Verdens raskeste og mest avanserte

Blir Ducati de første til å gjøre en GP-racer tilgjengelig for landeveien? Mye tyder på det. Nå har nemlig den italienske fabrikken vist fram sitt kommende R-flaggskip; en gatemodifisert variant av fabrikkens suksessrike GP-racer.

44b7e1a5570b3.jpg

DesmosediciRR er navnet på det somsannsynligvis vil bli verdens mest avanserte og raskesteR-sykkel!

 

DesmosediciRR, som ble lansert i begynnelsenav denne måneden, er en videreutvikling av sykkelen som i skrivendestund leder VM. En racer som har vist seg å være raskere enn allekonkurrentene. For to år siden ble den nemlig målt til hele 348km/t på en bane i Catalonia. I tillegg til at dette er den høyestehastigheten som noensinne er målt i MotoGP, er det 10-15 km/traskere enn det F1-bilene er blitt målt til på samme sted.

 

img

Vil du ha en GP-racer godkjent for landevei, har du sjansen nå! I begynnelsen av juni viste nemlig Ducati fram sin nye GP-replica. Et høyteknologisk fartsmonster med over 200 hester. Den vil bli produsert i 400 eksemplarer i 2007.

I motsetning til dagens R-modeller fra Ducati, som erekvipert med en tosylindret V-motor, er det en V-firer på 989kubikk som gir liv til den nye supersykkelen. Den er mer ellermindre identisk med GP-motoren, men som en følge av strengeavgasskrav og ønsket om en noe mer sivilisert gange, er effektenredusert fra ca. 250 til drøyt 200 hester. Det skulle likevel holdetil en toppfart godt over 300, skulle vi tro.

 

Selv om Ducati har vært nødt til å foretahumane tilpasninger, har de beholdt mye av GP-teknologien. For detførste er landeveisutgaven utstyrt med kassettgirkasse som kanskiftes med enkle håndgrep. Dessuten er alle karosseridetaljertilvirket i karbonfiber. De støpte magnesiumfelgene er også en arvfra GP-raceren.

 

Ducati har også vært på handletur i Sverige- ikke for å kjøpe billig, men rett og slett for å gisykkelen de beste støtdemperne som kan kjøpes for penger.Öhlins-demperne er omtrent identiske med dem som pryder Capirossisfabrikksracer.

 

Som en følge av dette, vil selvsagtDesmosedici koste en del. 55 000 euro antydes det, levert frafabrikk. Vil man utstyre den med hvitt skilt under baklykta, må manbla opp en del avgiftseuro til. Hvis man vil ha norsk skilt, er detfort vekk snakk om en god årslønn i statlige bidrag. Trøsten fårvære at Ducati leverer et kit inneholdende samtlige sponsordekalerinkludert i prisen. Da kan du jo innbille hoderystende naboer at duhar fått spons!

 

Hvis tanken frister, må du få rumpa i gir.Det antydes en begrenset produksjon på 400 enheter neste år. De erallerede lagt ut for salg på Ducatis hjemmesider. Hvis pågangenblir stor - hvilket den etter all sannsynlighet vil bli- forbeholder også Ducati seg retten til å bestemme hvem somskal få kjøpe.

 

Antakelig er sjansen for å kunne skaffe segen slik sykkel omtrent like stor som å vinne GP

 

[email protected]