Veldig sær – veldig rask

Sveitsiske Weber Sportscars har nettopp vist en snodig farkost. Men 900 hk fordelt på 1100 kg gjør at vi ikke vil le av den.

Den lave bilen skal klare over 400 km/t.
Den lave bilen skal klare over 400 km/t.
Publisert Oppdatert

Sveitsiske Weber driver til vanlig med å lage presisjonsverktøy og former for industrien. Nå har de vist at de også kan bygge en bil, og den er ikke hva som helst.

Se bildene her
Mer: Corvette oppdaterer

Lett og voldsom
Basisen er laget av aluminium i flykvalitet, og det særegne karosseriet er laget i karbonfiber. Den er en kompakt pakke; 450 cm lang, 204 cm bred og 115 cm lav. Weber sier at de har designet alle delene i bilen selv, med lav vekt og høy styrke som mål. Resultatet er at bilen bare veier 1100 kg.

Under karbonskallet har bilen en sjuliters V8 med kompressormating, og effekten er voldsomme 900 hk og 1050 Nm. Kreftene går via en sekvensiell sekstrinnskasse, og driver alle fire hjulene. Bilen skal klare 0-100-sprinten på nakkebrekkende 2,5 sekunder.

Over 400 km/t
Karosseriet er ikke laget slik det er for å se pent ut, men for å ha optimale aerodynamiske egenskaper. Bak har bilen en liten hekkvinge, som justeres automatisk etter hastighet. Og når en bremser, skyves den opp for å hjelpe til med retardasjonen.

Det kan komme godt med, for Weber forteller at bilen gjør mer enn 400 km/t.

Da er det også greit at bilen har 19-tommere rundt om skodd med 265/30-dekk foran og 355/25-dekk bak, og ikke minst karbon-keramiske bremseskiver som klemmes av tolvstemplede kalippere.

Skal kunne brukes
Men selv om bilen er ordentlig heftig, skal den være kjørbar til daglig. Den har fire bensintanker på til sammen 110 liter, den har aktiv styring av understellet og antispinn.

I tillegg har Weber utstyrt bilen med sentrallås og el-vinduer, nøkkelløs start og klimaanlegg, ryggekamera, stor stereo og et navigasjonssystem. Du kan i tillegg utstyre den med en utvidet kjørecomputer der du kan måle rundetider og slikt, i tillegg til en funksjon for å holde pitlane-fart og en egen launch-kontroll for å ta perfekte starter i et løp.

Komfort eller racing?
Du kan også utvide med Internett-tilgang i bilen og TV, eller du kan gå motsatt vei og få den klargjort for racing med ting som datalogger, en rekke sensorer for alt som rører seg i bilen og mye annet.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen