alle andre kommer med når de lanserer en ny bil.

"-Det handlar om livsstil."

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen