VW ser blått

Volkswagen bruker Blu-teknologi for å slippe ut færre gasser - men vil ikke ut med endringen i CO2-utslippet.

Publisert Oppdatert

I den senere tid er det snakket mye om Blu-teknologi hos VW, Mercedes, og Chrysler. Denne gangen er det VW Touareg som drar goder av den spennende teknologien.

ALLE NYHETENE FRA GENÈVE

Fra januar 2008 vil staten avgiftsbelegge dieselbiler ut fra NOx utslippene. Dette vil gjøres med en differensiert årsavgift etter hvor mye dieselbilen slipper ut av gassen. Dette er allerede blitt satt i system i Tyskland, og bilfabrikantene er i full sving med å filtrere bort NOx utslippene fra bilene.

Filter øker CO2-utslippet
I Geneve har VW med seg en Touareg som er satt under lupen, og med deres så pent navngitte SCR-katalysator, reduseres NOx-utslippet (nitrogen dioxide) med opp til 90 prosent.

Selv med en 225-hesters maskin vil den nesten slippe ut blomsterduft. Dessverre sier VW lite om hva som skjer med CO2-utslippet, for med en gang man setter på slike NOx filter, så øker drivstofforbruket en smule, som igjen resulterer i økt CO2. Et neste steg i jakten på ulumskhetene er å forsterke jakten på resten.

Euro-4 standarden sier at utslippet av NOx ikke skal overstige 0,25 g/km. Den amerikanske standarden tillater bare 0,043 g/km, men de tillater til gjengjeld et hav av CO2.

Men hvordan?
Et SCR-filter (Selective Catalytic Reduction) omvandler nitrogen oxide (NOx) til nitrogen og vann. Begge deler et ufarlig element i seg selv. I tillegg vil Touareg med Blue-teknologi også få et oksideringsfilter og et diesel partikkelfilter.

NOx blir omvandlet med hjelp av et tilsetningsstoff (AdBlue), som i hovedsak er vannbasert. Dette etterfylles på en tilleggstank. Dette sprøytes så inn i eksosen før SCR-katalysatoren. Mengden tilsetningsstoff bestemmes av motorens styringssystem, som måler mengde NOx ved hjelp av en sensor.

En motor forbruker ca. 1 dl pr. 10 mil, eller en liter pr. tank, rundt regnet. Tanken er likevel så stor at den ikke skal behøve å etterfylles av sjåføren. Den skal holde inntil neste service, hvor verktedet etterfyller med AdBlue. Dermed har produsenten nok et argument for å ta service på merkeverksted, men hva gjør man ikke for miljøet?

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen