Vanvittig Volvo

Volvo C30 er flunkende ny, men den amerikanske tuneren Evolve kan allerede vise fram en ordentlig heftig versjon av svenskenes nye kompaktbil. Med 507 hestekrefter.

Publisert Oppdatert

SE BILDENE HER

Vi Menn Bil har nettopp prøvekjørt Volvos nykommer, den kompakte C30. Bilen er slik den var ventet å være; en flott bil med voksen og påkostet følelse, og gode kjøreegenskaper. Men noen morobil, det er den ikke.

Men Volvo har alliert seg med forskjellige tunere, og på SEMA-showet som pågår i Las Vegas i disse dager - en stor messe for ettermarkedsbransjen - kan flere tunere vise fram sine varianter over C30-temaet.

- Blander C30 og F1
Sørcaliforniske Evolve har klart kunststykket å komme inn i varmen som hustrimmer for Volvo. Dette medfører at det Evolve lager, er tilgjengelig via Volvo-forhandlere rundt omkring i en del land. Og dette har jo også positive sider hva ting som garanti og slikt angår.

I pressemeldingen sier Evolve at de har latt fantasien løpe løpsk, og at de har forsøkt å blande C30 med en F1-bil. Og resultatet skal være den ultimate Volvo C30, både på veien, på dragstripa og på banen.

15 cm ut
De begynte jobben med å ribbe C30 for alle vertikale deler. De nye skjermene stikker 15 centimeter lenger ut enn de originale, og den nye fronten har en justerbar, F1-inspirert spoiler. Bak har bilen fått en ny støtfanger og en voksen diffuser - som Evolve sier at faktisk også er funksjonell og hjelper til med å suge bilen mot bakken i høye hastigheter. Og hekkvingen i bakkant av taket er justerbar fra førerplass for å gi ønsket marktrykk. Legg også merke til eksosutblåsene i bakkant av bakskjermene.

507 hk, 635 Nm og 4x4
Og det kan være greit med høyere marktrykk. For Evolve har modifisert T5-utgavens turbomatede 2,5-liter til det ugjenkjennelige - den har blant annet fått større volum og pustehjelp fra to sekvensielle turboladere. 220 hk er blitt til voldsomme 507 (ved 6100 o/min), og 320 Nm er blitt til 635 Nm (ved 3800 o/min).

Å få såpass med kraft ned i bakken, kan bli en ganske så tøff oppgave for forhjulene. Evolve har derfor bygget om bilen til firehjulstrekk, noe som visstnok krevde store endringer på bunnplaten for at man skulle få plass til mellomakselen. Det elektroniske firehjulstrekksystemet er levert fra svenske Haldex, som jo også står som leverandør til de Volvo-modellene som har firehjulstrekk fra fabrikkens side.

Klar for racing
Understellet er også kraftig endret. Justerbare Koni-støtdempere og kraftige Eibach-fjærer sørger for et fast oppsett tilpasset banebruk. Bak måtte de lage en rekke nye biter, siden firehjulstrekksystemet jo endrer på en god del elementer. Men Evolve sier at de har beholdt det uavhengige opphenget, og at alle hjulene skal være godt plantet til bakken under alle forhold. Om du vil endre på bakkeklaringen, er dette også fort gjort. Foran endres dette direkte på støtdemperne, mens et enkelt justeringshjul i midten av diffuseren gir deg muligheten til å senke eller heise bilen bak.

Voldsomt
Bilen har fått 19-tommere skodd med 265/30-dekk foran og 355/25-dekk bak, plassert på tunerens egenutviklede felger med senterbolt. Felgene bak er for øvrig 14 tommer brede!

Felgene rommer så vidt det nye bremsesystemet Evolve har spesiallaget for bilen; hver av kalipperne foran består av over hundre deler, og fjorten stempler presser på bremseklossene. Bak er det seksstemplede kalippere. Kjølende luft kommer til rundt hvert eneste stempel, noe som jo reduserer faren for at bremsevæsken skal koke ved hard bruk. Bremseskivene er henholdsvis 386 og 362 millimeter store. Og en liten kuriositet: håndbrekket er bygget om så det virker på forhjulene, noe Evolve har gjort for at føreren kan bygge opp maksimalt turbotrykk ved stillestående. Vi trenger kanskje ikke å nevne at dette bør gi en ganske så heftig akselerasjon fra startstreken.

?men også litt komfort
Innvendig er det minimalismen som råder. Et forkrommet, sekspunkts bur omgir føreren og passasjeren, og de originale sportssetene har fått tunerens eget totonede skinntrekk med kontrast-gule sømmer. Rattet har fått samme behandling hos Evolves salmakere. Men det digre, originalmonterte stereoanlegget er fortsatt på plass, det samme er bilens øvrige komfortelementer.

Det spørs vel om Evolve kommer til å bygge flere eksemplarer av den heftige C30´en vi viser her. Men at mange av bitene de viser blir tilgjengelig til bilen, det kan vi garantere. Du finner for øvrig tuneren på www.evolvecars.com.

Med kommersielt innhold
Med kommersielt innhold

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning