Vokser i alle retninger

Mitsubishi skal snart vise fram neste generasjon Lancer i USA. Den vokser i alle retninger, og får i tillegg et ganske så annerledes ansikt.

Mitsubishi Lancer
Mitsubishi Lancer
Publisert Oppdatert

Mitsubishi Lancer har en litt rar posisjon på markedet. Størrelsesmessig faller den litt mellom to stoler - den er noe mindre enn de vanlige firmabilene/familiebilene. Og selv om bilen jo kjører helt ålreit, merkes det at den begynner å dra på årene.

Mangler bindeledd
Mitsubishi har også en annen utfordring; den heftige, hårete Lancer EVO IX står helt alene som en sportslig moromodell hos merket. Nå selges det jo Lancer-modeller med etternavnet "Sport", men da dreier det seg hovedsakelig om utseendemessige ting. Det fastere sportsunderstellet og lavprofildekk gjør den riktignok mer svingevillig enn ellers, men tamme motorer og en ellers sedat profil gjør den ikke sportslig.

Den nye Lancer-generasjonen, som skal vises til publikum på Detroit-messen 7. til 21. januar, er bygget på samme plattform som den nye Outlander (som for øvrig kommer hit i februar.) Og det lover godt for kjøreegenskapene; vår smaksprøve av Outlander, som du kan lese i bil-bilaget som fulgte med Vi Menn nummer 49, viste at den kjører godt og har mye å by på.

Større i alle retninger
Mitsubishis pressemelding forteller at bilen skal være en sportssedan, og designen er svært lik konseptbilen Concept-X vi fikk se for et år siden. Og selv om det er den vanlige versjonen vi ser her, har den jo visse sportslige hint.

Neste Lancer er 3,5 cm lenger, 6,5 cm bredere og 6 cm høyere enn dagens versjon - med andre ord litt lenger, noe smalere og noe høyere enn dagens BMW 3-Serie.

Firehjulstrekk
Det at bilen er bygget på Outlander-plattformen - som for øvrig også skal brukes på en lang rekke andre modeller, også fra andre bilprodusenter - gir ganske så klar beskjed om at bilen blir tilgjengelig med firehjulstrekk. En kommende EVO X vil jo dra nytte av dette.

Bilen kommer hit til høsten, først som sedan. Men det blir sagt at det skal lages en komplett familie, med andre ord kan vi i hvertfall vente oss en stasjonsvogn. Motorutvalget vil spenne fra en 1,5-liter på 110 hk til nærmere 300 hk i EVO X. Forskjellige dieselalternativer kommer selvsagt også. Bilen vi ser her, som er beregnet for det amerikanske markedet, har en toliter på 152 hk under panseret. Motoren er koblet til en sekstrinns, trinnløs CVT-girkasse, noe vi antar også blir tilgjengelig på modeller her i landet.

[email protected]

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen