BMW X5:

X5 er offisiell

Den nye BMW X5 er nå offisiell. Vi gir deg de første bildene og den første informasjonen rundt sjuseteren.

Publisert Oppdatert

BMW X5 har vært en stor suksess for det tyske premiummerket. Siden introduksjonen i 1999 har den blitt solgt i 580 000 eksemplarer - av dette nesten halvparten i USA.

Men selv om det amerikanske markedet har vært viktig for BMW, er ikke bilen noen typisk amerikaner. X5 er den første SUV´en som vektla veiegenskaper høyest; selv om man kjøper en SUV vil jo de aller fleste tross alt kjøre aller mest på vanlig vei.

Større og flottere

Og X5 varter opp med kjøreegenskaper så det monner; den følger opp BMW-tradisjonene på en glimrende måte. Det er nesten rart at en såpass diger og høyreist bil skal være så god å kjøre - selv når svingene kommer tett og hornene i panna er store.

I mars kommer neste generasjon X5 på det norske markedet. Ved første øyekast kan det virke som om utseendet kun har fått en ansiktsløftning, men den er en helt ny bil. Bilen er større, mer strømlinjeformet, og enda mer luksuriøs. BMW lover oss også høyere opplevd og faktisk kvalitet.

Plass til sju

Større ytre mål har gitt mer innvendig plass, og også rom for en valgfri, tredje seterad - nå kan du altså være sju i X5. Og en av de mindre gode sidene til dagens X5 - bagasjeplassen - blir også bedre. Den nye skal ta fra 620 til 1750 liter, avhengig av setekonfigurasjon. Men om du slår opp de to bakerste setene, har du som vanlig et mer begrenset lasterom (200 liter) å ta av.

- Enda mer agil

Selv om bilen blir større og mer praktisk for familiebruk, forteller BMW oss at den skal være enda mer dynamisk og agil enn dagens X5. Et mer vridningsstivt karosseri, bedre aerodynamikk, lavere tyngepunkt, et omarbeidet hjuloppheng med aktive/adaptive støtdempere som tilpasses etter underlag og kjørestil, og styresystemet Active Steering som gjør bilen lettere å manøvrere når man kjører sakte, samtidig som det bidrar til økt stabilitet og en mer direkte styrefølelse når farten øker.

Firehjulstrekksystemet er også omarbeidet, og skal fordele drivkreftene enda mer effektivt i forhold til behov.

Store og spreke motorer

Som dagens X5, får også den nye generasjonen kun store motorer. Den foreløpige toppmodellen har en 4,8-liters bensin-V8 på 355 hk og 475 Nm, noe som sender den til 100 km/t på 6,5 sekunder og til 240 km/t før akselerasjonen tar slutt.

3.0si har en bensindrevet rekkesekser på 272 hk og 315 Nm. Den gjør 0-100 km/t på 8,1 sekunder, og toppfarten er 225 km/t. Det foreløpig eneste dieselalternativet er 3.0d; en treliters rekkesekser med 231 hk og 520 Nm. Denne gjør 0-100 km/t på 8,3 sekunder, toppfarten er 216 km/t, og forbruket relativt hyggelige 0,87 liter på mila. Alle motorene er koblet til sekstrinns automatkasser.

For de få

Siden den nye X5 blir en større bil enn dagens, og i tillegg har store og sprekere motorer, vil også prisen bli høyere enn det vi ser i dag. Og med tanke på at X5 nå starter på snaue 800 000 kroner, er det jo ganske så klart at dette fortsatt blir en bil for de få her i landet.

 

[email protected]

 

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen