Wolf Ford Focus ST

Wolf Ford Focus ST

Tyske Wolf har drevet med Ford-bearbeiding i tretti år, og drevet med racing siden 1977. På 80-tallet kjørte de DTM med Sierra Cosworth RS500, med stor suksess, og de har også bygget en rekke suksessfulle Gruppe N-rallybiler. Wolf vil fortsatt at racingerfaringene deres skal kunne flyttes videre til gatebilene, og har nå igjen lagt vantene på Focus ST for å virkelig bygge en bil som kan la tradisjonene fra biler som Escort RS 2000, Escort Turbo, Sierra Cosworth, Escort Cosworth, og Focus RS leve videre.

Wolf Ford Focus ST
Wolf Ford Focus ST Foto: Wolf Ford Focus ST
Publisert Oppdatert

Kompromissløs

ST er en sterk modell, men som alle andre moderne biler er den også litt tam - den er et kompromiss beregnet for daglig bruk. Slik er det ikke med vår ST; den er en kompromissløs sportsbil, som en ordentlig hilsen til de berømte Cosworth´ene, sier Wolf-folket i en pressemelding.

300 hk og 400 Nm

Ved hjelp av endringer på turboen, eksosanlegget, innsprut-systemet og motorstyringen har kreftene i den herlige - men i utgangspunktet også ganske snille - turbomatede 2,5-literen økt til 300 hk og 400 Nm. Sistnevnte er tilgjengelig allerede fra lave 2100 o/min. Trimmingen koster 32 000 kroner, før avgiftene skal betales.

Endringene av motorstyringen har gjort at mer kraft er tilgjengelig over hele turtallsregisteret, noe som både er en fordel på bane og vei. Et mer effektivt kjølesystem sørger for å gi motoren normal levetid.

Det finnes også et litt snillere trimsett; 275 hk og 360 Nm kommer på plass i bytte mot 22 000 kroner pluss avgifter.

Litt snacks

Wolf tilbyr også det de kaller obligatoriske oppgraderinger av bilens utseende. Den lille hekksvingen koster 1600 kroner, og dekkeskjoldene på C-stolpen koster 1500 kr. Innvendig kan du få detaljer som pedalsett og fotstøtte i aluminium for 1600 kr, og håndbrekkhåndtak i samme materiale for 700 kr.

Senkesettet til 1400 kr legger bilen 35 millimeter nærmere bakken, og da mangler du bare et sett feite hjul for å få en komplett pakke. Bilen vi viser her ruller på 19-tommere skodd med 235/35-dekk rundt om.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen